Op 18 november 2003 organiseerde Business and Society in Brussel de eerste nationale conferentie over maatschappelijk verantwoord ondernemen in het kader van de “Corporate Social Responsability Campaign”. Deze Europese promotiecampagne rond MVO is een initiatief van CSR Europe. Het doel van deze campagne, die in 2001 van start ging, is meer dan een half miljoen mensen te mobiliseren rond deze thema tegen 2005.
...
lees meer
(Gepubliceerd in De Standaard van 2 december 2003).
De beursgenoteerde lingeriefabrikant Van de Velde uit Schellebelle (Wichelen) heeft voor zijn Belgische productievestiging het internationale SA 8000-label, voor bedrijven die voldoen aan normen rond ethisch en sociaal ondernemen.
...
lees meer
(Gepubliceerd in De Volkskrant op 3 december 2003).
Maatschappelijke organisaties geven in hun jaarverslag onvoldoende informatie over hun personeels- en milieubeleid. Dat constateert Berenschot na bestudering van de jaarverslagen van Greenpeace, Amnesty International, Novib, Consumentenbond en Pax Christi. Volgens het adviesbureau kunnen zij de karige informatie over duurzaam handelen flink verbeteren.
...
lees meer
(Gepubliceerd in De Volkskrant van 3 december 2003).
De rapportage over maatschappelijk verantwoord ondernemen verbetert nauwelijks. De kopgroep van bedrijven die aandeelhouders en andere belangstellenden wél veel informatie verstrekken over hun inspanningen op het terrein van mens en milieu, krijgt geen gezelschap van andere ondernemingen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van adviesbureau Berenschot onder vijftig grote bedrijven.
...
lees meer
Als gevolg van afwijzing businessplan ontwikkelt NIDO (Nationaal Initiatief Duurzame Ontwikkeling) nieuwe voorstellen. Versnelde overdracht van activiteiten aan solide organisaties, zoals TNO, moet de continuïteit op termijn waarborgen.
...
lees meer
Op donderdag 4 december a.s. worden door staatssecretaris Van Gennip van EZ de ACC Awards 2003 uitgereikt voor het beste milieujaarverslag en het beste duurzaamheids-/maatschappelijk jaarverslag. De genomineerden voor deze prijzen zijn inmiddels met toestemming van het NIVRA bekend gemaakt.
...
lees meer
A one-day conference on globalisation organised by the Humanitarian Affairs Review focused on the corporate social responsibility (CSR) of multinational companies when investing in developing countries.
...
lees meer
De Consumentenbond heeft onderzocht hoe verantwoord banken ondernemen. Dit levert een top tien op met twee kleine banken die zich stelselmatig toeleggen op de financiering van duurzame projecten op plaats één en twee (ASN Bank en de Triodos Bank) en de Rabobank als duurzaamste grote bank op plaats drie. De resultaten van het onderzoek staan in de Consumentengids van december die vandaag verschijnt.
...
lees meer
Het CNV roept pensioenfondsen op om zich actiever in te zetten voor duurzaamheid. De vakbond verwacht dat de aandacht voor mens en milieu toeneemt als pensioenfondsbestuurders zich meer bemoeien met het beleid van ondernemingen waarin ze beleggen
...
lees meer
Gedragscodes ter bestrijding van discriminatie blijken in veel organisaties niet te werken. Er is een gebrek aan draagvlak onder de leidinggevenden en de gedragscodes worden vaak niet eens bekend gemaakt. Tot deze conclusie komt Philipinne Stevens, voormalig rechtenstudent aan de Universiteit Utrecht. Zij deed onderzoek naar de werking van de gedragscodes van de gemeenten Amsterdam en Rotterdam. Stevens voerde het onderzoek uit via de Wetenschapswinkel Rechten, in opdracht van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR).
...
lees meer
Autoschadebedrijf Peter Brouwers uit Roermond heeft de eerste Limburgse prijs voor maatschappelijk verantwoord ondernemen gewonnen. Het tachtig ondernemers tellend bedrijf gaf daarmee twee genomineerde multinationals – DSM en Océ – het nakijken. De prijs werd in 2003 door de Provincie Limburg ingesteld. Een week eerder ontving Autoschade Peter Brouwers de Natuur- en Milieuprijs van de gemeente Roermond.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 28 november 2003).
Negen maanden is Sophie Renaud nu commercieel directeur bij de handelsorganisatie Fair Trade. Haar ervaring bij grote organisaties zoals Vendex KBB en Ikea wil ze aanwenden om Fair Trade bekender te maken bij het grote publiek. ‘Die bescheidenheid is positief maar niet nodig, omdat we nu meer marktgericht zijn.’
...
lees meer