The results of the 2005 Accountability RatingÃ??, a corporate accountability rating of FORTUNE global 100Ã?? companies, were announced today by international think tank AccountAbility and consultancy csrnetwork. The rating, to be published in the 3 October international editions of FORTUNE magazine, scores companies on how seriously their future decisions will consider non-financial issues.
...
lees meer
Vanuit een behoefte aan meer verbinding tussen wetenschap en bedrijfsleven om meer te leren over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is het initiatief voor de The Responsible Organisation’ (RESORG) ontstaan, een nieuw Europees netwerk voor promovendi werkzaam in het bedrijfsleven. Het netwerk is recent opgestart and zal vanaf september 2006 operationeel zijn. Voorzitter en vice-voorzitter van RESORG zijn respectievelijk Dr. Jan Jonker en Prof. dr. Michiel Schoemaker beiden verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
...
lees meer
Het is een goede zaak dat de Miljoenennota getuigt van betere vooruitzichten en meer vertrouwen in de toekomst – althans economisch
Als maatschappelijk verantwoorde ondernemers kijken we verder dan economische groei voor het komend jaar. Voor de toekomst van onze bedrijven is het welzijn van onze medewerkers en klanten en een zorgvuldige omgang met onze omgeving minstens zo belangrijk. Wij zien ook bij onze collega-ondernemers een groeiend besef van urgentie én van verantwoordelijkheden op dit terrein. Maar we missen in de Miljoenennota het leiderschap van dit kabinet voor duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).
...
lees meer
Vragen van het lid Jonker (CDA) aan de staatssecretaris van Economische
Zaken over OESO-richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen. (Ingezonden 27 september 2005)
...
lees meer
Big companies are rewarded for maximizing profits, not necessarily social benefits. As a result, the corporate social responsibility movement — which assumes that companies can do well by doing good — is lulling the public into a false sense of security, warns Deborah Doane, author of the featured article in the Fall 2005 issue of Stanford Social Innovation Review.
...
lees meer
Er zijn in de meubelindustrie heel wat bedrijven die zo duurzaam en zo natuurlijk mogelijke producten produceren. Misschien wel het verst gaat op dit moment bedden- en interieurspecialist Coco-Mat uit Griekenland. Het bedrijf staat dit jaar voor het eerst op de woonbeurs.
Directeur van Coco-Mat is de Griek Paul Efmofidis. Hij begon samen met zijn vrouw het bedrijf in 1989 en heeft sindsdien samen met haar meer dan vijfitig vestigingen over de hele wereld. Slapend rijk wordt hij niet, maar hij verdient wel goed geld met slapen. Geroemd zijn de bedden, die in opbouw nog een stap verdergaan dan Hästens en Auping: in de matrassen is niet alleen paardenhaar verwerkt, ze bestaan uit diverse lagen natuurlijke materialen die tezamen zorgen voor een gezonde vering. Denk bij die lagen naast paardenhaar aan zeewier, kokosschilfers, wol en katoen.
...
lees meer
Corporate codes of business ethics, a briefing paper by global SRI specialists Ethical Investment Research Services (EIRIS) was published today. The briefing paper assesses the challenges facing companies from bribery and corruption – both of which have always presented challenges to business worldwide, and are very much live issues today. In two of the business sectors judged to be most exposed to risk from bribery and corruption, the oil and gas and aerospace and defence sectors, just under 24% appear to have declared policies on whistle-blowing, bribery, political donations and compliance monitoring.
...
lees meer
De overgrote meerderheid van de Nederlandse ondernemers vindt geluk belangrijker dan geld of de groei van hun bedrijf. Slechts voor een op de vier ondernemers is ‘groeien met het bedrijf’ de belangrijkste doelstelling.
...
lees meer
Since 19 September, Air France – KLM has joined the list of firms in the Dow Jones Sustainability Indexes, both on a worldwide (DJSI World) and European (DJSI STOXX) scale.
...
lees meer
Door het Productschap Tuinbouw is een inventarisatie gemaakt van keurmerken bloemen en planten. Het onderzoek is aangevraagd door de VBN, Flora Holland en Bloemenveiling Aalsmeer ten behoeve van hun aangesloten kwekers en kopers. Het vond mede plaats in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Keurmerken die aan de orde komen zijn: MPS, Florimark, EKO, Milieukeur, Max Havelaar, Flower Label Program (FLP), Fair Flowers & Plants (FFP), Eurep Gap, BOPP, British Retail Consortium, ETI.
...
lees meer
Kantoorbenodigdhedenleverancier Corporate Express te Almere opent op donderdag 20 oktober 2005 haar deuren voor alle ondernemers uit de gemeente Almere (en overig geïnteresseerden) voor een bijeenkomst over duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze bijeenkomst moet duidelijk maken welke afwegingen bij duurzaam ondernemen een rol spelen, dat duurzaam ondernemen zeker voordelen oplevert en dat duurzaam ondernemen voor ieder bedrijf meerwaarde heeft.
...
lees meer
“Een originele, concrete en doeltreffende oplossing voor een actueel maatschappelijk probleem”. Zo beoordeelde de jury op woensdag 21 september het winnende ondernemingsconcept van KickStart 2005 tijdens de langverwachte finale. De gelukkige winnaars, twee studenten aan de technische Universiteit Eindhoven, versloegen met hun inzending EcoSun Systems negen andere genomineerden. Op het ABN AMRO hoofdkantoor ontvingen zij uit handen van de jury en initiatiefnemer Winkelman en Van Hessen de felbegeerde hoofdprijs van 5.000 euro.
...
lees meer