Als bedrijfsleven (Laurus) en een ideële club (Natuur en Milieu) de handen ineenslaan, wordt het spannend. Gaat hier een solide onderneming door de knieën voor een stelletje actievoerders? Of levert een groep idealisten zijn principes in voor een liaison met de wereld van het grote geld?
...
lees meer
Als vervolg op het project ‘Gratis Internet voor Scholen’ helpt KPN scholen verder op weg met leer- en samenwerkingspakketten. Dat gebeurt in samenwerking met Fronter en Microsoft, twee gerenommeerde partijen in het onderwijs. Met deze pakketten kunnen scholen het leren en communiceren – ook met de ouders – binnen en buiten de school verbeteren. Dankzij deze samenwerking krijgen leerkrachten, leerlingen en ouders namelijk nieuwe mogelijkheden op het gebied van e-learning en communicatie, waarbij gebruikgemaakt kan worden van de bestaande ICT-infrastructuur.
...
lees meer
Supermarktorganisatie Laurus, toeleverancier voor de bouw Ubbink en bakkerij Wiltink gaan intensief samenwerken met Natuur en Milieu. De partners ondertekenen daarover vandaag een overeenkomst. De verwachte milieuwinsten zijn groot.
...
lees meer
Alle hogescholen van Fontys gaan meer aandacht besteden aan duurzaamheid en duurzame ontwikkeling. Tijdens een speciale bijeenkomst met het bestuur hebben de directeuren van de hogescholen vorige week maandag hun doelen op dat gebied voor de komende jaren geformuleerd.
...
lees meer
Een hoog salaris en ‘flex-zekerheid’ zijn kwaliteiten van een goede werkgever. Ethisch ondernemen is veel minder van belang.
...
lees meer
De globalisering heeft positieve effecten op de economie. Van die positieve effecten moet iedereen kunnen profiteren. De negatieve effecten van de globalisering, met name op het gebied van sociale diensten, moeten worden tegengegaan met goed beleid. Volgens het Parlement kunnen maatregelen die de EU op dit gebied neemt, als voorbeeld dienen voor andere regio’s in de wereld.
...
lees meer
Het bureau van Frits Kremer, hoofd corporate communicatie en voorzitter van de stuurgroep maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Laurus, staat een plastic bakje met popcorn. Bij nader inzien blijkt het bakje niet van plastic te zijn, maar gemaakt van maïs. Dus wat er gepoft inzit, zit in een andere variatie erom heen. Dit bakje staat symbool voor wat Laurus de komende drie jaar zal doen voor het verduurzamen van supermarktformules. Zowel met veranderingen in het productassortiment en de verpakkingen.
...
lees meer
Eind september heeft de Interdepartementale Commissie Duurzame Ontwikkeling (ICDO) in België een ontwerp van een referentiekader voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) gepubliceerd voor commentaar.
...
lees meer
Vandaag hebben Burma Centrum Nederland, Milieudefensie en de Burmese vluchtelingen gemeenschap een ludieke actie georganiseerd bij de opening van de Marine Equipement Trade Show (METS) in de RAI. De actie was gericht tegen de houtimporteurs Worldwood, Van de Stadt en Boogaerdt, alledrie aanwezig op de beurs, die in weerwil van het Nederlandse regeringsbeleid hout importeren uit dictatoriaal Burma. Vakbond FNV heeft zojuist een formele klacht tegen de bedrijven ingediend bij de Nederlandse regering. Worldwood is afgelopen zaterdag tenslotte winnaar geworden van de “Schone Schijn Awards”.
...
lees meer
FSC Nederland organiseert op 24 november te Rotterdam een besloten bijeenkomst ‘Bouwers kiezen voor FSC’ voor relaties en pers.
Tijdens deze bijeenkomst ondertekenen tien Nederlandse bedrijven, gemeenten, bouwers en opdrachtgevers in de bouw convenanten met FSC Nederland. Onder hen zijn twee grote woningcorporaties, een grote bank, een groot stedelijk samenwerkingsverband en diverse andere grote spelers en overkoepelende organisaties op de nationale bouwmarkt.
...
lees meer
Meer dan honderdduizend handtekeningen gaan op woensdag 16 november naar minister Agnes van Ardenne van ontwikkelingssamenwerking. Tegelijkertijd met de overhandiging in het Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam opent de tentoonstelling ‘School, de beste werkplaats’ over kinderarbeid in Marokko. De handtekeningenactie en de expositie maken onderdeel uit van de campagne ‘STOP Kinderarbeid’: een oproep aan de politiek om bij te dragen aan de bestrijding van álle vormen van kinderarbeid. Alleen dan heeft elk kind de kans om naar school te gaan.
...
lees meer
Winnaars van de ‘Schone Schijn Awards 2005’ zijn de bedrijven ABN Amro (categorie ‘Oliedom’), Worldwood (categorie ‘Brandhout’) en Shell (winnaar Publieksprijs). Dat maakte Milieudefensie vanavond in de Rode Hoed in Amsterdam bekend. De awards zijn dé prijs voor bedrijven die zich mooier voordoen dan ze zijn. In de praktijk maken zij zich schuldig aan grootschalige milieuproblemen en veroorzaken ze mensenrechtenschendigingen in ontwikkelingslanden.
...
lees meer