Milieu is zwakte bij meeste modemerken

(Gepubliceerd in De Volkskrant op 27 mei 2004). In de kledingbranche wordt onvoldoende aandacht besteed aan maatschappelijk ondernemen. Dat stelt Goede Waar en Co. Deze alternatieve consumentenbond hield daarom bekende ketens tegen de ‘verantwoordelijke meetlat’. Het modemerk van Kuyichi scoorde hoog, de meeste merken kwamen er bij de bond echter bekaaid vanaf. ... lees meer

Merkenbeleid bepalend voor bedrijfsreputatie bij consument

Consumenten houden bij hun oordeel over de producten, aandelen en de banen die een bedrijf aanbiedt, niet alleen rekening met de deskundigheid maar ook met reputatie op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf. Echter, die reputatie hangt af van de manier waarop een bedrijf zijn ondernemingsmerk laat zien in communicatie over producten, het zogenaamde corporate merkenbeleid. Dit stelt Guido Berens in zijn proefschrift Corporate branding: De ontwikkeling van ondernemingsassociaties en hun invloed op de reacties van belanghebbenden, waarop hij vrijdag 4 juni 2004 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ... lees meer

Nuon: Verduurzaming slechts kansrijk als echt iedereen meedoet

(Gepubliceerd in Trouw op 22 mei 2004). De Europese Unie moet het verbruik van duurzame energie bevorderen door concurrerende stroombedrijven te verplichten een bepaald percentage aan groene stroom (uit zon, wind, water en biomassa) te produceren of te verhandelen. Dat voorstel staat in het duurzaamheidsverslag 2003 van het Nederlandse energieconcern Nuon, dat deze week is gepubliceerd. ... lees meer

Moet Côte d’Or letten op uw gewicht?

(Gepubliceerd in Het Algemeen Dagblad van 18 mei 2004). Het milieu? Oké, daar wil een bedrijf nog wel eens aan denken. Maar een te hoge hypotheek? En criminelen op internet? Bedrijven voelen zich nauwelijks verantwoordelijk voor de effecten van wat ze doen. ... lees meer

WBCSD welcomes new member: TPG N.V.

TPG N.V., headquartered in Amsterdam, is the holding company for Royal TPG Post and TNT. It is a global provider of mail, express and logistics services employing 163,000 people in 64 countries and serving over 200 countries. ... lees meer

MVO heeft niets te maken met liefdadigheid

(Gepubliceerd in het NRC van 8 mei 2004). Economisch filosoof en schrijver Johan Norberg heeft blijkens zijn uitspraken in NRC Handelsblad van 27 april wel erg oppervlakkig gefilosofeerd over het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hij verwart dat laatste begrip steeds met liefdadigheid, terwijl het om wezenlijk iets anders gaat. ... lees meer