The view that corporate social responsibility and profits are mutually exclusive objectives is challenged in a recently released paper, Corporate social responsibility: concepts, approaches to regulation and public sector application of the GRI, by John Purcell, technical adviser at CPA Australia, and Janice Loftus from the University of Sydney.
...
lees meer
It is now nearly 20 years since “sustainable development” was defined by the Brundtland Commission as “development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs.” While not exactly new at the time, this event, and the Rio Declaration on Environment and Development several years later, in 1992, are commonly regarded as the birth of the modern sustainability movement.
...
lees meer
Mensonterende arbeidsomstandigheden en de grootschalige milieuschade bij de natuursteenproductie in India. Dat beschrijft het vandaag uitgekomen rapport “From quarry to graveyard – Corporate social responsibility in the natural stone sector” . Ook geeft het rapport inzicht in de Nederlandse natuursteenmarkt en hoe Nederlandse bedrijven in de natuursteensector een voorzichtig begin maken met maatschappelijk verantwoord ondernemen.
...
lees meer
De Rabobank en het Wereld Natuur Fonds (WNF) introduceren gezamenlijk een creditcard met klimaatcompensatie. De klimaatkaart is speciaal ontwikkeld voor particuliere creditcardhouders, die lid zijn van de Rabobank. Het gaat om 400 000 leden van wie de Rabobank de met hun aankopen samenhangende CO2-uitstoot compenseert. De klimaatkaart is in het voorjaar van 2007 beschikbaar.
...
lees meer
Vrijgevigheid loont, is de stellige overtuiging van het bedrijfsleven. Ondernemingen geven gul aan liefdadigheidsorganisaties en lenen werknemers uit voor het goede doel. Het ‘corporate image’ vaart er wel bij.
...
lees meer
Shell announced initiatives it has adopted for mitigating climate change and promoting learning and education in the region, at the third Middle East Corporate Social Responsibility Summit.
...
lees meer
Een organisatie die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid onderkent, moet ook bereid zijn daar tekst en uitleg over te geven. Dat is de gedachte achter Impact, het maatschappelijk jaarverslag van Deloitte. Daarmee neemt Deloitte binnen de Big Four het voortouw in het geven van openheid van zaken over haar inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
...
lees meer
Voor het vierde achtereenvolgende jaar staat Air Products, leverancier van gassen en chemicaliën, in de top van de Dow Jones Sustainability Indexen. Deze ranglijsten geven een overzicht van grote bedrijven die goed presteren op het gebied van duurzaamheid, milieu en sociaal beleid.
...
lees meer
In een verslag van het Carbon Disclosure Project krijgt Fortis een “Best in Class” vermelding voor haar aanpak van klimaatverandering. Het Carbon Disclosure Project betreft een internationaal onderzoek naar hoe ’s werelds grootste ondernemingen met klimaatverandering omgaan. Fortis is opgenomen in de Climate Leadership Index, een prestigieuze lijst van 50 internationale (FT500) ondernemingen die de uitdaging van internationale klimaatverandering zijn aangegaan. Deze vermelding onderstreept dat de initiatieven van Fortis haar vruchten afwerpen.
...
lees meer
The Greenery heeft in 2005 succesvolle stappen gezet om de hoeveelheid afval en transportkilometers te beperken. Deze mijlpalen staan vermeld in het duurzaamheidsverslag 2005.
...
lees meer
De drie medewerkers van DHV die helpen bij de wederopbouw van Atjeh hebben een eigen weblog opgezet. Op helpazie.waarbenjij.nu melden ze hun ervaringen in het in 2004 door de tsunami getroffen gebied. DHV geeft er trainingen aan Non Governmental Organisations.
...
lees meer
Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn hot issues in de platvissector. Vissers praten erover en een aantal is er daadwerkelijk mee bezig, bijvoorbeeld in het kader van het tong- en scholbeheersplan. Maar de communicatie over dit soort initiatieven is zowel binnen als buiten de sector gebrekkig. Daardoor blijft het draagvlak voor veranderingen beperkt en overheerst buiten de sector het beeld dat vissers ‘domweg de zee leeg vissen’. De vissers ervaren dat de eisen vanuit de maatschappij over een ecologisch verantwoorde aanpak allerminst helder zijn. Ze zullen daarom zelf een belangrijke bijdrage moeten leveren aan de invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de visserij. Dat blijkt uit een onderzoek van het LEI naar het ondernemerschap in de platvissector.
...
lees meer