Bedrijf moet naar samenleving luisteren

Bedrijven moeten nog veel beter luisteren naar de samenleving. De opmars van duurzaam of verantwoord ondernemen binnen vele ondernemingen verloopt niet snel genoeg. “Dat is niet goed, want deze planeet staat onder zware druk.” ... lees meer

Geslaagd Nationaal Sustainability Congres

Het 7de Nationaal Sustainability Congres was gisteren (16 maart) een geslaagde happening, één van de uitschieters in de reeks. Met name de vele ruimte die er was voor debat werd door de bezoekers zeer gewaardeerd. Dit congres wordt jaarlijks georganiseerd door DHV en CKC. ... lees meer

Christelijk ondernemen zit in de genen

Protestants-christelijke ondernemers in de negentiende en twintigste eeuw, brachten hun godsdienstige overtuiging vaak niet nadrukkelijk naar voren op de werkvloer. Wel waren ze actief betrokken bij geloofskwesties, de inrichting van staat en maatschappij en de opbouw van christelijke organisaties. ... lees meer

Financieel analisten willen van CEO in ICT forse groei en winst zien

Meer dan financieel analisten in andere sectoren kijken financieel analisten in de ICT-sector naar groei (omzetstijging) bij de beoordeling van de prestaties van de CEO. Waar gemiddeld slechts 9% groei als zeer belangrijk benoemt bij de beoordeling van de prestaties van de CEO is dat voor financieel analisten voor de ICT-sector 22%. Financieel analisten voor de ICT sector hechten ook de meeste waarde aan een CEO die gefocust is op winstgevendheid. Maar liefst 47% noemt dit als zeer belangrijk. Dit blijkt uit de ‘Corporate Reputation Watch’, een jaarlijks onderzoek van communicatie adviesbureau Hill & Knowlton naar wereldwijde meningen over corporate reputatie. ... lees meer

Het Glazen plafond van de duurzaamheidsambities

Zeven weken aaneen publiceren verschillende wetenschappers in het Betoog hun oplossingen voor de zeven sociale vraagstukken, geselecteerd door ons panel van wetenschappers en lezers van de Volkskrant. Gerard Keijzers, hoogleraar Duurzaam Ondernemen, buigt zich over de vraag: Hoe kunnen we de continuïteit en duurzaamheid van de samenleving bevorderen? ... lees meer

FNV: Multinationals slecht voor vast personeel

Nederlandse multinationals maken in ontwikkelingslanden en Oost-Europa steeds meer gebruik van goedkope, tijdelijke krachten. Die doen precies hetzelfde werk als arbeiders in vaste dienst, maar kosten een stuk minder. Dat concludeert FNV Bondgenoten na een grootschalig onderzoek naar het sociale beleid van ABN Amro, Ahold, Heineken, Philips, Akzo Nobel en Unilever in tien lagelonenlanden. Misstanden als kinderarbeid, dwangarbeid en onveilige omstandigheden zijn niet aangetroffen. ... lees meer

Ruud Lubbers spreekt op Nationaal Sustainability Congres

Op donderdag 16 maart organiseert Centrum voor Kennis Communicatie in samenwerking met DHV in het Congrescentrum de Reehorst te Ede alweer de 7de editie van “Het Nationaal Sustainability Congres”. Het Nationaal Sustainability Congres bewijst elk jaar opnieuw een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan de dialoog tussen partijen die zich in Nederland bezig houden met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bestuurders, managers, beleidsmakers en -uitvoerders van bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden ontmoeten elkaar hier en delen hun ervaringen. Gedurende deze dag geven keynote sprekers als Ruud Lubbers bespreekt het “Handvest voor de Aarde” en zal tevens ingaan op het energievraagstuk. ... lees meer