IHC en vakbonden sluiten compromis

(Gepubliceerd in Trouw op 28 juli 2004). De Schiedamse scheepsbouwer en offshorespecialist IHC Caland blijft bij het regime in Burma de schendingen van mensenrechten aan de kaak stellen. De vakbonden eisen (vooralsnog) niet meer dat het bedrijf zich onmiddellijk terugtrekt uit het Aziatische land. Dit compromis is gisteren bezegeld door het ministerie van economische zaken. ... lees meer

Leer managers verder kijken dan aandeelhouders”

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 26 juli 2004). Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat met stip op de maatschappelijke agenda. Dat komt mede door de verstrekkende gevolgen van misstanden als boekhoudschandalen, fraude en milieuvervuiling door het bedrijfsleven. ... lees meer

Companies get friendly

(Published in the Slovak Spectator on 26 july 2004) CORPORATE social responsibility is only at the beginning of its path in Slovakia. Large companies with foreign capital usually have included this strategy in their corporate policy, but the Slovak business sector and the general public are still looking for ways to support society. ... lees meer

Milieumaatregelen Corus zijn nooit waterdicht

(Gepubliceerd in Het Haarlems Dagblad van 15 juli 2004). Soms zijn het relatief kleine investeringen die het leven van omwonenden van staalconcern Corus in IJmuiden een stuk verbeteren. Neem bijvoorbeeld de teruggedrongen geuroverlast waar inwoners van IJmuiden, Wijk aan Zee en Beverwijk in een recent verleden zo vaak over klaagden. Hoofdoorzaak was het ontzwavelen van ruwijzer bij Oxystaalfabriek 2, een proces dat voorheen vaak zorgde voor een knoflook- of rotte eierenstank. ... lees meer

Te weinig inschrijvingen voor prijs Duurzaam Ondernemen Limburg

De Milieufederatie Limburg, Kamer van Koophandel Zuid-Limburg en Provincie Limburg hebben besloten de Stimuleringsprijs Duurzaam Ondernemen Limburg 2004 niet uit te reiken. Drie bedrijven hebben zich tot op heden ingeschreven voor de prijs die in oktober 2004 zou worden uitgereikt. Een te gering aantal voor een goede afweging door de jury. Daarom is besloten de prijsuitreiking door te schuiven naar 2006. ... lees meer

Meezingen in het koor van de sombere stemmen”

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 20 juli 2004). Eenmaal per week een heel katern van je krant gewijd aan ‘Opinie en Debat. Podium voor argumenten, ideeën en levensbeschouwing’, welk weldenkend mens kan daar tegen zijn? Sinds geruime tijd biedt NRC Handelsblad als zaterdagse bijlage onder deze titel een katern ter lezing aan. Beschouwende artikelen, van een halve of hele pagina, die maatschappelijke ontwikkelingen signaleren, toestanden beoordelen, incidenten becommentariëren. Vaak, niet altijd, op een bezonnen en tegelijk betrokken toon. Daar neem je graag een abonnement op. ... lees meer

ISO-richtlijn goed voor duurzaam ondernemen”

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 16 juli 2004). Binnen de internationale standaardisatieorganisatie ISO is sinds enige tijd de discussie gaande of ISO een standaard of richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen zou moeten ontwikkelen. Onlangs werd duidelijk dat de voorkeur uitgaat naar een richtlijn. Een dergelijk initiatief zou een uitstekende ontwikkeling zijn. Eén die veel andere initiatieven overbodig zou maken. ... lees meer

Maatschappelijk jaarverslag Campina 2003

Campina, één van Europas grootste zuivelondernemingen, heeft vandaag voor het eerst een integraal verslag gepubliceerd over haar beleid en prestaties op het gebied van medewerkers, milieu en maatschappij. Voor Campina is aandacht voor medewerkers, milieu en maatschappij onlosmakelijk met maatschappelijk verantwoord ondernemen verbonden én met de missie van Campina, het tot waarde brengen van melk. Het Maatschappelijk verslag 2003 verschijnt in drie talen (Nederlands, Duits, Engels), zowel in een uitgebreide, interactieve versie die op de website www.campina.com te vinden is als in gedrukte vorm. Bezoekers kunnen daar ook hun mening geven over Campina s maatschappelijk verantwoord ondernemen. ... lees meer

De grote markt op de bodem van de piramide

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 2 juli 2004). Er is geen geld te verdienen aan de consument in ontwikkelingslanden, denken veel bedrijven. Integendeel, zeggen businessgoeroes C.K. Pralahad, Allen Hammond en Stuart Hart, het zijn interessante nieuwe markten. Thierry Sanders van het NCDO en Erik van Dam van Triple Value werken aan een business model. ... lees meer