De BiD Challenge is een jaarlijkse internationale ondernemersplancompetitie voor armoedebestrijding en ondernemerschap in ontwikkelingslanden. Naar aanleiding van de afsluiting van de BiD Challenge 2006 is het BiD Challenge 2006 boek verschenen.
...
lees meer
De twaalf grootste Belgische winkelketens zijn goed op weg om duurzaam te ondernemen, vooral op vlak van milieuzorg en personeelsbeleid doen ze extra inspanningen.
...
lees meer
Duurzaam ondernemen: bij veel grote bedrijven is voor deze vorm van ondernemerschap de laatste jaren een steeds prominentere plek in het jaarverslag ingeruimd. Eind deze week presenteerden ABN Amro, Aqua for All, Polynorm en de Douwe Egberts (DE) Foundation hun ervaringen met duurzaam ondernemen. Het symposium ‘Ondernemers tegen Armoede’ was een initiatief van Plan Nederland, de ontwikkelingsorganisatie waar deze bedrijven mee optrekken.
...
lees meer
In de serie Human Rights and Business Pages heeft Amnesty International een nieuwe handleiding over vakbondsvrijheid gepubliceerd. Het is de tweede publicatie voor bedrijven over fundamentele arbeidsrechten wereldwijd.
...
lees meer
Speech Staatssecretaris van Economische Zaken, mw. ir. C.E.G. van Gennip MBA, t.g.v MVO en handel-Seminar te Rotterdam, 26 september 2006.
...
lees meer
Shell plaatste in juni 2006 een advertentie in de huis-aan-huisbladen in het Rijnmondgebied met daarin informatie over de milieuprestaties bij Shell Pernis in 2005, onder de titel ‘Ons milieu langs de meetlat’. De Rabobankgroep kwam dit jaar opnieuw met een dynamisch Maatschappelijk Jaarverslag op hun website waar gebruikers naar behoefte informatie kunnen downloaden. ‘Zorg voor mens en milieu’ is de titel van de arbo-, milieu- en veiligheidswijzer voor het werken met Nashuatec-apparatuur. Een willekeurige greep uit de enorme variatie aan milieu-informatie die door bedrijven wordt verstrekt. Om organisaties te helpen de juiste keuzes te maken in de vele mogelijke vormen van milieucommunicatie is in augustus NEN-ISO 14063 Environmental management – Environmental communication – Guidelines and examples verschenen.
...
lees meer
Het Thoolse project Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) was vorig jaar zo succesvol dat de provincie Zeeland heeft besloten om de cursussen ook in andere Zeeuwse plaatsen te laten draaien. Borsele, Middelburg en Terneuzen beginnen er binnenkort mee, terwijl een nieuwe groep ondernemers uit Tholen deze maand al aan de slag gaat met het project.
...
lees meer
Naar aanleiding van de Week van de Duurzame Ontwikkeling werd de nieuwe website www.debeterekoop.be gelanceerd. Iedere maand wordt op deze website een ander thema belicht zoals duurzame voeding, energie, vervoer en mode. De Week van de Duurzame Ontwikkeling is een initiatief van staatssecretaris Els Van Weert en loopt van 16 tot en met 22 oktober.
...
lees meer
Na het Nederlandse Spyker stapt nu het vaderlandse ING in de Formule 1. Nam sportwagenproducent Spyker onlangs voor meer dan 150 miljoen euro een compleet Formule 1-team over (het Britse Midland), de financiele instelling ING wordt met ingang van 1 januari de hoofdsponsor van het Renault-team.
...
lees meer
De Nederlandse melkveehouderij is over het algemeen even duurzaam als haar concurrenten in Duitsland, Wisconsin, Texas en Nieuw-Zeeland. Maar op sommige duurzaamheidaspecten, zoals weidegang en voedselkwaliteit, kan ons land zich positief onderscheiden. Andere aspecten, zoals ecologie en waterkwaliteit, vormen voor Nederland een zwak punt. Dat concluderen onderzoekers van het LEI.
...
lees meer
Nu de eerste contouren van ISO 26000 ‘Guidance on Social Responsibility’ zichtbaar worden, kunnen we een voorzichtige inschatting maken of gestelde doelstellingen gehaald worden. En hoe de inhoud van de ISO-richtlijn voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) eruit zal zien. De commentaarronde voor de tweede Working Draft van de richtlijn is inmiddels van start gegaan. ISO 26000 wordt naar verwachting eind 2008 gepubliceerd.
...
lees meer
Transparantie in bedrijfslobby moet verplicht worden gesteld en er moet een einde gemaakt worden aan de bevoorrechte toegang van bedrijven in de politieke besluitvorming van de Europese Unie (EU). Dit eisten de Alliance for Lobbying Transparancy and Ethics Regulation at the EU (ALTER-EU) en het Seattle to Brussels Network (S2B) vandaag bij de presentatie van hun nieuwe rapport dat de grote invloed van bedrijfslobby op het handelsbeleid van de EU en de schadelijke gevolgen hiervan onthult. Het rapport werd gelanceerd op de dag voor de jaarlijkse bijeenkomst van de Europese Industrie met de EU onder het motto “Waarom geven bedrijven om Europa?”[
...
lees meer