Consumenten van Nederland, verenigt u!

Duurzaamheid is niet alleen een bezweringsformule van geheime gezelschappen van magiërs en druïden. Het is een maatschappelijke trend, een lifestyle van een steeds grotere bevolkingsgroep. Ondernemers kunnen er miljoenen mee verdienen. Duurzaam betekent simpelweg mens-, dier- en milieuvriendelijk. Laten we het ook gewoon zo noemen. En in één adem door de term maatschappelijk verantwoord ondernemen vervangen door maatschappelijk geïnspireerd ondernemen. Het eerste klinkt me te calvinistisch. We moeten mensen niet aanspreken op plichtsbesef, maar uitgaan van hun eigen vrije wil. Het belegen jargon moet overboord willen we nieuwe doelgroepen bereiken. ... lees meer

Results of the DJSI Review 2004

SAM today announced the results of the annual review for the Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI). Effective with the opening of equity markets on September 20, 2004 the Dow Jones Sustainability World Index will again include over 300 companies from 24 countries that lead their industries in terms of corporate sustainability. The pan-European sustainability benchmark – the Dow Jones STOXX Sustainability Index – will include 167 companies from 13 countries. Both indexes will continue to closely mirror the sector distribution of the corresponding mainstream equity benchmarks. ... lees meer

Dow Jones verhevigt strijd om duurzaamheid

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 1 september 2004). Hoe meet je succes van duurzaam ondernemen? Daarin speelt de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) een grote rol. In die index zijn van elke bedrijfstak de tien procent meest duurzame bedrijven van de wereld opgenomen. De competitie om in de index te komen neemt ieder jaar toe. Meer bedrijven streven er naar en de lat komt steeds hoger te liggen. ... lees meer

Significance of the CSR debate for sustainability and related requirements for companies

Companies are currently facing a great variety of approaches and requirements concerning the implementation of sustainability strategies and the provision of sustainability reports. Questions focus on the relative significance ascribed to environmental protection and product orientation compared to -new issues” such as social aspects in the supply chain or employee interests. Of course, social issues are not new, but until recently they have been discussed separately. ... lees meer

Doelgroep? Voelgroep!

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 31 augustus 2004). Precies 25 jaar geleden bestormde ik heel enthousiast als pas afgestudeerde heao’er de arbeidsmarkt. Mijn eerste baan bij Douwe Egberts was junior marktonderzoeker koffie. Het was de tijd dat marketing in de overgang zat van product- naar doelgroepdenken. Van productdifferentiatie naar segmentatie. Als fabrikant had Douwe Egberts weinig reden tot klagen. De koffiemarkt liet zich makkelijk indelen naar smaak. Aangezien de meerderheid van de Nederlanders van koffie hield, was er weinig reden tot segmenteren. ... lees meer

Publieksmilieujaarverslag niet meer verplicht

In een brief aan de Tweede Kamer stelt staatssecretaris Van Geel van milieu voor om het publieksmilieujaarverslag niet meer verplicht te stellen. De huidige wettelijke plicht voor z’on 250 bedrijven zal daarmee vervallen. Overigens niet de verplichting om een overheidsverslag te maken. ... lees meer

Antony Burgmans (Unilever) and Robin Cornelius (Switcher) win the Fourth SAM/SPG Sustainability Leadership Award

For the first time, the SAM/SPG Sustainability Leadership Award, which acknowledges personal excellence in implementing the principles of sustainability in the corporate sector, has gone to a leader as well as to a pioneer. The jury has singled out Antony Burgmans, Chairman of Unilever N.V., as a leader who, during his years at the helm of the big multinational, has successfully championed sustainability. Robin Cornelius, the founder and CEO of Switcher, has been honoured as a pioneering entrepreneur. A total of 51 candidates were nominated for this year’s award, compared with 43 last year. ... lees meer

NetVote B.V. introduceert internet proxy voting

NetVote, marktleider in Nederland op het gebied van elektronisch stemmen bij aandeelhoudersvergaderingen, introduceert dit jaar internet proxy voting. Deze uitbreiding op het reeds bestaande stemsysteem maakt het voor aandeelhouders mogelijk om via internet steminstructies af te geven. Bezoek van de aandeelhoudersvergadering is daardoor niet meer noodzakelijk, ook op afstand kan van het stemrecht gebruik gemaakt worden. ... lees meer