Super de Boer wordt milieubewust

Bij supermarktconcern Laurus zagen ze de milieubeweging liever gaan dan komen. Maar nu niet meer: Super de Boer wordt duurzaam. De grootgrutter hoopt zo de klant met geld naar z’n winkels te lokken. ... lees meer

Duurzaamheidsbeleid kranten drie jaar achter

Het duurzaamheidsbeleid van de Nederlandse dagbladwereld loopt minstens drie jaar achter. Niet alleen op andere grote Nederlandse concerns, maar ook op vergelijkbare krantenconcerns in het buitenland. The Guardian Media Group uit Londen publiceerde nu alweer voor de derde keer een duurzaamheidsverslag. Bij PCM, die onder meer Trouw, de Volkskrant en NRC Handelsblad uitgeeft, komt het uitbrengen van zo’n verslag niet verder dan een plaats op een verlanglijstje. In het nieuwste nummer van P+, tijdschrift over duurzaam ondernemen, aandacht voor dit gebrek aan openheid over de bedrijfsvoering. P+ constateert: “Het blijft raar: de belangrijkste dienaar van de openbaarheid die op de meetlat van transparantie in de groep achterblijvers zit.” Het nieuwste nummer van P+ verschijnt volgende week. ... lees meer

Houtimporteurs tonen gebrek aan maatschappelijk verantwoord ondernemerschap

Burma Centrum Nederland en Milieudefensie verwijten vier importeurs van Burmees teak een gebrek aan maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Dit schrijven zij in de “Infosheet: De mythe van duurzame bosbouw in Burma”. De “Infosheet” is een reactie op een volstrekt onbevredigend rapportje van houthandelaren Worldwood, Boogaerdt en Van de Stadt, die dit eind 2005 uitbrachten om hun import van teak uit Burma, vnl. bestemd voor de jachtbouw, goed te praten. ... lees meer

Ruim 6500 handtekeningen: Fairfood boekt succes in haar strijd voor faire producten

Meer dan 6500 festivalbezoekers hebben op 17 en 18 juni een fairfoodpetitie voor eerlijke producten ondertekend. Op het Amsterdam Roots Festival, het Festival Mundial in Tilburg en de EO Jongerendag in Arnhem maakten medewerkers en supporters van fairfood de bezoekers bewust van haar boodschap: eat fair, beat hunger. Daarnaast zijn er 100 mensen op de foto gezet met een reusachtig theezakje. Hiermee gaven de geportretteerden aan dat ook zij oneerlijke handel de wereld uit willen hebben. Met deze acties wil fairfood aandacht vragen voor het belang van faire producten. ... lees meer

Ministerie van EZ opnieuw een open boek met Maatschappelijk Jaarverslag 2005

De wereld om ons heen verandert voortdurend. De economieën van landen als India, China en Brazilië groeien in hoog tempo. Nieuwe lidstaten zijn toegetreden tot de EU en geven extra impulsen aan de Europese economie. De samenstelling van de bevolking in ons land verandert en er zijn steeds meer ouderen en nieuwe Nederlanders die actief willen zijn en blijven in de samenleving. Deze ontwikkelingen stellen nieuwe eisen aan de wijze waarop Nederland zijn economische beleid vorm geeft. We moeten alert en adequaat kunnen inspelen op zulke ontwikkelingen. Het thema voor dit maatschappelijk jaarverslag is dan ook: vernieuwing. We willen laten zien dat het Ministerie van Economische Zaken zijn manier van beleid maken en uitvoeren het afgelopen jaar heeft vernieuwd en waarom die vernieuwing noodzakelijk is. ... lees meer

Amerikanen denken anders over MVO dan algemeen wordt aangenomen

Bijna de helft van de Amerikanen beschouwt goede omgang met werknemers als belangrijkste indicator voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarmee scoort personeelsbeleid hoger dan criteria als milieu-verantwoordelijk gedrag en liefdadigheid. Een landelijk opinie-onderzoek in opdracht van de National Consumers League (de Amerikaanse tegenhanger van onze Consumentenbond) en Fleishman-Hillard International Communications laat zien dat Amerikaanse consumenten veelal een andere kijk hebben op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) dan algemeen wordt aangenomen. ... lees meer

Nederlandse banken scoren onvoldoende op klimaatbeleid

Het klimaatbeleid van de grote Nederlandse banken scoort een dikke onvoldoende. De banken lopen nog achter bij de grote internationale banken, zoals Bank of America en Citigroup. Die conclusie rolt uit ‘Investing in Climate Change: the Role of Dutch Banks,’ de eerste grote vergelijking naar de aard van de investeringen van grote Nederlandse banken en uit de Klimaat Prestatie Index. Milieudefensie heeft deze index en de resultaten van het onderzoek vandaag gepresenteerd tijdens de jaarvergadering van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) met het verzoek of de banken hun klimaatbeleid verbeteren. ... lees meer

Banken Nederland schieten tekort op milieubeleid

De Nederlandse grote banken scoren een dikke onvoldoende als het gaat om milieubeleid. Die conclusie trekt Milieudefensie op basis van twee onderzoeken. Volgens de belangenvereniging blijven de Nederlandse financiële instellingen ver achter bij hun Amerikaanse branchegenoten. ... lees meer

De rol van banken bij de vermindering van CO2-emissies

Dutch Sustainability Research heeft een rapport gepubliceerd met best practice richtlijnen voor banken om klimaatverandering tegen te gaan. De richtlijnen dienen als een referentie voor banken om de directe CO2-emissies van hun eigen bedrijfsvoering te verlagen en, nog belangrijker om hun indirecte CO2-emissies veroorzaakt door hun klanten te verlagen. Het rapport is geschreven in opdracht van Milieudefensie. ... lees meer