DHV is een adviesbureau met een speciale adviesgroep voor duurzaam ondernemen. In de vorm van een digitale nieuwsbrief bericht DHV over actuele zaken op dit gebied. Dat begon ongeveer zes jaar geleden toen de aandacht voor milieumanagement verbreedde naar andere gebieden binnen duurzaam ondernemen, zoals sociale en ethische kwesties. Folkert van der Molen, accountmanager bij DHV vertelt in dit artikel over de trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaam ondernemen.
...
lees meer
Producten met het keurmerk van Max Havelaar worden onvoldoende gecontroleerd of ze het predikaat ‘eerlijke handel’ wel verdienen.
...
lees meer
In het kader van haar activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen sluit Veenman zich aan bij Stichting Charitas. Charitas is een inkooporganisatie en kenniscentrum voor non-profitorganisaties. Door het partnerschap wil Veenman charitatieve instellingen helpen om efficiënter en goedkoper te opereren en zo meer tijd, capaciteit en middelen beschikbaar te hebben voor hun eigenlijke werk.
...
lees meer
“Duurzaam is weer hip”, het artikel van Machteld Veen van afgelopen maand (14 juli) in Metro, hinkt op meer dan één gedachte. Allereerst de titel: ik ben benieuwd naar welk tijdperk zij daarin verwijst, want hoezo is duurzaam ooit al eerder hip geweest? Vóór die verfoeide geitenwollen sokken soms? Natuurlijk niet, want toen moest “duurzaam” nog uitgevonden worden. Ja, wel door diezelfde geitenwollen sokken helaas, dat is er een beetje lastig aan.
...
lees meer
Nederlandse sollicitanten vragen niet naar de waarden van het bedrijf. Zowel internationaal gezien als in Nederland brengt één op de vijf werkgevers haar medewerkers tijdens elke team meeting op de hoogte van de mission statement. Meer dan de helft van de ondervraagde managers geeft aan dat zij bij het opstellen van de mission statement rekening houdt met de mening van hun medewerkers. Deze resultaten blijken uit een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door financieel werving- en selectiebureau Robert Half Finance & Accounting in negen landen bij 2.739 Human Resources en Finance Managers.
...
lees meer
Friesland Foods heeft wereldwijd in 2005 op productielocaties met succes projecten uitgevoerd om het energie- en waterverbruik te reduceren. Het absolute energieverbruik van Friesland Foods is in 2005 gedaald met 5 procent ten opzichte van 2004. Het energieverbruik per ton product daalde in 2005 licht met 1 procent.
...
lees meer
Na een pilot-periode van een jaar met twee viskwekerijen nabij Kaapstad in Zuid-Afrika, heeft de Gorinchemse ontwikkelingsorganisatie Woord en Daad besloten nog eens 12 viskwekerijen in Zuid-Afrika op te starten. Per kwekerij kunnen gemiddeld 16 kansarme mensen aan het werk. In het totaal komt dat neer op zo’n 200. Deze arme landarbeiders verdienen zo een inkomen voor henzelf, hun gezin en naaste familie.
...
lees meer
SNS REAAL heeft naast commerciële en financieel-economische doelstellingen oog voor wat er speelt in de samenleving en voor iedereen die bij SNS REAAL is betrokken. SNS REAAL streeft naar een MVO-profiel dat past bij een organisatie die haar oorsprong vindt in de aanpak van maatschappelijke thema’s. Maatschappelijk verantwoord ondernemen dient volgens bestuursvoorzitter Sjoerd van Keulen sterker te worden geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsvoering.
...
lees meer
Uitgever Jan Krol van vakblad Fondsenwerving beticht Esther Jacobs van de Donateursvereniging én oprichter van de muntjesactie Coins for Care van belangenverstrengeling.
Jacobs heeft namelijk 44 duizend euro uit de opbrengst van Coins for Care geschonken aan de Donateursvereniging, waarover zij ook de scepter zwaait, zo meldt de Volkskrant. De Donateursvereniging is een vierduizend leden tellende organisatie, die opkomt voor de belangen van donateurs.
Coins for Care verzamelde na de introductie van de euro muntjes van vreemde valuta en verdeelde de opbrengst over goede doelen. Via een enquête konden donateurs aangeven welk doel gesteund moest worden. Toen na de verdeling bleek dat er nog geld overbleef, besloot Jacobs 44 duizend van de 94 duizend euro aan de Donateursvereniging te geven.
...
lees meer
Oxfam Novib, haar partner INAFI International en ORDINA hebben op dinsdag 8 augustus een overeenkomst gesloten over het opzetten van een wereldwijd on-line systeem om informatie te verzamelen over de effecten van microkredieten.
INAFI is een netwerk van 150 microkrediet verlenende organisaties met een bereik van 25 millioen mensen in ontwikkelingslanden. Naast financiële en economische effecten, zal dit systeem ook de sociale effecten van microfinanciering zichtbaar maken. Zo zijn bijvoorbeeld scholing en gezondheid belangrijke voorwaarden voor verdere economische ontwikkeling.
...
lees meer
Zes jongeren reizen door India om ideeën op te doen in de strijd tegen kinderarbeid. Jan-Willem Knippels uit Gilze is één van hen.
...
lees meer
Lloyds TSB received an award for the project it presented in co-operation with the Centre for Sustainability & Excellence (CSE) during the Annual European Marketplace, organised by CSR Europe on June 22nd, 2006. The award was given in the category Leadership and Governance, among 200 projects presented by numerous multinational companies.
...
lees meer