Intensieve veehouderijsector maakt nieuwe afspraken over duurzaamheid

Ruim tachtig vertegenwoordigers van de intensieve veehouderij hebben zich op uitnodiging van minister Veerman in kasteel Groeneveld gebogen over de vraag hoe de grote middenmoot van de intensieve veehouderij duurzamer kan produceren en leveren. De aanwezigen (vertegenwoordigers van varkens- en kippenhouders, slachterijen, voerleveranciers, bankwezen, brancheorganisaties, universiteit, detailhandel, natuur-, milieu-, consumenten- en dierenbeschermingsorganisaties, rijks-, provincie- en gemeentebestuurders) zagen mogelijkheden om stappen vooruit te zetten. In een gezamenlijke slotverklaring constateren zij dat gezamenlijk handelen van bedrijven en sectoren nodig is voor een succesvolle Europese strategie. Maximale openheid over veiligheid, kwaliteit en organisatie is een maatschappelijke en economische bestaansvoorwaarde voor de intensieve veehouderijsector/kolom maar kan ook een van de sterke punten van de Nederlandse sector zijn. ... lees meer

More than ‘good’ numbers: Measuring the value that social responsibility adds

More companies are choosing to hold out their records on everything from labor issues to their use of environmentally correct products. This may have an affect on their bottom lines, but it’s also begging a new financial reporting standard that allows investors to determine if the “good” a company does add more to shareholder value than meets the eye under the current reporting system. ... lees meer

“Bedrijven veel duurzamer dan EZ denkt”

Bedrijven moeten meer hun best doen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. De tijd van vrijblijvendheid is voorbij, zo vindt het ministerie van Economische Zaken. ‘Het stimuleren van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is één van de speerpunten van het ministerie van Economische Zaken’, zo valt te lezen in een brief die een aantal bedrijven begin november van EZ heeft ontvangen. Een nobel streven, maar in de praktijk blijkt dat het ministerie niet altijd even goed op de hoogte is van wat bedrijven allemaal doen. EZ liet Universiteit Nyenrode en adviesbureau Berenschot een onderzoek doen naar wat ondernemingen publiceren over hun MVO-prestaties. De uitslag van dat onderzoek bleek voorspelbaar: de multinationals zijn de beste in het vertellen wat zij doen en niet doen. Maar transparantie zegt niets over prestaties. Toch verstuurde EZ op basis van de uitkomsten een aantal bedrijven een gele kaart. ... lees meer

Benetton: Veel geblaat maar weinig wol

De meeste kledingmerken maken zich absoluut niet druk om de milieuvriendelijkheid en duurzaamheid van wol in hun collecties. Verder hebben ze geen idee van het leed en de verminkingen die de dieren daar-voor moeten ondergaan. Tot deze schokkende conclusie komt consumenten-vereniging Goede Waar & Co na een uitgebreid onderzoek onder 22 fabrikanten van kleding. Het onderzoek is in het nieuwe Goede Waar magazine gepubliceerd. ... lees meer

Amerikanen zijn slechtere, geen betere ondernemers

Het Amerikaanse ondernemingsmodel, dat ook door vele bedrijven in Europa wordt toegepast, wordt steeds vaker bekritiseerd. In een nieuw boek, getiteld: ‘Onafhankelijkheid voor Europa – het einde van het Amerikaanse ondernemingsmodel’, richt Donald Kalff zijn pijlen op de Amerikaanse manier van bedrijfsvoering. ... lees meer

A Russian Twist on Responsibility

For the last year corporate social responsibility, or CSR, has been the “in” business term in Moscow. It seems hardly a week goes by without a conference on CSR in some suitably swank hotel, where representatives of the government, big business and foreign consultants get together to talk about CSR and what it means for business in Russia. ... lees meer