Prof.dr. Harry Hummels introduceert de eet-ische workshop: Oratie over het verband tussen ethiek en restaurants

Bij zijn inauguratie als hoogleraar Ethiek, Organisaties en Samenleving aan de Universiteit Maastricht presenteert prof.dr. Harry Hummels aanstaande vrijdag zijn boek `Cooking the books’. Dit boek koppelt ethische vraagstukken (food for thought) aan recepten. Managers en beleggers, die niet elke dag stilstaan bij de ethische vraagstukken van deze tijd, kunnen hiermee aan de slag gaan in `Eet-ische workshops’. De hoogleraar hoopt zo bij te dragen aan het gesprek tussen managers, beleggers en maatschappelijke organisaties over sociale, ethische en milieuvraagstukken. ... lees meer

Dutch consultants DHV dedicate holidays to train Indonesian NGOs

Twice this year a team of the Dutch consultancy and engineering group DHV has travelled to Aceh to train local non-governmental organisations. Aceh, the northern part of the Indonesian island Sumatra, was severely hit by the tsunami of Christmas 2004. Employees of DHV decided to put in some of their holidays to be available for assistance in the reconstruction. Participants were selected by the Indonesian umbrella organisation of NGOs and by the Dutch development organisation ICCO, which is also active in Aceh. ... lees meer

Duurzame soja voor Campina

Zuivelcoöperatie Campina heeft donderdag 10.000 ton verantwoord geteelde soja geïmporteerd. De lading arriveerde in de Amsterdamse haven en is bestemd voor veevoederleveranciers als Agrifirm, Hendrix UTD en Cehave Landbouwbelang. ... lees meer

Royal Dutch Tops Innovest’s Oil & Gas Picks

Innovest Strategic Value Advisors, Inc., the global leader in analyzing extra-financial sources of investment risk, has released its most recent report on the Global Integrated Oil & Gas Sector. Of the 28 companies in the report, top sustainability performers with AAA ratings included Royal Dutch Shell, Norsk Hydro ASA, BP Plc, and Suncor Energy. Laggards included the Russian company Surgutneftegaz, and Petrochina. ... lees meer

Gewone mensen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen ( mvo ) is eigenlijk een merkwaardig onderwerp. Er klinkt namelijk in door dat ondernemers van nature geneigd zouden zijn om maatschappelijk onverantwoord bezig te zijn. Het lijkt wel alsof er sprake is van twee werelden die met elkaar in onmin leven: die van ondernemers en die van gewone mensen. Het debat over mvo moet die twee werelden dan bij elkaar zien te brengen. Zo’n beeld over ondernemers paste een tijd-je geleden nog wel bij sommige grote, internationaal opererende bedrijven, maar past niet bij de modale ondernemer in het mkb. ... lees meer

Nieuwe P+ over GRI congres

De nieuwe P+ is uit. Dit keer met een overzicht van alle initiatieven op het gebied van duurzame kleding. Maar ook 10 pagina’s over de GRI-conferentie in Amsterdam, de stad die zich wil ontwikkelen als MVO-hoofdstad van de Wereld. Wat houden de nieuwe G3-Richtlijnen in? Wat zijn de reacties van de internationale congresgangers? Wat zijn de boodschappen van de topsprekers aan deze wereld? Met Al Gore, kroonprins Willem-Alexander, en twee captains of Industry: Gerard Kleisterlee van Philips en sir Mark Moody-Stuart (ex-Shell). Plus het Europese vergezicht van Margot Walstrom en de ambities van Job Cohen met zijn stad. ... lees meer

Cultural creatives willen alles weten

‘Cultural creatives’, heten ze. Consumenten die een bewuste en duurzame levensstijl nastreven. Hun aantal groeit gestaag en zij vormen een interessante markt. Maar hoe bereik je ze? Ze lezen liever een boek dan dat ze voor de televisie hangen en houden van kunst en cultuur en van koken. Het zijn de ‘cultural creatives’, consumenten die een bewuste en duurzame levensstijl nastreven. Zo’n 15% van de Nederlandse volwassenen behoort tot deze groep en de club groeit gestaag. Een interessante markt, maar kleine duurzame bedrijfjes weten de groep slecht te bereiken en grote ondernemingen hebben het imago te weinig duurzaam te zijn. Hoe moet je deze groep benaderen? ‘Je moet laten zien wie je bent’, aldus de Amerikaanse socioloog en marktonderzoeker Paul Ray. ... lees meer

Van Lanschot doet CSR onderzoek bij Nederlandse bedrijven

Van Lanschot Research heeft de Corporate Social Responsibility (maatschappelijke verantwoordelijkheid) van Nederlandse bedrijven onderzocht. Het blijkt dat er grote verschillen bestaan in de mate waarin bedrijven maatschappelijke verantwoordelijkheid tot uiting laten komen in hun bedrijfsvoering. Unilever behaalt de hoogste score. ... lees meer

Milieubeweging Vlaanderen tevreden over constructieve houding ondernemingen tijdens bespreking klimaatbeleid

De Belgische ondernemingen staan open tot dialoog over het toekomstig klimaatbeleid. Dat bleek tijdens de bespreking van de resultaten van de eerste Belgische klimaatstudie die op lange termijn een aantal scenario’s berekent. Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en WWF reageren tevreden op die openheid bij het bedrijfsleven. ... lees meer