Daihatsu promoot zijn auto’s met de lage CO2-uitstoot. BCC laat in een tv-spotje een verkoper in een ondergelopen winkel klimaatvriendelijke producten verkopen. En energiebedrijf Nuon laat een jongen in het voetbalstadion de stroom uitdraaien. Met dank aan Al Gore is milieu en duurzaamheid hip, ook in de reclame. Vooral met CO2-reductie profileren automakers en energiebedrijven zich graag.
...
lees meer
Naar aanleiding van het Kamerdebat over MVO zijn twee ingediende moties aangenomen na stemming. Beide vragen om nader onderzoek te doen.
...
lees meer
Het World of Difference programma biedt maximaal vijf bijzondere mensen de kans om zich een heel jaar in te zetten voor hun favoriete goede doel en zo een wereld van verschil te maken. Vanaf deze week kunnen gepassioneerde Nederlanders zich bij de Vodafone Netherlands Foundation inschrijven voor het World of Difference programma. De winnaars ontvangen een modaal jaarsalaris plus onkostenvergoeding waardoor ze hun droom kunnen verwezenlijken.
...
lees meer
In het kader van de publicatie van haar Verslag Duurzaam Ondernemen heeft Fortis het onderzoeksbureau Ipsos gevraagd een onderzoek te doen naar de beleving rondom de inspanningen van ondernemingen ten gunste van het milieu. Fortis nodigde ook een aantal experts uit hierover met elkaar in debat te treden. Uit dit onderzoek blijkt dat één op de twee Nederlanders nog steeds vindt dat de klimaatverandering geen bedreiging vormt voor het milieu. Degenen die als eerste verantwoordelijk worden gehouden voor de klimaatverandering is het bedrijfsleven. Volgens Serge de Gheldere, ambassadeur van Al Gore in de Benelux, moeten we met zijn allen dringend in actie schieten. Fortis, dat zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus neemt, heeft al verschillende maatregelen genomen. Volgens Céline Louche, professor CSR aan de Vlerick School, liggen de verwachtingen van de maatschappij hoger dan het niveau waaraan de ondernemingen kunnen beantwoorden.
...
lees meer
Lima, Peru – 17 april 2007
Iedereen die wel eens een ontwikkelingsland heeft bezocht, kent waarschijnlijk de kleurrijke en levendige markten, maar ook het afval dat daar aan het eind van de dag blijft liggen. De Nederlandse ontwikkelingsbank FMO start deze week in Peru een baanbrekende training voor microfinancieringsinstellingen (MFI’s). Deze training zal de MFI’s leren de milieu- en sociale vraagstukken van de kleine bedrijven waaraan ze geld lenen te identificeren en aan te pakken. Het is wereldwijd voor het eerst dat een ontwikkelingsbank een training op dit onderwerp aanbiedt. De hoop is dat andere financiële instellingen de standaarden die door FMO zijn opgesteld, zullen overnemen.
...
lees meer
De jonge ondernemers Pieter Janssen en Basten Leijh worstelen met een dilemma. Ze ontwierpen een hippe fiets – de Sandwich Bike – waarvoor al honderden gegadigden belangstelling hebben getoond.
...
lees meer
De Nederlandse Spoorwegen gaan de uitstoot van schadelijke broeikasgassen terugbrengen met 20% in 2020, ongeacht de toename van het aantal reizigers.
‘We zijn het eerste grote Nederlandse bedrijf dat zich zo duidelijk committeert aan de Europese klimaatdoelstelling’, aldus NS-topman Aad Veenman dinsdag tijdens een duurzaamheidssymposium in het hoofdkantoor van de NS.
...
lees meer
De Chinese oliemaatschappij PetroChina heeft zijn eerste duurzaamheidsverslag gepubliceerd. Het rapport van meer dan vijftig pagina’s gaat uitgebreid in op de continuïteit van het energieaanbod, maatschappelijk welzijn en gezondheids-, veiligheids- en milieuverlichtingen tegenover zijn werknemers.
...
lees meer
Nog niet veel Zeeuwse campings en hotels gaan zuinig om met energie en produceren weinig afval. De 36 die dat wel doen, hebben het Green Key-certificaat gekregen. “Het zijn nog pioniers. Al zullen andere ondernemers snel volgen. Want het is meer dan denken aan milieu.”
...
lees meer
Landbouwminister Gerda Verburg wil verdere verduurzaming van de landbouw niet afdwingen door meer regels. Zij ziet meer heil in het verleiden van de consument om meer duurzaam geproduceerd voedsel te kopen.
...
lees meer
De Kleine Aarde bestaat dit jaar 35 jaar. Op donderdag 26 april wordt met de officiële introductie van ‘Marktplaats voor Duurzaam Leven’ deze mijlpaal gevierd. ‘Marktplaats’ is de nieuwe samenwerkingsvorm van De Kleine Aarde met het bedrijfsleven. De Kleine Aarde laat in haar nieuwe rol de Nederlandse consument duurzame innovaties zien, beleven, testen of proeven op de permanente thema-exposities als Werelds Wonen, de Mondiale Voetafdruk, de Energietuin of de Klimaatroute.
...
lees meer
Een Kamermeerderheid heeft zich op 10 april uitgesproken voor het opnemen van dierenwelzijn in de criteria voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De motie die hiertoe was ingediend door Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren werd gesteund door de virtuele ‘hagelslagcoalitie’ van de diervriendelijke partijen PvdA, SP, ChristenUnie, GroenLinks en D’66. De Kamer dwingt hiermee de regering het welzijn van dieren te integreren in haar beleid dat erop gericht is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven en overheden te vergroten.
...
lees meer