Dankzij Gore is ook milieu in reclamespotjes weer hip

Daihatsu promoot zijn auto’s met de lage CO2-uitstoot. BCC laat in een tv-spotje een verkoper in een ondergelopen winkel klimaatvriendelijke producten verkopen. En energiebedrijf Nuon laat een jongen in het voetbalstadion de stroom uitdraaien. Met dank aan Al Gore is milieu en duurzaamheid hip, ook in de reclame. Vooral met CO2-reductie profileren automakers en energiebedrijven zich graag. ... lees meer

World of Difference programma van Vodafone gaat het derde jaar in

Het World of Difference programma biedt maximaal vijf bijzondere mensen de kans om zich een heel jaar in te zetten voor hun favoriete goede doel en zo een wereld van verschil te maken. Vanaf deze week kunnen gepassioneerde Nederlanders zich bij de Vodafone Netherlands Foundation inschrijven voor het World of Difference programma. De winnaars ontvangen een modaal jaarsalaris plus onkostenvergoeding waardoor ze hun droom kunnen verwezenlijken. ... lees meer

De inspanningen van ondernemingen om het milieu te beschermen: lippendienst of harde actie?

In het kader van de publicatie van haar Verslag Duurzaam Ondernemen heeft Fortis het onderzoeksbureau Ipsos gevraagd een onderzoek te doen naar de beleving rondom de inspanningen van ondernemingen ten gunste van het milieu. Fortis nodigde ook een aantal experts uit hierover met elkaar in debat te treden. Uit dit onderzoek blijkt dat één op de twee Nederlanders nog steeds vindt dat de klimaatverandering geen bedreiging vormt voor het milieu. Degenen die als eerste verantwoordelijk worden gehouden voor de klimaatverandering is het bedrijfsleven. Volgens Serge de Gheldere, ambassadeur van Al Gore in de Benelux, moeten we met zijn allen dringend in actie schieten. Fortis, dat zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus neemt, heeft al verschillende maatregelen genomen. Volgens Céline Louche, professor CSR aan de Vlerick School, liggen de verwachtingen van de maatschappij hoger dan het niveau waaraan de ondernemingen kunnen beantwoorden. ... lees meer

Wereldprimeur milieucursus voor microfinancieringsinstellingen

Lima, Peru – 17 april 2007 Iedereen die wel eens een ontwikkelingsland heeft bezocht, kent waarschijnlijk de kleurrijke en levendige markten, maar ook het afval dat daar aan het eind van de dag blijft liggen. De Nederlandse ontwikkelingsbank FMO start deze week in Peru een baanbrekende training voor microfinancieringsinstellingen (MFI’s). Deze training zal de MFI’s leren de milieu- en sociale vraagstukken van de kleine bedrijven waaraan ze geld lenen te identificeren en aan te pakken. Het is wereldwijd voor het eerst dat een ontwikkelingsbank een training op dit onderwerp aanbiedt. De hoop is dat andere financiële instellingen de standaarden die door FMO zijn opgesteld, zullen overnemen. ... lees meer

NS gaat uitstoot broeikasgas met 20% beperken in 2020

De Nederlandse Spoorwegen gaan de uitstoot van schadelijke broeikasgassen terugbrengen met 20% in 2020, ongeacht de toename van het aantal reizigers. ‘We zijn het eerste grote Nederlandse bedrijf dat zich zo duidelijk committeert aan de Europese klimaatdoelstelling’, aldus NS-topman Aad Veenman dinsdag tijdens een duurzaamheidssymposium in het hoofdkantoor van de NS. ... lees meer

PetroChina investeert in zijn verduurzaming

De Chinese oliemaatschappij PetroChina heeft zijn eerste duurzaamheidsverslag gepubliceerd. Het rapport van meer dan vijftig pagina’s gaat uitgebreid in op de continuïteit van het energieaanbod, maatschappelijk welzijn en gezondheids-, veiligheids- en milieuverlichtingen tegenover zijn werknemers. ... lees meer

Nog weinig campings duurzaam

Nog niet veel Zeeuwse campings en hotels gaan zuinig om met energie en produceren weinig afval. De 36 die dat wel doen, hebben het Green Key-certificaat gekregen. “Het zijn nog pioniers. Al zullen andere ondernemers snel volgen. Want het is meer dan denken aan milieu.” ... lees meer

Duurzaam boeren niet afdwingen

Landbouwminister Gerda Verburg wil verdere verduurzaming van de landbouw niet afdwingen door meer regels. Zij ziet meer heil in het verleiden van de consument om meer duurzaam geproduceerd voedsel te kopen. ... lees meer

De Kleine Aarde in Boxtel lanceert Marktplaats Duurzaam Leven

De Kleine Aarde bestaat dit jaar 35 jaar. Op donderdag 26 april wordt met de officiële introductie van ‘Marktplaats voor Duurzaam Leven’ deze mijlpaal gevierd. ‘Marktplaats’ is de nieuwe samenwerkingsvorm van De Kleine Aarde met het bedrijfsleven. De Kleine Aarde laat in haar nieuwe rol de Nederlandse consument duurzame innovaties zien, beleven, testen of proeven op de permanente thema-exposities als Werelds Wonen, de Mondiale Voetafdruk, de Energietuin of de Klimaatroute. ... lees meer

Dierenwelzijn in criteria voor MVO na motie PvdD

Een Kamermeerderheid heeft zich op 10 april uitgesproken voor het opnemen van dierenwelzijn in de criteria voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De motie die hiertoe was ingediend door Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren werd gesteund door de virtuele ‘hagelslagcoalitie’ van de diervriendelijke partijen PvdA, SP, ChristenUnie, GroenLinks en D’66. De Kamer dwingt hiermee de regering het welzijn van dieren te integreren in haar beleid dat erop gericht is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven en overheden te vergroten. ... lees meer