Nederlandse bedrijven boeken lichte vooruitgang in de transparantie over de gevolgen van hun bedrijfsvoering op milieu, mensenrechten en werknemerszaken. Verzekeraars maken veruit de grootste sprong voorwaarts in vergelijking met de andere sectoren.
...
lees meer
Donderdag 30 november is aan oud-premier Lubbers het eerste exemplaar in overhandigd van het boek ‘Een Wereld te Winnen: zestien visies op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’.
Lubbers is één van de 16 personen die geïnterviewd werden over hun zienswijze met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder de overige geïnterviewden zitten nog meer bekende Nederlanders: Dick Boer (Ahold), Liesbeth van Tongeren (Greenpeace), Bisschop Muskens en anderen. Initiatiefnemer is promovenda mr. Tineke Lambooy. Enkele geïnterviewden (waaronder Lubbers) zullen het woord richten tot het daar aanwezige gezelschap.
...
lees meer
Milieudefensie start met milieu- en bewonersorganisaties uit de hele wereld een advertentiecampagne gericht op Shell. Op 1 februari 2007, de dag dat Shell haar winstcijfers over 2006 bekend maakt, verschijnen paginagrote advertenties in Engelse en Nederlandse kranten, ondertekend door duizenden mensen. Ze roepen de multinational op om haar winst te investeren in het opruimen van hun rotzooi. Ondanks mooie beloften, veroorzaakt Shell wereldwijd nog steeds veel problemen voor mensen en milieu.
...
lees meer
In 2007 zijn er twee extra Effies te winnen, een Groene Effie en een Smart Budget Effie.
De Groene Effie is een prijs voor campagnes die aantoonbaar een bijdrage hebben geleverd aan duurzaamheid, mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen) of milieu.
De Smart Budget Effie gaat naar reclamemakers die heel innovatief met een communicatiebudget om zijn gegaan. Hiermee wil de jury laten zien dat aan goede, effectieve reclame niet direct een duur prijskaartje hangt.
...
lees meer
We consumeren steeds meer vlees, fruit, koffie en alcohol. Daardoor is er meer land, water en energie nodig voor onze voedselproductie. Inmiddels nemen mensen in ontwikkelingslanden ons niet-duurzame westerse eetpatroon over. Dit kan de druk op schaarse natuurlijke hulpbronnen verder vergroten. Winnie Gerbens-Leenes ontwikkelde een methode om de duurzaamheid van eetpatronen te meten. Ze promoveert op 15 december 2006 aan de Rijksuniversiteit Groningen.
...
lees meer
Groen Groei Groep heeft haar activiteiten uitgebreid met Werk voor Werk, het adviesbureau op het gebied van werving en selectie voor non-profitorganisaties en bedrijven met een duurzame visie. Dat Werk voor Werk een schot in de roos is, blijkt uit het grote aantal werkzoekenden dat zich inmiddels heeft ingeschreven en de vele werkgevers die een of meerdere vacatures hebben aangemeld.
...
lees meer
Uit een snelle steekproef onder Top 50-kantoren door Advocatie.nl blijkt dat maatschappelijk verantwoord ondernemen voor advocaten de normaalste zaak van de wereld is. Ieder verstaat er het echter het zijne onder.
...
lees meer
Verzekeraar Agis komt met een aparte zorgpolis voor vegetariërs. De polis is een initiatief van de ondernemer Ruud Koornstra, die zich bezighoudt met verantwoord en duurzaam ondernemen.
...
lees meer
According to a study on the most accountable companies published by Fortune Magazine, WBCSD member companies Vodafone, BP, Royal Dutch Shell, EDF and Suez lead the pack in social responsibility. Nearly half of the companies surveyed are WBCSD members.
...
lees meer
DSM verwacht de komende jaren aanzienlijke omzetgroei te halen uit het verrijken van basisvoedsel in landen als China en India. Dat heeft Bruno Kistner, manager van DSM’s Nutrition Improvement Program (NIP), gisteren gezegd.
In China loopt momenteel een proef, die ertoe moet leiden dat lagere overheden de toevoeging van vitaminen en mineralen aan rijst verplicht zullen stellen. Kistner acht het waarschijnlijk dat die wetgeving binnen enkele jaren een feit zal zijn. Hij verwacht meer problemen in India, waar het kastenstelsel sociale verheffing in de weg staat.
...
lees meer
In 2010 moet de catering in overheidsgebouwen voor ten minste 40 procent uit biologische producten bestaan. Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen hebben hierover bindende afspraken gemaakt.
...
lees meer
Consumenten bewust maken van het verband tussen het product vlees en de levende dieren waar het vlees vandaan komt, kan ertoe leiden dat zij vlees vermijden en biologische producten kiezen. Ook het geven van informatie over dierenwelzijn, voer en huisvesting kan daartoe leiden. Maar domweg feiten presenteren over producten is daarvoor niet voldoende.
...
lees meer