Business and Society: The biggest contract

By building social issues into strategy, big business can recast the debate about its role, argues Ian Davis THE great, long-running debate about business’s role in society is currently caught between two contrasting, and tired, ideological positions. On one side of the current debate are those who argue that (to borrow Milton Friedman’s phrase) the “business of business is business”. This belief is most established in Anglo-Saxon economies. On this view, social issues are peripheral to the challenges of corporate management. The sole legitimate purpose of business is to create shareholder value. ... lees meer

Scriptie over MVO wint prijs Wereldbank en AIID

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) heeft zeker een positieve invloed op ontwikkelende economieën, maar ook belangrijke beperkingen. Dit concludeert SOMO-medewerker Francis Weyzig in zijn afstudeerscriptie ‘Corporate social responsibility in Mexico’, waarmee hij op 23 mei 2005 de prijs voor beste scriptie over internationale ontwikkeling van 2004 ontving. Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt door de AIID en de Wereldbank. ... lees meer

Duurzaamheidsverslag 2004 Dow Benelux: goede milieuprestaties bij hogere productie

Dow Benelux heeft in 2004 de milieubelasting op belangrijke punten verder teruggedrongen, terwijl de productie is gestegen. De gevolgen van de wereldwijde reorganisatie voor medewerkers bleven beperkt. Dit meldt Dow Benelux in het duurzaamheidsverslag 2004. Nieuw in dit verslag is een opiniepeiling. Dow wil graag van de omgeving weten wat zij van de prestaties vindt. Belangstellenden kunnen vanaf vandaag on-line stemmen op één van de negen geselecteerde Dow-projecten uit het duurzaamheidsverslag. ... lees meer

Duurzaamheidsmanager is een remmende factor

Met een groeiend aantal bedrijven die een duurzaamheidsmanager aanstellen, verwacht je grote vooruitgang op dit vlak. Het tegendeel blijkt waar. De bevoegdheden van de duurzaamheidsmanager zijn veelal beperkt tot reputatie- en issuemanagement. Hierdoor wordt de volgende stap gemist, waarin maatschappelijke vooruitgang direct gecombineerd wordt met strategische beslissingen over innovatie, product- en marktontwikkeling. ... lees meer

Christen zou niet moeten denken aan contract

Christenen hechten op hun werk over het algemeen meer aan veiligheid, zekerheid en zingeving dan aan macht, status en succes. Dat blijkt uit een onderzoek van christennetwerk GMV onder 500 leden. Christennetwerk GMV gaat leden onder andere via cursussen helpen op ‘christelijke’ wijze om te gaan met hun werk. ,,Een christen zou niet moeten denken aan zijn contract, maar aan zijn roeping”, zegt voorzitter Herman Timmermans. ... lees meer

CSR Should Stand for Company Stakeholder Responsibility

While more and more businesses embrace Corporate Social Responsibility (CSR) principles, the authors pinpoint two problems with the concept as it is understood today. Firstly, it reinforces “the separation thesis”, or the idea that business issues and social issues can be dealt with separately, promoting the potentially destructive idea that the underlying structure of business is either not good or is morally neutral. Secondly, the problem with CSR is that it has focused oÃ??n “Corporate” social responsibility, implying that corporations, due to their size and success and perhaps their shareholding pattern, have to shoulder responsibilities that smaller and more closely-held businesses do not. ... lees meer

Ik wil geld zien

Multinationals moeten volgens de richtlijnen van de Oeso, de Parijse organisatie waar alle industrielanden aan verbonden zijn, regelmatig betrouwbare en relevante informatie over hun activiteiten op financieel, sociaal, ethisch en milieugebied publiceren. Die informatie hoeft niet per se verpakt te zijn in een maatschappelijk of duurzaam verslag, zo lang iedereen die geïnteresseerd is maar genoeg over de prestaties te weten kan komen. En dus hebben veel beursgenoteerde internationale ondernemingen op hun website een hoofdstuk ‘corporate social responsibility’. Ze kiezen voor de Engelse term. Het zijn immers multinationals en het Nederlandse ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ schept verwarring. Het ‘verantwoord’ slaat op ‘maatschappelijk’ en niet op ‘ondernemen’. Maar zelfs de slimste ondernemer vergeet dat wel eens als hij zich beklaagt dat hij geen collega kent die onverantwoord zou willen ondernemen. De slachtoffers van de giframp in Bopal of de beleggers in Worldcom en Enron denken daar waarschijnlijk heel anders over. ... lees meer