Nieuw onderzoeksplatform voor duurzaam ondernemen & beleggen van start

Met de lancering van de website www.corporate-engagement.com vandaag, is onderzoeksplatform ECCE (European Centre for Corporate Engagement) formeel van start gegaan. ECCE wil zich ontwikkelen tot de internationale bron voor praktische en waardetoevoegende kennis op het gebied van duurzaam ondernemen en beleggen. Voor de wetenschap, maar met name ook voor de financiële praktijk. ECCE opereert vanuit de gedachte dat financiële prikkels noodzakelijk zijn om de markt te overtuigen van het belang van duurzaam ondernemen en beleggen. Door middel van onderzoek wil ECCE voor (institutionele) beleggers de obstakels wegnemen voor het invoeren van een duurzame beleggingsstrategie. ECCE wil nadrukkelijk ook nieuwe instrumenten ontwikkelen. ... lees meer

GRI-G3 stelt maatschappij centraal

Begin oktober werden met groots vertoon – een bezoek van Al Gore en een congres met ruim 1000 deelnemers – de nieuwe richtlijnen voor rapportage over maatschappelijk verantwoord ondernemen gepresenteerd. GRI-G3 legt grote nadruk op resultaten. Ondernemers die alleen lippendiensten bewijzen aan de goede zaak, komen daar niet meer mee weg. ... lees meer

De Baak wint originaliteitprijs Duurzame Ontwikkeling van het Ministerie van Buitenlandse Zaken

Begin juni heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken 40 opleiders uitgenodigd om na te denken hoe duurzame ontwikkeling in de trainingen verwerkt zou kunnen worden. In de bijeenkomst kwam naar voren hoe moeilijk het is om duurzame ontwikkeling te beschrijven en hoe weinig opleiders hier al bewust mee bezig zijn. De Baak was uitgenodigd in de personen Dodo van der Straaten, Rutger Slump en René Dagevos ... lees meer

Werkgevers denken te makkelijk dat het vanzelf wel in orde komt met Kyoto

Over zes jaar lopen de afspraken over het milieu af die in 1997 in Kyoto zijn gemaakt. Ondertussen gaat de opwarming van de aarde rustig door, zodat er nu al regels nodig zijn voor de tijd na 2012 om de uitstoot van broeikasgassen te beteugelen. Helaas is de recente wereldklimaattop in Nairobi er niet in geslaagd daarover afspraken te maken. De 180 landen die meededen praten pas in 2008 verder over de wereld ‘na Kyoto’. ... lees meer

Proefschrift: ‘Dreigen met een milieu-campagne kan al effectief zijn’

Pim Heijnen stelde wiskundige modellen op die strategische interacties bij milieu-economische problemen weerspiegelen. Zoals bijvoorbeeld de activiteiten van Greenpeace. Heijnen maakt onderscheid tussen het aan het licht brengen van nieuwe, nog voor de consument onbekende misstanden, en situaties die al bekend zijn bij de consument, maar waarvan de ernst wordt onderschat. ... lees meer

ExxonMobil steunt lobby tegen broeikaseffect met miljoenen

De Amerikaanse oliemultinational ExxonMobil heeft tussen 1998 en 2005 met bijna 12 miljoen euro 43 lobbygroepen gesteund, die twijfel zaaien over het broeikasprobleem. De Amerikaanse Unie van Bezorgde Wetenschappers (UCS) vindt dat het Amerikaanse parlement de zaak moet uitzoeken. Ook in Europa lobbyt de oliemaatschappij sterk. ... lees meer

Orange Sense Fund voor vierde maal best renderende duurzaam aandelenfonds

Het Orange Sense Fund is voor het vierde achtereenvolgende jaar het best renderende Nederlandse duurzaam aandelenfonds. In 2006 werd een rendement behaald van maar liefst 40,3% (in 2005: 42,7%). De AEX steeg in 2006 13,4%. Het ASN Small & Midcap Fonds bestaat nog niet een volledig jaar (het werd in mei dit jaar geïntroduceerd) maar behaalde al wel een rendement van 25,4% sinds de introductie Van de sectorfondsen scoorde het nieuwe ASN Milieu & Waterfonds als beste met een rendement van 28,8%. Van de twee duurzame mixfondsen (obligaties en aandelen)scoorde ASN Mixfonds als beste met een rendement van 5,2%. Van de duurzame obligatiefondsen eindigde het ASN Obligatiefonds als eerste met een negatief rendement van -1,2%. ... lees meer

Voedselverwerkende industrie in ontwikkelingslanden lijdt onder strategieën van supermarkten en voedselmultinationals

Tijdens de kerstdagen genieten consumenten van het toegenomen aanbod aan speciale en kant-en-klaar maaltijdproducten in de supermarkten. Maar wie er nu echt profiteert van de opbrengst en wie het voedsel op de markt brengt blijft onzichtbaar voor de dagelijkse klant. Het nieuwe rapport ‘The Profit Behind Your Plate’ van onderzoeksbureau SOMO toont de beperkte mogelijkheden voor ontwikkelingslanden om te delen in de winst van de voedselverwerkende industrie. Ook veroveren supermarkten steeds meer de markt ten nadele van zowel de kleine producent in ontwikkelingslanden als de grote voedselmultinationals als Nestlé en Unilever. ... lees meer

Inschrijving NBN-Rabobank scriptieprijs open

Welke waarden en normen spelen een rol bij de ontwikkeling naar een duurzame samenleving? Hoe kun je daar in de praktijk invulling aangeven? Hoe verhouden ontwikkelingen op het gebied van spiritualiteit en authentiek leiderschap zich tot het werken aan een duurzame samenleving? Deze voorbeelden illustreren de insteek van de NBN-Rabobank scriptieprijs. Een prijs die sinds 2000 jaarlijks wordt uitgereikt aan de schrijver of schrijfster van de beste afstudeerscriptie met bedrijfsethiek, integriteit en/of maatschappelijk verantwoord ondernemen als onderwerp. ... lees meer