Op 1 februari 2007 om 18.00 uur zal het terras van café ‘De Eeuwige Jachtvelden’ in Den Haag worden omgetoverd tot een duurzame en exotische cocktailbar. Harry van Bommel (SP), Tineke Huizinga (CU), Bert Koenders (PvdA), Diederik Samsom (PvdA), Kathleen Ferrier (CDA) en Krista van Velzen (SP) gaan op uitnodiging van ICCO en fairfood hun cocktailshake-kunsten tonen aan het publiek en een groot aantal collega Kamerleden. Zij doen dit om de consument bewust te maken dat voedsel dat hier wordt geconsumeerd, honger en armoede in ontwikkelingslanden kan veroorzaken maar ook juist kan helpen oplossen.
...
lees meer
Op vrijdag 12 januari jongstleden werd het Amsterdamse MVO-verzamelgebouw aan de Baarsjesweg 311 feestelijk geopend door Jan van den Herik, Directeur Samenleving en Bedrijf. Vanuit het Social Venture House werken Zinnige Zaken, EsteamWork, OCO2, Travel to Develop en Pure.potential samen aan duurzame, maatschappelijk verantwoorde, inspirerende maar vooral leuke oplossingen voor het bedrijfsleven.
...
lees meer
Milieu, laten volop mogelijkheden liggen om het bedrijfsleven duurzamer te maken, betoogt Ernst van Weperen, projectmanager van de Vereniging van Beleggers Duurzame Ontwikkeling (VBDO). Zijn advies: léés dat duurzaamheidsverslag!
...
lees meer
De Rijksuniversiteit Groningen heeft duurzaamheid al jaren hoog in het vaandel staan. Maar heel weinig mensen wisten dat. De nu gelanceerde website www.rug.nl/duurzaamheid gaat over alle kleine en grote maatregelen die de universiteit neemt om energie te sparen en milieuvriendelijk te zijn.
...
lees meer
Grote bedrijven zoals Nestlé en koffieketen Starbucks hebben koffie verkocht die illegaal was verbouwd in een belangrijk natuurgebied voor bedreigde Sumatraanse tijgers, olifanten en neushoorns in Indonesië.
...
lees meer
In het Verenigd Koninkrijk neemt maatschappelijk verantwoord ondernemen een enorme vlucht. De Britse retail keten Marks & Spencer kondigde op 15 januari een uitzonderlijk eco-plan aan met een begroting van 200 miljoen pond. Marks & Spencer verkoopt voornamelijk kleding en voedsel, heeft 450 winkels in binnen en buitenland en een jaarlijkse omzet van bijna 8 miljard.
...
lees meer
Burgemeester Cohen van Amsterdam nodigt banken uit om als financier betrokken te zijn bij gelegaliseerde bordelen. Een vraag die appelleert aan de verantwoordelijkheid van het bankwezen in ons maatschappelijk bestel. Steeds vaker staan banken voor dergelijke dilemma’s.
Het spreekt vanzelf dat elke bank zelf bepaalt wat haar houding is. We zijn als banken immers heel wat meer dan geldwisselaars, zoals de eerste bank ooit begon. We verzorgen de geldstroom in de wereld en die is voor de economie van even groot belang als de bloedsomloop in het menselijk lichaam.
...
lees meer
Fair trade – oftewel eerlijke handel – is in opkomst. De vraag naar producten die onder goede arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijk zijn gemaakt en voor werkgelegenheid zorgen in de Derde Wereld stijgt gestaag. Daarbij wordt steeds meer gebruik gemaakt van de gangbare verkoopkanalen: van Albert Heijn tot hippe modewinkels.
...
lees meer
De Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-prijs 2007 is gewonnen door Van Dorp Installaties. Burgemeester Waaijer reikte de prijs gistermiddag uit in het Stadstheater, waar de Raad voor Ondernemend Zoetermeer (RVOZ) haar nieuwjaarsbijeenkomst hield.
...
lees meer
Het glossy tijdschrift Cosmopolitan kiest in 2007 ook voor groen: meer aandacht voor MVO.
...
lees meer
Met zijn indringende film ‘An Inconvenient Truth’ rond de klimaatproblematiek wist Al Gore al velen wakker te schudden. Ook over de sociale en economische impact van bedrijven is veel te doen, bijvoorbeeld in discussies rond transparantie en ketenverantwoordelijkheid. Business As Usual is niet langer een optie voor bedrijven die continuïteit nastreven en blijvend willen renderen en floreren. Ook het Nederlandse bedrijfsleven dringt inmiddels bij de regering aan op een duurzamer beleid. Meer en meer bedrijven ontdekken dat maatschappelijk verantwoord ondernemen van cruciaal belang is voor iedere onderneming die haar omgeving en toekomst serieus wil nemen. Alleen pro-actieve, lerende organisaties weten problemen en beperkingen om te zetten in nieuwe kansen en mogelijkheden.
...
lees meer
Canon Inc. heeft de voorlaatste fase afgesloten van de wereldwijde ISO14001 certificering. In lijn met de bedrijfsfilosofie van de organisatie, Kyosei, streefde Canon naar de introductie van één wereldwijd gecertificeerd milieumanagementsysteem. Canon verplicht zich met deze certificering een energiezuinig productiebeleid te voeren, groene energie in te kopen, een milieubewust lease-autobeleid te hanteren en het rijgedrag van werknemers vanuit milieutechnisch oogpunt te monitoren.
...
lees meer