Jongeren minder ethisch dan ze lijken

Fabrikanten zijn geneigd te denken dat de huidige generatie 18-24 jarigen anti-branding en anti-kapitalisme zijn, aanhangers van Naomi Klein met groot ethisch bewustzijn. Maar er is een discrepantie tussen wat ze zeggen en wat ze doen, volgens Datamonitor. ... lees meer

Twaalf Wageningse duurzame bedrijven gecertificeerd

Per 1 juli 2005 is het project Ecoprofit feestelijk afgerond. Twaalf deelnemende bedrijven hebben laten zien dat hun onderneming voldoet aan de Ecoprofit criteria van duurzaam ondernemen. Daarom kregen zij uit handen van loco-burgemeester F. Huijbers het Ecoprofit keurmerk uitgereikt. De kracht van Ecoprofit is de combinatie van winst voor het milieu en tegelijkertijd kostenbesparing voor het bedrijf. Door kennisuitwisseling en samenwerking zijn de bedrijven erin geslaagd om van een uniek project in Nederland een succes te maken. Ecoprofit is voortgekomen uit het samenwerkingsverband tussen Wageningen en de Duitse gemeente Rheinberg. ... lees meer

Ministerie EZ zit met mvo volop in leerproces

Het eerste Maatschappelijk Jaarverslag van het ministerie van Economische Zaken heeft tot veel reacties geleid, waaronder die van Wouter Scheepens in Het Financieele Dagblad van 6 juli: Economische Zaken spreekt abracadabra. Hij geeft aan dat het ministerie niet zo goed zou scoren op zijn eigen Transparantiebenchmark. ... lees meer

De overheid kan het niet alleen

De regering – maar ook lokale overheden – moet het bedrijfsleven serieus nemen en toelaten bij het oplossen van dringende maatschappelijke problemen. Want één ding is wel duidelijk: de overheid kan het niet alleen. ... lees meer

Oogcontact dwingt tot doordacht gedrag

Dagelijks laten kleine en middelgrote bedrijven zien dat duurzame inspanningen leiden tot gemotiveerder personeel, minder milieubelastende eindproducten, groter draagvlak in de buurt en vooral ook loyale klanten. Ondernemers willen namelijk het succes van hun onderneming vergroten en zoeken daarbij naar kwaliteit en efficiencyverbeteringen. Signalen van klanten, leveranciers, medewerkers, buurt en samenleving voeden de ondernemer. Juist kleine en middelgrote ondernemers zitten als geen ander dicht op deze belangengroepen. Oogcontact van mens tot mens dwingt hen tot verantwoord gedrag. ... lees meer