Een aantal Britse informaticabedrijven wil vergroenen. Uit een analyse van het onderzoeksbureau Gartner blijkt dat de informaticasector een even grote impact op het milieu heeft als de luchtvaartindustrie, vertelt Carrenza-topman Dan Sutherland aan het magazine PC Advisor.
...
lees meer
Zolang maatschappelijk verantwoord ondernemen uitsluitend benaderd wordt vanuit een economisch paradigma, heeft het weinig toekomst, hoewel het debat met ongekend groeiende intensiteit wordt gevoerd.
...
lees meer
‘Burgers, bedrijven en overheden zullen structureel duurzame keuzes moeten maken’, vindt minister-president Balkenende. ‘Dit kabinet heeft de ambitie om werkelijk het verschil te maken.’
Minister-president Balkenende zei dit tijdens een toespraak bij KansRijk, een evenement voor duurzaamheid en innovatie.
...
lees meer
De PvdA’er Frank Heemskerk, de staatssecretaris van Economische Zaken, wil maatschappelijk verantwoord ondernemen tot een van de speerpunten van zijn beleid maken. Hij gebruikt de eerste honderd dagen van zijn bewind voor gesprekken met organisaties over het thema. Deze week spreekt hij met vertegenwoordigers uit het midden- en kleinbedrijf.
...
lees meer
Op donderdag 10 mei organiseert Tax Justice Nederland een seminar en publieksbijeenkomst onder de title: “Tax Havens: Who pays the bill? Public debate on tax policy and development cooperation”. Tax Justice Nederland is een nieuw netwerk van een aantal Nederlandse maatschappelijke organisaties die zich samen inzetten voor een rechtvaardig en eerlijk belastingssysteem dat bijdraagt aan internationale ontwikkeling.
...
lees meer
Uit het EcoMetrics -2006 rapport van InterfaceFLOR – wereldwijd marktleider in duurzaam tegeltapijt – blijkt dat het goed gaat met ‘Mission Zero’: de ambitie van het bedrijf om in 2020 volledig duurzaam te kunnen opereren en de ecologische voetafdruk van het bedrijf te minimaliseren. Het rapport toont een significante reductie van de uitstoot van broeikasgassen, afval en energieverbruik. Daarnaast maakt InterfaceFLOR nóg meer gebruik van duurzame energie.
...
lees meer
Alpro soya, Europees marktleider in de productie van 100%
plantaardige sojaproducten, vervult al meer dan 25 jaar een pioniersrol op het gebied van
duurzaam ondernemen. Gezien het feit dat voor de productie van plantaardig eiwit veel
minder energie nodig is dan voor de productie van dierlijk eiwit, zit duurzaamheid in de
genen van Alpro soya. De opwarming van de aarde laat ook de sojaproducent niet onberoerd.
Om mee te bouwen aan een gezonde wereld en een leefbare toekomst, heeft Alpro soya
besloten om de organisatie te laten ontwikkelen tot een CO2-neutraal bedrijf. Deze
beslissing is vandaag, samen met een reeks andere maatregelen, aangekondigd op een
persbijeenkomst in Leuven.
...
lees meer
Honger, een woord dat in Nederland inhoud ontleent aan een rammelende maag vlak voor het avondeten, het knagende gevoel bij een lijnpoging of het lege gevoel na een avond flink stappen. Verder gaat onze beleving niet. Iets anders is het wanneer je geen keuze hebt en het gebrek aan voedsel een bedreiging vormt voor je gezondheid en je levensverwachting. Een groot deel van de wereldhonger wordt veroorzaakt door oneerlijkheid in het eten. De kortste weg naar de winst is vaak belangrijker dan de lokale economie, mens en milieu. We zijn voorbij aan het tijdperk waarin de waan heerst dat winst maken en waardig omgaan met mens en milieu niet kunnen samengaan. Het is slechts een denkstap.
...
lees meer
Elektro-specialist BCC kondigt aan dat het hele bedrijf vanaf 2012 klimaatneutraal zal ondernemen. Alle BCC superstores zullen vanaf mei dit jaar klimaatneutraal zijn. BCC is al jaren bezig om zelf milieumaatregelen door te voeren, maar heeft vorig jaar een groot initiatief gestart om de elektronicabranche duurzamer te maken. Nu is het volgens de directie tijd om zichzelf een concreet doel te stellen en klanten actief voor te lichten. De HIER-campagne, Natuur en Milieu en Milieu Centraal ondersteunen dit initiatief. BCC roept haar branchegenoten op dit voorbeeld te volgen door hun klanten energiebewust te adviseren en spoort leveranciers aan om meer energiezuinige apparatuur te ontwikkelen.
...
lees meer
Daihatsu promoot zijn auto’s met de lage CO2-uitstoot. BCC laat in een tv-spotje een verkoper in een ondergelopen winkel klimaatvriendelijke producten verkopen. En energiebedrijf Nuon laat een jongen in het voetbalstadion de stroom uitdraaien. Met dank aan Al Gore is milieu en duurzaamheid hip, ook in de reclame. Vooral met CO2-reductie profileren automakers en energiebedrijven zich graag.
...
lees meer
Naar aanleiding van het Kamerdebat over MVO zijn twee ingediende moties aangenomen na stemming. Beide vragen om nader onderzoek te doen.
...
lees meer
Het World of Difference programma biedt maximaal vijf bijzondere mensen de kans om zich een heel jaar in te zetten voor hun favoriete goede doel en zo een wereld van verschil te maken. Vanaf deze week kunnen gepassioneerde Nederlanders zich bij de Vodafone Netherlands Foundation inschrijven voor het World of Difference programma. De winnaars ontvangen een modaal jaarsalaris plus onkostenvergoeding waardoor ze hun droom kunnen verwezenlijken.
...
lees meer