Ikea en Wal-Mart: is concurreren op kosten te combineren met maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Wal-Mart en Ikea, het zijn mondiaal opererende concerns die ieder hun stempel drukken op het dagelijkse leven van miljoenen consumenten. Maar de manier waarop deze veelal gesloten organisaties te werk gaan loopt nogal ver uiteen, zo leert een tweetal boeken dat onlangs in Nederlandse vertaling verschenen is.
...
lees meer
Het is voor maatschappelijke organisaties bijna niet mogelijk om op grond van duurzaamheidsverslagen de milieuprestaties van bedrijven te beoordelen. Die conclusie trekt Stichting Natuur en Milieu in een onderzoek naar duurzaamheid op de Nederlandse biermarkt (mei 2007). Ook consumenten die bellen met vragen over de duurzaamheid van bier, krijgen nauwelijks goede informatie van de consumentenservice.
...
lees meer
Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken vindt een open wereldeconomie essentieel om duurzame globalisering in de context van klimaatverandering zeker te stellen. Zonder de stimulans van open markten zal de groei en de vernieuwing die we nodig hebben om antwoord te geven op de uitdagingen van de klimaatverandering volgens hem niet tot stand komen.
...
lees meer
Advies- en ingenieursbureau DHV heeft voor het eerst een afzonderlijk MVO jaarverslag gepubliceerd over 2006. DHV is daarmee het eerste Nederlandse ingenieursbureau met een dergelijk verslag.
Het MVO jaarverslag 2006 is online gepubliceerd op [url]http://www.dhv.nl/mvo-verslag[link]www.dhv.nl/mvo-verslag[/url].
...
lees meer
Schoonmaak- en beveiligingsorganisatie CSU kreeg vandaag in Dublin de European Pride Award 2007 uitgereikt. Dit is de prijs voor de organisatie in Europa van wie de medewerkers het meest trots zijn op hun baan, werk en bedrijf. Deze speciale award maakt deel uit van de Europese Great Place to Work verkiezing van goed werkgeverschap onder duizenden bedrijven.
...
lees meer
Imago is meestal de motivatie achter maatschappelijk verantwoord ondernemen, zeggen bedrijfsleiders in Europa. Uit de resultaten van de UPS Europe Business Monitor blijkt dat de helft van de ondervraagde topmanagers (49%) zegt dat de behoefte om de merkreputatie en het bedrijfsimago te verbeteren de grootste drijfveer is voor de MVO-activiteiten van het bedrijf. 43% van de respondenten geeft aan dat MVO helpt een bedrijf aantrekkelijk te maken voor zowel huidige als potentiële werknemers. Eén derde (33%) van de ondervraagden heeft het gevoel dat het ondernemen van MVO-initiatieven voor een competitief voordeel zorgt.
...
lees meer
Mobieltje leeg? Oplader erin en opladen maar. Een paar uur later of de volgende ochtend wordt de telefoon pas weer van de stroom afgehaald.
Veel mensen beseffen niet dat een opgeladen telefoon die verbonden blijft met het elektriciteitsnet nog steeds stroom verbruikt. De Finse telefoonfabrikant Nokia heeft berekend dat, wanneer iedereen zijn mobieltje uit de oplader zou halen op het moment dat de telefoon weer opgeladen is, een enorme berg elektriciteit bespaard kan worden. Genoeg zelfs om 85.000 huishoudens jaarlijks van stroom te voorzien.
...
lees meer
De Nederlandse Financierings-Maatschappij voor Ontwikkelingslanden (FMO) heeft haar Jaarverslag 2006 gepubliceerd. FMO is een van de eerste bedrijven in Nederland die zijn verantwoording over het duurzaamheidsbeleid integreert in het algemene jaarverslag en is het eerste bedrijf dat dit integrale verslag laat verifiëren. FMO wil hiermee een signaal afgeven dat duurzaamheid een volwaardig en vanzelfsprekend onderdeel van haar core business is.
...
lees meer
De Nederlandse vissector is bezig met een omslag naar een duurzamer productie en afzet. De traditionele aanpak sluit steeds minder aan bij het schaars wordende product vis en bij de maatschappelijke ontwikkelingen. Voor een omslag naar duurzaamheid is de rol van ondernemers cruciaal, zowel in de visserij zelf, als in de schakels van verwerking en afzet. Het LEI, onderdeel van Wageningen UR, onderzocht in opdracht van het ministerie van LNV hoe de ondernemers omgaan met signalen uit de maatschappij en op welke punten ze vastlopen als ze de omslag willen maken naar meer duurzaamheid voor de visstand en voor de sector.
...
lees meer
Frank Heemskerk, staatssecretaris van Economische Zaken, wil van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een typisch Nederlands exportartikel maken. MarketResponse vroeg zich af in hoeverre dit thema leeft in Nederland. Energieleveranciers en banken blijken het eerst bij de Nederlanders op te komen als men denkt aan MVO. Duurzame energie, milieuvervuiling, kinderarbeid en mensenrechten vindt men het belangrijkst.
...
lees meer
Nederlandse bedrijven hebben in 2005 aanzienlijk minder uitgegeven aan goede doelen en sponsoring. In 2003 schonken zij nog euro 2,27 mrd, in 2005 was dat bedrag teruggelopen naar euro 1,51 mrd. Dat bleek uit de woensdag gepresenteerde tweejaarlijkse uitgave van ‘Geven in Nederland’, op basis van een onderzoek van de Vrije Universiteit. Het onderzoek wordt sinds 1997 elke twee jaar uitgevoerd.
...
lees meer
Een vandaag verschenen rapport van de Campagne tegen Wapenhandel werpt nieuw licht op de rol van Nederland in de jaren ’80 met betrekking tot Irak’s gifgasprogramma. Uit onderzoek blijkt dat de overheid indertijd willens en wetens weinig heeft gedaan om leveringen door Nederlandse bedrijven te voorkomen. De zaak van chemicaliënhandelaar Van Anraat, waarin het Gerechtshof in Den Haag vandaag uitspraak doet, past wat dat betreft in een breder verband.
...
lees meer