Ongeveer 50.000 kinderen werken in de mijnen van Katanga in de Democratische Republiek Congo (DRC). Veel van het kobalt dat ze delven is bestemd voor de elektronische gadgets van jonge consumenten in Europa, als mobiele telefoons, laptops en MP3-spelers. In Zuid-Afrika worden lokale gemeenschappen zonder enige vorm van compensatie verdreven van hun land om plaats te maken voor de mijnindustrie. makeITfair, een nieuw netwerk van Europese maatschappelijke organisaties, roept bedrijven als Sony, Nokia, Hewlett-Packerd and Philips op zich in te zetten tegen de negatieve gevolgen voor mens en milieu van de delving van metalen.
...
lees meer
Sinds bijna tien jaar zet het Instituut van de Bedrijfsrevisoren zich in op het vlak van duurzaam ondernemen.
Daartoe organiseert het Instituut de Prijs voor het Beste Rapport Duurzaam Ondernemen.
De prijsuitreiking heeft op 20 november plaatsgevonden in het kader van het evenement georganiseerd samen door het Instituut van de Bedrijfsrevisoren, Business & Society Belgium en ICHEC Entreprises. Het evenement had als thema : “Transparantie inzake Duurzaam Ondernemen : voor wie en door wie?”
Een jury samengesteld uit leden uit de academische en economische wereld en uit bedrijfsrevisoren beloont, op basis van 15 beoordelingscriteria, die organisatie die het beste rapport duurzaam ondernemen met betrekking tot haar werkzaamheden in België opstelt.
FORTIS werd bekroond voor haar uitstekend rapport waarvan de kwaliteiten door alle juryleden werden beklemtoond.
...
lees meer
Half-a-hundred options for cleaning up your business, from the universal (catch that rainwater!) to the specific (lose the plastic bowls!). Mix, match–join in. Imagine asking today how the Internet affects business. It’s an absurd question, like asking how electricity changed business. Asking the same about sustainability, it turns out, is equally absurd. Like the Internet, sustainability spurs innovation in everything, from how you see your business model to whether you see your employees (why not let them work at home more?). Here are our favorite ways companies today are greening up–and saving money and making better widgets in the process.
...
lees meer
Companies who have jumped on the “green” bandwagon have to support their green marketing by improved transparency and verifiable environmental and sustainable products, according to the newly released “BBMG Conscious Consumer Report.” BBMG, a marketing agency that specializes in working with socially minded organizations, found that consumers are becoming more conscious of the environmental and social impacts of the companies whose products they buy.
...
lees meer
Met de recycling van een twee kilo wegende tonercartridge van een multifunctioneel Xerox-systeem is een belangrijke mijlpaal op het gebied van duurzaamheid bereikt, zo kondigde Xerox vandaag aan.
...
lees meer
Oxfam Novib en de Landelijke India Werkgroep hebben gisteren een dringend beroep gedaan op staatssecretaris Heemskerk. Hij moet op handelsmissie in India duidelijk maken waar Nederland staat, als het gaat om kinderarbeid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. ,,Als hij zijn beleid bij de eerste tegenwind laat vallen, heeft hij het pleit verloren.”
...
lees meer
De provincie Groningen mag koffie van het merk Max Havelaar blijven schenken. Dat heeft de rechtbank in Groningen vrijdag bepaald.
...
lees meer
Op maandag 19 november is op de bijeenkomst ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi) het Actieprogramma verantwoord ondernemen in de pluimveevleesketen gepresenteerd. De Nederlandse pluimveevleessector wil ten aanzien van voedselveiligheid, maatschappelijke eisen en innovatie een koppositie in Europa innemen.
...
lees meer
In de jaren zeventig begon Ibrahim Abouleish in Egypte met duurzame landbouw. Zijn bedrijf, Sekem, is een voorbeeld voor mens- en milieuvriendelijk ondernemen.
...
lees meer
Nederlandse winkeliers besteden steeds meer aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een groot aantal winkelbedrijven verenigden zich in de Business Social Compliance Initiative (BSCI).
De Raad Nederlandse Detailhandel roept nu de politiek op om Nederlandse winkeliers, die in Europa samen met collega’s de kar trekken, volmondig te steunen.
...
lees meer
Nederlanders kunnen nog wel iets opsteken van de Chinese bedrijfsvoering. Dat betoogt hoogleraar Van Someren vandaag op een congres in Rotterdam.
...
lees meer
Grote bedrijven hebben hun mond vaak vol over duurzaam ondernemen, maar in de praktijk weigeren ze er extra geld voor uit te trekken. Dit zegt Hans Poulis, vicevoorzitter van het Platform for Promotional Products, de branchevereniging voor leveranciers van promotiemateriaal.
...
lees meer