De BVVU (Belangen Vereniging Voor Uitkeringsgerechtigden & Stichting S.O.S. hebben een initiatief gestart om te komen tot energiebesparing in de bestaande woningbouw. Er worden sponsoren gezocht om dit te voorfinancieren.
...
lees meer
The Body Shop stapt over op het gebruik van duurzame palmolie in hun zeep. De winkelketen maakt zich zorgen over de verwoesting van de regenwouden als gevolg van grootschalige palmolieproductie en hoopt met het initiatief ook andere bedrijven aan te sporen duurzame palmolie te gebruiken.
...
lees meer
Nederlandse bedrijven hebben vorig jaar 655 miljoen euro geïnvesteerd in milieuvoorzieningen. Dat is twee keer zo veel als in 2005. De energiesector was met 395 miljoen euro de grootste investeerder in het milieu. Andere belangrijke milieu-investeerders waren de chemische industrie (75 miljoen euro) en de delfstoffenwinning (55 miljoen euro).
Een groot deel van de milieu-investeringen kwam ten gunste van de winning van alternatieve energie. Zo werd bijna een derde (200 miljoen euro) besteed aan de installatie van windparken. Door de hoge uitgaven aan alternatieve energie is ook het aandeel van de milieu-investeringen in de totale investeringen sterk toegenomen, tot 6,5 procent. Sinds 1997 was het milieuaandeel bij bedrijven in de industrie, de delfstoffenwinning en de energiesector niet zo hoog.
...
lees meer
De druk op agrarische cultuurlandschappen, met name rond de grote steden, is groot. De overheid zou zich meer moeten inspannen voor behoud van het landschap, bijvoorbeeld door het geven van een reële vergoeding aan boeren voor landschapsbeheer. Dit is de uitkomst van gesprekken rond de keukentafel die het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) de laatste weken bij tien agrarische ondernemers heeft georganiseerd. Onderwerp van gesprek was de toekomst van het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB). Genodigden waren maatschappelijke relaties en collega’s van de gastheer of -vrouw.
...
lees meer
Het Nationaal Contact Punt (NCP), het meldpunt voor schendingen van OESO richtlijnen voor verantwoord ondernemen, bestaat vanaf deze zomer uit mr. F. W. Evers in de rol van voorzitter, mr H. Mulder, L. de Waal en prof dr J. Bunders-Aelen. Alle leden hebben vanuit hun verschillende achtergronden (NGO, bedrijfsleven, vakbond en wetenschap) de nodige ervaring met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De leden van het NCP onderzoeken de meldingen en gaan met het betreffende bedrijf in gesprek. Tot nu toe bestond het NCP uit ambtenaren van betrokken ministeries. Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken wil met de benoeming van bovengenoemde leden de onafhankelijkheid van het NCP waarborgen. Met deze opzet van het Nationaal Contact Punt is Nederland uniek binnen de OESO. Heemskerk heeft hoge verwachtingen van het nieuwe NCP dat nu vanuit een brede expertise, onafhankelijk van de overheid haar werk kan doen. Het nieuwe NCP moet een nieuwe impuls geven aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het NCP is voor een periode van drie jaar ingesteld.
...
lees meer
Het NEN heeft een nieuwe brochure gemaakt over de nieuwe MVO ISO-Richtlijn. Doelstelling van ISO 26000 Guidance on Social Responsibility is het ondersteunen van organisaties bij de invoering van MVO. ISO 26000 is bedoeld voor alle soorten organisaties, ongeacht de grootte of locatie van de organisatie. De ISO-richtlijn, niet bedoeld voor certificatie, wordt volgens planning eind 2009 definitief gepubliceerd.
...
lees meer
MVO Nederland heeft vandaag haar niewe website gelanceerd. De nieuwe website bevat handige stappenplannen voor een groot aantal MVO-thema’s en actuele dossiers. Ook biedt zij uitgebreide zoekmogelijkheden in de database van MVO Nederland, die gevuld is met vele voorbeelden, instrumenten en publicaties. Veel informatie wordt branchespecifiek aangeboden zodat ondernemers nog gerichter hun weg vinden.
...
lees meer
Op 1 juli hebben we (Shell) de beslissing ontvangen van de Reclame Code Commissie met betrekking tot de klacht van Milieudefensie over de advertentie “Gooi niets weg, weg bestaat niet”. Milieudefensie had een klacht ingediend tegen deze advertentie waarin het o.a. beweerde dat de uitingen strijdig zijn met de Milieu Reclame Code.
...
lees meer
Managers en ondernemers in overheid en bedrijfsleven zien in ruime meerderheid wel het belang van duurzaam ondernemen in, maar zien geen mogelijkheid dit in de praktijk handen en voeten te geven. Dit is een van de belangrijkste conclusies die getrokken kan worden uit een onderzoek van het FD en Nyenrode onder ruim 500 managers en ondernemers. 65% van de ondervraagde managers en ondernemers stelt dat duurzaam ondernemen binnen hun bedrijf niet speelt of geeft aan hiervan geen idee te hebben. Daarnaast verwacht twee op de drie managers in het openbaar bestuur niet dat duurzaamheid in de toekomst bij aankoopbeslissingen een rol zal spelen of heeft hierover geen mening. Dat is opmerkelijk, omdat de overheid zich gecommitteerd heeft om vanaf 2010 duurzaamheid in al haar aankopen mee te nemen.
...
lees meer
Ze zwemmen in het geld, houden de touwtjes van de wereldeconomie in handen en bekennen zich tot verantwoord ondernemen. Vandaag (5 juli) en morgen zitten in Genève leiders van meer dan 3.000 bedrijven samen die deel uitmaken van de Global Compact. Zeven jaar nadat de voormalige VN-secretaris-generaal Kofi Annan het initiatief in het leven riep, blijven nieuwe leden toestromen. Maar het is nog altijd niet duidelijk wat het nu eigenlijk oplevert.
...
lees meer
Doe mee met een onderzoek naar de verschillende aanpakken van het implementatieproces van MVO in grote bedrijven in Europa en de rol van MVO-managers hierin!
Input van deze managers is van groot belang voor het kunnen uitvoeren van het onderzoek.
Vandaar dat u hieronder een link vindt naar een enquête. Een enquête die u ook aan het denken zetten over uw eigen visie en aanpak betreffende de implementatie van MVO!
...
lees meer
De Reclame Code Commissie heeft een Shell-advertentie waar bloemetjes uit schoorstenen komen, veroordeeld als een ‘misleidende milieuclaim’. De commissie stelt daarmee Milieudefensie, die de klacht over de advertentie had ingediend, in het gelijk. Shell beweerde dat de klimaatschadelijke CO2 die het bedrijf uitstoot, wordt hergebruikt. In de praktijk gebeurt dat slechts minimaal. Het overgrote deel verdwijnt in de lucht, waardoor klimaatverandering wordt aangewakkerd.
...
lees meer