Duurzaamheidsverslag toont vooral kansen van klimaatverandering

Bedrijven die een duurzaamheidsverslag publiceren, rapporteren zonder uitzondering over de klimaatverandering. De meeste bedrijven rapporteren echter niet over de risico’s van klimaatverandering voor de bedrijfsvoering, maar veel meer over de zakelijke kansen die verband houden met het Kyoto protocol, zoals de handel in emissierechten en en de verwerving van carbon credits. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG en GRI, het Global Reporting Initiative naar de duurzaamheidsverslagen van de top 500 bedrijven van de Financial Times. ... lees meer

Sir Richard Branson voorzitter jury PICNIC Green Challenge

De PICNIC Green Challenge, een internationale, creatieve competitie van de Nationale Postcode Loterij en crossmedia-event PICNIC, maakt bekend dat Sir Richard Branson (De Virgin Group) voorzitter is van de jury. “Deze competitie helpt mensen in te zien tot hoeveel zij in staat zijn” aldus Branson. “Grote dingen komen vaak voort uit de meest eenvoudige ideeën’. ... lees meer

Zorg vergeet milieu

Zorginstellingen doen onvoldoende om het milieu te sparen. Voor zover ze wel maatregelen nemen, is het vaak een verplicht nummer. Dat constateren verschillende deskundigen in het augustusnummer van ZorgVisie-magazine. ... lees meer

Sustainability Reporting More Common Among Top Global Brands

Sustainability reporting is becoming more common than not among the world’s top brands, according to recent research from Global Reporting Initiative (GRI). The organization looked at the world’s top 100 brands, as ranked by Interbrand and Business Week in the Aug. 7 issue. It found 80 percent of the top 15 global brands release reports detailing economic, environmental and social performance, using metrics developed by GRI. ... lees meer

Meer aandacht voor duurzaam bankieren

De verwarring lijkt compleet; een paar weken geleden wint ABN Amro de Financial Times Sustainable Banking prijs en de dag daarna wordt dezelfde bank en zijn collega’s in Zembla stevig gekapitteld vanwege omstreden investeringen. De les hieruit: grootbanken moeten nog meer focussen op het integreren van duurzaamheid in hun reguliere operaties in plaats van het ontwikkelen van duurzaamheidproducten. Dat is knap lastig. ... lees meer

Neem deel aan de PICNIC GREEN CHALLENGE

De wereld moet een nieuwe groene levenstijl omarmen. Een slim idee kan een groot verschil maken. Doe mee en red de wereld! Om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van groene nieuwe producten en diensten, presenteren de Postcode Loterij en PICNIC “the PICNIC Green Challenge.” Wij moedigen jou aan om het broeikaseffect aan te pakken met een CO2 verlagend product of dienst. Stuur ons jouw idee voor 30 Augustus. ... lees meer

Friesland Foods publiceert eerste duurzaamheidsverslag

Friesland Foods heeft over 2006 haar eerste duurzaamheidsverslag gepubliceerd. In het duurzaamheidsverslag geeft Friesland Foods aan op welke wijze natuurlijke grondstoffen op een verantwoorde wijze verwerkt worden tot gezonde producten. De productieketen staat daarbij centraal. Centrale thema’s zijn: Natuurlijke grondstoffen, Verantwoorde verwerking en Gezonde producten. ... lees meer

Klimaatverandering is ‘hot’ in Europees bedrijfsleven

Waar de wereld meer en meer pleit voor acties tegen klimaatverandering, ontplooit het bedrijfsleven ook daadwerkelijk steeds meer initiatieven om klimaatverandering tegen te gaan. Stond klimaatverandering als maatschappelijk relevant onderwerp in 2002 op een achtste plek, dit jaar is het met stip gestegen naar een vierde plek op de agenda van het grote Europese bedrijfsleven, zo blijkt uit onderzoek dat dit voorjaar gedaan is onder de tweehonderd grootste Europese ondernemingen. Ondernemers verwachten bovendien dat dit thema binnen vijf jaar helemaal bovenaan hun agenda staat. ... lees meer