Akzo Nobel voert vanaf vandaag de ranglijst aan van chemische bedrijven op de prestigieuze Dow Jones Sustainability World Indexes (DJSI). Dit is een blijk van erkenning voor de voortdurende inspanningen van de onderneming om de prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen verder te versterken.
...
lees meer
Koninklijke Wessanen nv maakt bekend dat het concern per 1 september 2007 is geselecteerd voor de duurzame beleggingsfondsen van Triodos Bank. Deze fondsen investeren in beursgenoteerde ondernemingen die solide financiële resultaten combineren met een bovengemiddelde score op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid.
...
lees meer
Tijdens haar jaarlijkse vergadering heeft ISO/TC 207 ‘Environmental management’ besloten een nieuwe subcommissie op te richten voor het onderwerp ‘Greenhouse gas management and related activities’. Hiermee laat deze Technical Committee zien een duidelijke bijdrage te willen leveren aan normen die bijdragen aan tegengaan van klimaatverandering ten gevolge van menselijk handelen. Dit past uitstekend in de missie van ISO/TC 207 en ISO in het algemeen om met normalisatie duurzame ontwikkeling te ondersteunen.
...
lees meer
Met gepaste trots kondigt Fortis de oprichting aan van een internationale raad voor duurzaam ondernemen, de Advisory Board for Corporate Social Responsibility (CSR). De raad, waarin vertegenwoordigers uit de academische wereld, ngo’s, MVO-onderzoeksinstituten en het bedrijfsleven zitting hebben, gaat fungeren als advieslichaam en klankbord voor het Executive Committee en het topmanagement van de businesses van Fortis.
...
lees meer
McDonald’s Nederland gaat verantwoorde koffie schenken van vers gemalen bonen met het Utz Kapeh-keurmerk. Vanaf vandaag is de koffie verkrijgbaar in 140 restaurants in Nederland. Het is de bedoeling dat de overige tachtig restaurants voor het eind van dit jaar zullen volgen. ‘Klanten willen kwaliteit. We moeten af van het goedkope imago’, zegt directeur Jo Sempels, van McDonald’s Nederland.
...
lees meer
DSM gaat de komende jaren op drie pijlers innoveren en fors investeren; voedingsmiddelen, milieuvriendelijke materialen en het zuiniger maken van de productieprocessen op zich. “De laatste 25 jaar heeft DSM het elk jaar met 1% minder energieverbruik gedaan, het streven is om daar nu 2% van te maken. Duurzaam produceren is vandaag de dag een voorwaarde geworden om langdurig een strategische partner van je klanten te kunnen zijn”, stelt Jan Zuidam, vicevoorzitter van DSM.
...
lees meer
In June and July 2007 Corporate Express conducted a customer survey to measure the quality and effectiveness of marketing and communication in Europe. The survey was a large success with an above average number of participants! For every participating customer, a donation to UNICEF’s ‘All girls to school’ project was given. Thanks to the support of our customers, 2,000 girls will be supplied with school materials, we can support the development of 4 schools and 10 teachers can attend a10 day course.
...
lees meer
Essent start onder de titel Binnengoed, een uitgebreide campagne waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen Essent zelf centraal staat. Drie maanden vol duurzame initiatieven gaan van start met een eerlijk kopje koffie.
...
lees meer
De nieuwe P+ wordt deze week verzonden. In het eerste nummer van alweer de zesde jaargang volop aandacht voor de ‘verankering’ van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Onze wereldreis begon vijf jaar geleden. Welke veilige havens hebben wij gevonden? Die tonen wij in dit nummer”, zo licht hoofdredacteur Jan Bom toe, in zijn voorwoord. P+ laat de medewerkers aan het woord, die in hun dagelijkse werk facetten van duurzaam ondernemen meenemen. Bij Essent en de Rabobank heten ze MVO-ambassadeurs. Op de cover Arjen van Klink van de Rabobank, die bezig is om in de Rotterdamse haven energiekasten neer te zetten, zodat de schepen niet meer stationair hoeven te draaien. “Scheepsmotoren gebruiken nu bunkerolie”, aldus Van Klink, over onnodige CO2-uitstoot. In P+ ook de exclusieve managementmatrix van de Rabobank, die toont hoe een organisatie de medewerkers stap voor stap meer verantwoordelijkheid geeft als MVO-ambassadeur. Deze tools zijn gratis te downloaden via de website van P+. Voor de tips aan het MKB maakte P+ gebruik van de website die DHV voor de Kamers van Koophandel Rivierenland maakte.
...
lees meer
Brown-Wilson Group’s newest “Black Book of Outsourcing” reports that businesses are including more environmental factors when choosing suppliers.
Companies, shareholders and other stakeholders are asking for suppliers to follow stricter environmental standards. The Brown-Wilson Group, an outsourcing industry consulting firm, finds that corporations are shifting their responsibility for environmental concerns to the supply chain in their “Black Book of Outsourcing: 2007 Green Outsourcer Report.”
...
lees meer
De noodzaak van duurzaam of maatschappelijk ondernemen begint steeds meer door te dringen in het bedrijfsleven. Op donderdag 20 september wordt in Voorschoten een inspirerende bijeenkomst georganiseerd over dit onderwerp. Veel ondernemers en winkeliers willen dit dan ook concreet gaan aanpakken. Zij zijn op zoek naar praktische informatie over wat maatschappelijk verantwoord is, welke kosten het met zich meebrengt en wat het oplevert.
...
lees meer
‘Tetra Pak beschermt wat goed is’. Met deze tekst, verwerkt in een klein rond stempeltje, gaan jaarlijks circa 140 miljard sap – en melkverpakkingen over de toonbank. De oprichter van de Zweedse verpakkingengigant Tetra Pak, Ruben Rausing, had het in 1952 al op zijn netvlies. ‘A package should save more than it costs’, was zijn motto. Waarmee hij bedoelde dat zijn product het milieu moest sparen, in plaats van belasten, zoals concurrenten naar zijn idee deden met het aanbieden van plastic en glazen verpakkingen.
...
lees meer