CRV beloont meest duurzame melkveehouder

CRV reikt op donderdag 28 februari 2008 de CRV-Duurzaamheidstrofee uit. Deze prijs is bestemd voor het meest duurzame melkveebedrijf van Nederland en Vlaanderen. De hoofdprijs van de competitie is tienduizend euro. De uitreiking vindt plaats tijdens het CRV-jaarcongres in De Evenementenhal te Gorinchem. ... lees meer

Philips laag op groene lijst Greenpeace

Philips ruimt zijn eigen elektronica-afval niet op en doet te weinig om giftige stoffen uit producten te verwijderen. Het concern zou pvc en broomhoudende vlamvertragers moeten uitbannen. Dat stelt Greenpeace in een dinsdag uitgegeven verklaring. ... lees meer

Rijk koopt vooralsnog alleen op papier duurzaam in

Leverancier van kantoormeubelen Ahrend probeerde dit jaar een grote overheidsopdracht in de wacht te slepen. Zeven ministeries en enkele ambtelijke diensten hadden in totaal 23 duizend werkplekken nodig: bureaus, stoelen, computers. Een opdracht van meer dan 30 miljoen euro. ‘De drie criteria waarop de aanbieders werden beoordeeld, waren prijs, prijs en prijs’, zegt Pierre Hupperts. ... lees meer

Greenpeace: Philips moet eigen elektronica-afval opruimen

Philips ruimt zijn eigen electronica-afval niet op en doet te weinig om giftige stoffen uit producten te verwijderen. Het Nederlandse bedrijf staat bijna onderaan op de nieuwe internationale Guide to Greener Electronics van Greenpeace. De nieuwe groene ranglijst voor elektronicaproducenten toont grote verschuivingen. Nokia was de beste, maar zakt naar de 9e plaats. Het inzamelsysteem dat Nokia zegt te hebben, blijkt in de praktijk niet te werken. Sony Ericsson is de nieuwe nummer 1 en Nintendo is het meest vieze elektronicabedrijf. ... lees meer

Kinderarbeid en mensenrechten-schendingen voor elektronische snufjes

Ongeveer 50.000 kinderen werken in de mijnen van Katanga in de Democratische Republiek Congo (DRC). Veel van het kobalt dat ze delven is bestemd voor de elektronische gadgets van jonge consumenten in Europa, als mobiele telefoons, laptops en MP3-spelers. In Zuid-Afrika worden lokale gemeenschappen zonder enige vorm van compensatie verdreven van hun land om plaats te maken voor de mijnindustrie. makeITfair, een nieuw netwerk van Europese maatschappelijke organisaties, roept bedrijven als Sony, Nokia, Hewlett-Packerd and Philips op zich in te zetten tegen de negatieve gevolgen voor mens en milieu van de delving van metalen. ... lees meer

FORTIS wordt bekroond voor de Prijs 2007 voor het best Belgische duurzaamheidsverslag

Sinds bijna tien jaar zet het Instituut van de Bedrijfsrevisoren zich in op het vlak van duurzaam ondernemen. Daartoe organiseert het Instituut de Prijs voor het Beste Rapport Duurzaam Ondernemen. De prijsuitreiking heeft op 20 november plaatsgevonden in het kader van het evenement georganiseerd samen door het Instituut van de Bedrijfsrevisoren, Business & Society Belgium en ICHEC Entreprises. Het evenement had als thema : “Transparantie inzake Duurzaam Ondernemen : voor wie en door wie?” Een jury samengesteld uit leden uit de academische en economische wereld en uit bedrijfsrevisoren beloont, op basis van 15 beoordelingscriteria, die organisatie die het beste rapport duurzaam ondernemen met betrekking tot haar werkzaamheden in België opstelt. FORTIS werd bekroond voor haar uitstekend rapport waarvan de kwaliteiten door alle juryleden werden beklemtoond. ... lees meer

50 Ways to Green Your Business

Half-a-hundred options for cleaning up your business, from the universal (catch that rainwater!) to the specific (lose the plastic bowls!). Mix, match–join in. Imagine asking today how the Internet affects business. It’s an absurd question, like asking how electricity changed business. Asking the same about sustainability, it turns out, is equally absurd. Like the Internet, sustainability spurs innovation in everything, from how you see your business model to whether you see your employees (why not let them work at home more?). Here are our favorite ways companies today are greening up–and saving money and making better widgets in the process. ... lees meer

Consumers Demand Companies Walk Their Green Talk

Companies who have jumped on the “green” bandwagon have to support their green marketing by improved transparency and verifiable environmental and sustainable products, according to the newly released “BBMG Conscious Consumer Report.” BBMG, a marketing agency that specializes in working with socially minded organizations, found that consumers are becoming more conscious of the environmental and social impacts of the companies whose products they buy. ... lees meer

Ngo’s willen rechte rug van Heemskerk

Oxfam Novib en de Landelijke India Werkgroep hebben gisteren een dringend beroep gedaan op staatssecretaris Heemskerk. Hij moet op handelsmissie in India duidelijk maken waar Nederland staat, als het gaat om kinderarbeid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. ,,Als hij zijn beleid bij de eerste tegenwind laat vallen, heeft hij het pleit verloren.” ... lees meer