Langzaam maar zeker groeit de belangstelling voor ‘eerlijk’ fruit, constateerde groothandel Agro Fair – bekend van de Oké-banaan – gisteren bij het tienjarig bestaan. Overal, behalve in Nederland. Maar als het aan Super de Boer ligt, komt daar verandering in. ,,Wij worden de groenste super van Nederland.”
...
lees meer
Ze zijn er maar wat trots op: tien paar handen houden het certificaat omhoog dat net is uitgereikt. De Open Source Software trainingen die Ordina in Oeganda geeft, blijken aan te slaan.”Nu kan ik met de kennis en ervaring die ik al heb, eindelijk zelf de programma’s ontwikkelen die ik wil”. “Open Source Software is praktisch en scheelt in de kosten”, aldus de deelnemers.
Het is niet de eerste lichting cursisten die Ordina in samenwerking met het East-African Centre for Open Source Software (EACOSS) in Kampala, Oeganda, aflevert…
...
lees meer
Super de Boer moet de komende jaren uitgroeien tot dé supermarkt voor biologische en eerlijk verhandelde producten. De winkelketen begint met duurzaam geproduceerde groente, fruit en vis.
...
lees meer
AUSTRALIAN companies have been put on notice. Either public companies use their total market capitalisation of $1.1 trillion to reduce their negative economic, social and environmental impacts, or the Government will step in.
...
lees meer
The German Federal Ministry for the Environment has published a new brochure
on CSR: CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: AN INTRODUCTION FROM THE ENVIRONMENTAL
PERSPECTIVE.
...
lees meer
Tienduizenden mensen over de hele wereld hebben geprofiteerd van het initiatief van Akzo Nobel waardoor, sinds de lancering vorig jaar juni, EUR 10 mln beschikbaar is gesteld voor steun aan verdienstelijke projecten voor de gemeenschap over de gehele wereld.
...
lees meer
‘Mensen herinneren je niet om de winst, maar wat je hebt betekend voor de organisatie.’ Dat zegt Jean Paul Votron, voorzitter van het Executive Committee van Fortis. Een verrassende uitspraak, want Votron staat vooral bekend als de man van de groeistrategie met dubbele cijfers voor zijn bank- en verzekeringsbedrijf.
...
lees meer
De fietser komt er langs en ziet het niet. Als hij even stilstaat bij de wegwijzer ontwaart hij het Nabasco-logo van NPSP op de fietspaddenstoel wél. De ANWB gaf het Haarlemse bedrijf NPSP Composieten onlangs de opdracht alle 5000 paddenstoelen in Nederland te vervangen. Daar mogen ze dan wel een jaar of tien over doen.
...
lees meer
Bij supermarktconcern Laurus zagen ze de milieubeweging liever gaan dan komen. Maar nu niet meer: Super de Boer wordt duurzaam. De grootgrutter hoopt zo de klant met geld naar z’n winkels te lokken.
...
lees meer
Het duurzaamheidsbeleid van de Nederlandse dagbladwereld loopt minstens drie jaar achter. Niet alleen op andere grote Nederlandse concerns, maar ook op vergelijkbare krantenconcerns in het buitenland. The Guardian Media Group uit Londen publiceerde nu alweer voor de derde keer een duurzaamheidsverslag. Bij PCM, die onder meer Trouw, de Volkskrant en NRC Handelsblad uitgeeft, komt het uitbrengen van zo’n verslag niet verder dan een plaats op een verlanglijstje. In het nieuwste nummer van P+, tijdschrift over duurzaam ondernemen, aandacht voor dit gebrek aan openheid over de bedrijfsvoering. P+ constateert: “Het blijft raar: de belangrijkste dienaar van de openbaarheid die op de meetlat van transparantie in de groep achterblijvers zit.” Het nieuwste nummer van P+ verschijnt volgende week.
...
lees meer
Burma Centrum Nederland en Milieudefensie verwijten vier importeurs van Burmees teak een gebrek aan maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Dit schrijven zij in de “Infosheet: De mythe van duurzame bosbouw in Burma”. De “Infosheet” is een reactie op een volstrekt onbevredigend rapportje van houthandelaren Worldwood, Boogaerdt en Van de Stadt, die dit eind 2005 uitbrachten om hun import van teak uit Burma, vnl. bestemd voor de jachtbouw, goed te praten.
...
lees meer
Meer dan 6500 festivalbezoekers hebben op 17 en 18 juni een fairfoodpetitie voor eerlijke producten ondertekend. Op het Amsterdam Roots Festival, het Festival Mundial in Tilburg en de EO Jongerendag in Arnhem maakten medewerkers en supporters van fairfood de bezoekers bewust van haar boodschap: eat fair, beat hunger. Daarnaast zijn er 100 mensen op de foto gezet met een reusachtig theezakje. Hiermee gaven de geportretteerden aan dat ook zij oneerlijke handel de wereld uit willen hebben. Met deze acties wil fairfood aandacht vragen voor het belang van faire producten.
...
lees meer