Duurzaam ondernemen biedt kansen in de metropoolregio Amsterdam

Duurzaam ondernemen biedt grote internationale kansen voor de metropoolregio Amsterdam. Ondernemers verwachten in de toekomst meer geld te gaan verdienen door in te spelen op de vraag naar duurzame producten en diensten. Nu al heeft een op de drie ondernemers zijn bedrijf duurzaam ingericht en houdt specifiek rekening met de marktvraag naar duurzaamheid. De (glas-) tuinbouw en de productiesector lopen voorop, gevolgd door de bouw- en installatiesector en de energiesector. ... lees meer

KvK Amsterdam ziet kansen in duurzaam ondernemen

De Kamer van Koophandel Amsterdam wil dat de regio in de toekomst een voorbeeld wordt voor duurzaam ondernemen. In het gebied ontstaan al allerlei initiatieven en ontwikkelingen waarvoor vanuit de hele wereld belangstelling is, maar de regio slaagt er volgens de KvK nog te weinig in dit te verkopen. ... lees meer

Duurzaam wordt strategisch wapen supermarktketens

Duurzaamheid wordt een vast onderdeel van de marketingstrategie van supermarkten. Verschillende formules gaan hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid in 2008 fors uitbreiden. Distrifood hield in december 2007 een duurzaamheids-enquête onder de Nederlandse supermarktketens om te peilen in hoeverre duurzaamheid een rol speelt bij het formule- en bedrijfsbeleid. ... lees meer

Stayokay eerste hospitality-keten in Europa met Europees Ecolabel

’s Nederlands grootste aanbieder van groeps- en budgetaccommodaties Stayokay ontvangt als eerste toeristische accommodatieketen in Europa het Europees Ecolabel, het Europese keurmerk voor milieuvriendelijke non-food producten en diensten. De officiële uitreiking vindt op dinsdag 8 januari 2008 plaats tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs in Jaarbeurs Utrecht. Stayokay ontvangt dan het label uit handen van Ben Caspar, hoofd EU Ecolabel team van de Europese Commissie. ... lees meer

In bedrijven is meer aandacht nodig voor alle stakeholders

In de studie naar goed bestuur van ondernemingen (corporate governance) is vanzelfsprekend veel aandacht voor werknemers en aandeelhouders. Maar er zijn bij organisaties en bedrijven nog meer belanghebbenden (stakeholders) waar oog voor zou moeten zijn, vindt econoom Maarten Hage. In zijn proefschrift De Stakeholderonderneming pleit hij voor een bestuurlijke besluitvorming, die de belangen van alle mogelijke stakeholders mee laat wegen. Hage promoveerde op vrijdag 21 december 2007 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ... lees meer

Jackpot helpt Bangladesh met T-shirt

Het Deense kledingmerk Jackpot lanceert een nieuw maatschappelijk verantwoord initiatief: het ‘steun bangladesh T- shirt’. Het kledingstuk is gemaakt van biologisch katoen en ligt voor €41 in de winkels. Voor elk shirt dat verkocht wordt, stort het merk €6,75 aan de stichting Gulshan Literacy Programme, die twee scholen runt in Bangladesh. Volgens projectmanager Maryam Azmayesh Terp zal dat uiteindelijk neerkomen op ongeveer €162.000. ... lees meer