More than 600 predictions were released by analysts this week in ICT industry research reports that identify a long list of trends, forecasts and estimates ranging from the top technologies for the year 2010 to growing tensions in the telecommunications industry as a result of convergence.
...
lees meer
Van Gansewinkel verbindt zich aan Cradle to Cradle. Het integrale afval- en milieuconcern AVR – Van Gansewinkel heeft een samenwerkings- overeenkomst gesloten met het Duitse EPEA van Michael Braungart. Braungart is mondiaal bekend als mede-auteur van het boek “Afval is voedsel”.
...
lees meer
A team of experts led by the University of Colorado today released a detailed plan for the next President of the United States to assert bold leadership on global warming within 100 days of taking office.
The document, called the Presidential Climate Action Plan or PCAP,
is the most comprehensive – and in many respects, the boldest – plan for national climate action yet put forth to the American people and the presidential candidates.
...
lees meer
Aberdeen, a Harte-Hanks Company (NYSE: HHS), announced today upcoming findings from “The 2008 Aberdeen Report: State of the Market.” Over 4500 survey participants identified how their organizations are seeing the emergence of “Green” initiatives like never before fueled by social, ecological and economic implications. The increasing complexity of the global business environment, rising energy and transport costs, and mounting compliance challenges are driving a major focus on sustainability and green initiatives. Forty-seven percent (47%) of the 4,645 companies participating in the 2008 Aberdeen Report revealed that they already have green initiatives in place. Of these firms, 74% cite Corporate Social Responsibility (CSR) as the main driver for their green initiative and 52% of the surveyed audience identified competitive advantage as the second top pressure for having a green initiative (see chart). Overall, green initiatives ranked in the top eight corporate strategic goals for organizations in 2008.
...
lees meer
Hoe weet de consument of zijn kleding niet door kinderhanden of op een milieuonvriendelijke manier is gemaakt? Moet een consument het recht krijgen om na te vragen hoe een product tot stand is gekomen? ChristenUnie en PvdA zien daar wel wat in, maar het CDA is tegen.
...
lees meer
Op 6 maart jl. vond algemeen overleg plaats tussen de Tweede Kamer en staatssecretaris Heemskerk over de kabinetsvisie op MVO. Daarin bepleitte de Kamer een minder vrijblijvende aanpak van MVO op het gebied van de naleving van internationale verdragen. En het accent moet de komende periode liggen op een meer sectorale benadering en maatwerk. Ook was er steun voor betere consumentenvoorlichting en meer kansen voor koplopers. De staatssecretaris heeft toegezegd een brief op te stellen over de relatie tussen MVO en corporate governance.
...
lees meer
Het kabinet moet zich inspannen om eisen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) op te nemen in de code-Tabaksblat voor goed ondernemingsbestuur. Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer.
...
lees meer
Koplopers in het MKB zien duurzaam ondernemen als de enige vorm van ondernemen die op lange termijn houdbaar is. Dat is één van de uitkomsten uit kwalitatief onderzoek naar duurzaamheidsbeleving en duurzaamheidscommunicatie onder innovatieve, duurzame MKBers, uitgevoerd door adviesbureau Duurzaam Karakter.
...
lees meer
Aim for human rights presenteert de best practices gids “Human rights in business”. Centraal hierin staat de tool Human Rights Compliance Assessment, waarmee bedrijven naleving van mensenrechtennormen kunnen waarborgen.
...
lees meer
Adverteerders grijpen steeds vaker naar sportsponsoring. Van de huidige sponsoren geeft 28 procent aan in de toekomst meer in sport te willen doen. De sponsoring van maatschappelijke projecten groeit dit jaar naar verwachting met 9 procent. Een tegenvallend cijfer, gezien de huidige trend van maatschappelijke bewustwording.
...
lees meer
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) roept de Tweede Kamer en de regering op om winkeliers actief te steunen bij hun gezamenlijke en succesvolle Europese aanpak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar ook moet de politiek stappen nemen tegen de “amateuristische aanpak van organisaties als de Fair Wear Foundation”, aldus Sjoerd Veenstra, adjunct-directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel.
...
lees meer
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) ligt in de clinch met de Fair Wear Foundation (FWF). Dat is een gesubsidieerde organisatie die dicteert hoe bedrijven duurzaam moeten ondernemen. De werkgeversclub achter de detailhandel wil echter met een andere ‘waakhond’ verder. Eén detailhandelsconcern, een spijkerbroekenmaker, zou namelijk te maken hebben gekregen met chantagepraktijken. Daarom vindt de RND dat de Tweede Kamer nu moet ingrijpen.
...
lees meer