Organisaties die in de toekomst meer winst willen maken, moeten zich concentreren op inspanningen die nuttig zijn voor zowel aandeelhouders, de maatschappij en het milieu. Aandacht voor slechts één van deze gebieden, ten koste van de twee andere, brengt het lange termijn succes van het bedrijf in gevaar. Focus op duurzaam ondernemen is de beste manier om de drievoudige strategie te implementeren. Hierdoor kunnen organisaties innoveren, zich differentiëren en succes hebben. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een rapport dat is gepubliceerd door een groep internationale academische experts op het gebied van duurzaam ondernemen. Het rapport biedt een nieuwe aanpak hoe duurzaamheid ingezet kan worden voor vernieuwing en internationale samenwerking. Het onderzoek werd gesponsord door Cisco en BT.
...
lees meer
De raad van bestuur van Koninklijke BAM Groep nv heeft drs. T.P.L.M. van Beek, benoemd tot directeur Corporate social responsibility. Tom van Beek (58) zal deze functie uitoefenen naast zijn huidige functie als directeur Management- en organisatieontwikkeling bij Koninklijke BAM Groep. Door de aanstelling van de heer Van Beek beoogt de raad van bestuur het beleid en de prestaties van de Groep op het gebied van duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen verder te intensiveren en structureren. Het draagt tevens bij aan een verdere bewustwording van maatschappelijk verantwoord ondernemen bij BAM.
...
lees meer
De reputatie van bedrijven op het gebied van milieu en sociale verantwoordelijkheid is slechts voor een minderheid van de Europese MBA-studenten reden om na hun studie voor een werkgever te kiezen. De beslissers van de toekomst hechten meer waarde aan zaken als loopbaankansen, de bedrijfscultuur en werkomgeving, het salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden bij keuze voor een werkgever. De reputatie op het gebied van sociale verantwoordelijkheid is voor nauwelijks de helft (49%) van de studenten een van de belangrijke factoren, de milieureputatie voor slechts 34% van het internationale toptalent. Dit blijkt uit de achtste jaarlijkse Corporate Reputation Watch die in opdracht van communicatie adviesbureau Hill & Knowlton is uitgevoerd onder MBA-studenten aan topinstituten in elf landen, waaronder Nederland.
...
lees meer
Peter Bakker, CEO van TNT, heeft vandaag een ‘groene’ postzegel uitgereikt aan minister Jacqueline Cramer van het ministerie van VROM. Hij deed dit tijdens de TNT Post-bijeenkomst Duurzaam Inkopen voor de Overheid. Daar heeft hij ook bekend gemaakt welke volgende stappen van TNT Post invulling geven aan de duurzame ambities van TNT.
...
lees meer
Bedrijven moeten zich veel meer inzetten voor het behoud van de biodiversiteit. Ze realiseren zich te weinig dat ze zelf ook afhankelijk zijn van goede functionerende ecosystemen in de wereld. Er moet een speciaal biodiversiteitsfonds komen waarin de 500 grootste bedrijven van de wereld 1% van hun winst storten. Dat zegt Willem Ferwerda, directeur van de milieuorganisatie IUCN Nederland in een interview voor de nieuwe televisiezender Het Gesprek. IUCN is onder andere opsteller van de zogenoemde rode lijst waarop de bedreigde diersoorten staan.
...
lees meer
Over vijftien jaar moet de Nederlandse veehouderij duurzaam produceren. Minister Verburg wil daar nog dit jaar afspraken over maken.
...
lees meer
Het streven van het kabinet om de ministeries in 2010 alleen nog milieuvriendelijke en eerlijke spullen te laten inkopen, is onhaalbaar.
Producten als kantoormeubilair worden tegen die tijd nog lang niet op grote schaal duurzaam gemaakt. Dat zeggen maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven, die er daarbij ook op wijzen dat de criteria nog onduidelijk zijn.
...
lees meer
De Amerikaanse econoom en oud-minister Robert Reich maakt furore met zijn boek Superkapitalisme. De overwinning van het kapitalisme heeft de democratie ingeperkt, aldus Reich. Maar is hij niet te cynisch? ,,Ik ben realistisch.”
...
lees meer
MVO-koplopers in het mkb hebben voor 2008 flinke ambities. Zij gaan maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds meer met hun kernactiviteiten verbinden. Dat betekent dat zij MVO niet meer als een aantal losse projecten zien, maar als een vanzelfsprekend onderdeel van de totale bedrijfsvoering. Van inkoop tot productontwikkeling, marketing, personeelsbeleid en communicatie.
...
lees meer
Gerard Oonk van het Platform Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) grijpt vertwijfeld naar zijn hoofd als hij denkt aan de brief van minister Donner van Sociale Zaken. Zoveel onverschilligheid en stroperigheid.
...
lees meer
Nederlanders willen best milieubewust kopen, maar weten niet hoe, blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Kieskeurig.nl. Gebrekkige kennis over ‘goede’ producten speelt daarbij een grote rol.
...
lees meer
Jongeren maken zich ernstig zorgen over de arbeidsomstandigheden en milieuproblematiek in de productieketen van consumentenelektronica. Een meerderheid van de jonge Europese consumenten stelt dat de betrokken bedrijven hierin meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Ook zijn ze bereid 10% meer te betalen voor hun gadgets als deze gegarandeerd eerlijk worden geproduceerd. Dit zijn de resultaten van een marktonderzoek onder jongeren in verschillende Europese landen dat vandaag gepubliceerd wordt door makeITfair, een netwerk van Europese organisaties.
...
lees meer