Nieuwe duurzaamheid: consumeren mag

Afval is voedsel. Dat is de nieuwe filosofie die het duurzame denken inspireert, aangeduid met de term cradle to cradle. Hoe meer we consumeren, hoe meer afval ontstaat. Maar dat is helemaal niet erg, want afval dient als grondstof voor allerlei producten. Van simpele bureaustoelen tot hele steden. Het uit Amerika overgewaaide concept vindt steeds meer aanhangers in Nederland. Anne-Marie Rakhorst, Zakenvrouw van het jaar 2000, werpt zich in ons land op als ambassadrice. ... lees meer

Bedrijvendag klimaatneutrale producten

De Provinciale Milieufederaties voeren sinds 2006 met een keur aan bedrijven het project ‘Klimaatneutrale Producten’ uit. Tijdens de bijeenkomst op 14 februari horen bezoekers meer over de resultaten die deelnemende bedrijven hebben geboekt. De stappen die een bedrijf moet doorlopen om een klimaatneutraal product op de markt te brengen en wat daarbij aandachtspunten zijn worden behandeld. Ook wordt in het programma stilgestaan bij CO2-compensatie, de landelijke campagne Hier Nederland Klimaatneutraal en de rol van overheid. ... lees meer

Duurzaam zijn is genieten van overvloed

‘Het feit dat ik met duurzaamheid bezig ben, wil niet zeggen dat ik moet inboeten op de kwaliteit van leven. Als dat het systeem van duurzaamheid is, dan komen we er niet.’ Ruud Koornstra, directeur van initiëringsmaatschappij Tendris, heeft een missie. Hij wil mensen geen beperkingen opleggen voor een duurzame wereld. ‘Want als we het allemaal met minder moeten doen dan heeft dat iets van boete doen.’ Volgens Koornstra probeert de samenleving al vijftig jaar de consument af te remmen. ‘Maar dat werkt niet want de mensen willen alleen maar meer.’ ... lees meer

‘Bedrijven leren door zaken doen met de allerarmsten’

In de gesprekkenserie ‘Rick Nieman interviewt…’ is dit keer C.K. (Coimbatore Krishnarao) Prahalad te gast. De in India geboren Amerikaanse management-strateeg werd recentelijk gekozen als ‘Meest invloedrijke zakelijke denker’ door de Thinkers 50. Volgens hem kan een groot deel van de armoede in de wereld worden opgelost door zakendoen. ... lees meer

Climate Change Hits Top of Corporate Agenda

The issue of climate change has made it to the top of the corporate big wheel, with 87 percent of non-financial reports from Global FT500 companies reporting on the issue, according to a report from CorporateRegister.com. CorporateRegister.com’s ‘Corporate Climate Communications’ is the first study to assess global leading companies’ communications on climate change, as opposed to their carbon performance. During 2007, two-thirds of the Global FT500 issued a stand-alone nonfinancial report. Evaluating these the study reveals that 87% address climate change, with 78% publishing greenhouse gas emissions data. ... lees meer

Productie van palmolie zet mensenrechten in Indonesië onder druk

De productie van palmolie in Indonesië zorgt voor enorme schending van de mensenrechten van lokale bewoners. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport ‘Losing ground’ van Milieudefensieen haar Engelse zusterorganisatie EWNI. Het rapport laat zien dat de toename van productie van palmolie, die onder andere wordt veroorzaakt door de stijgende vraag naar palmolie voor brandstoffen in de Europese Unie, nadelig uitpakt voor de lokale bevolking in Indonesië. ... lees meer

Lancering succesvol internationaal ondernemersnetwerk, The Hub, in Nederland

Op 15 februari 2008 wordt de Nederlandse tak van het internationale netwerk The Hub gelanceerd. Ter ere van de introductie in Nederland organiseert The Hub de veiling ‘The Hub: The launch of a new future’. Na de lancering door Joris Lutz samen met de oprichter van de Hub Rotterdam en het eerste Hub-lid, zullen deze avond tientallen maatschappelijk verantwoorde producten en diensten worden geveild. Inspirerende mensen uit het zakenleven, betrokken mensen uit het buitenland en andere genodigden brengen hun bod uit op verrassende en innovatieve producten en diensten, zoals onder andere de zilveren armband ‘Lucky Bracelet’ van Cathelijne Lania, het Daklozendekbedovertrek van Le Clochard en tickets van Skyway voor een zintuigprikkelend dance event. Gedurende de avond kunnen de aanwezigen op diverse manieren kennismaken met de initiatieven van de Hub-members. ... lees meer

Bedrijven willen duurzaam ondernemen

De Leuvense Kamer van Koophandel roept dit jaar een project in het leven dat kmo’s moet begeleiden rond de invoering van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, ook wel Duurzaam Ondernemen. Heel wat kmo’s vinden de beschikbare informatie onduidelijk door de verschillende invalshoeken en de internationale context. Dat maakt dat een groot aantal van de geïnteresseerden afhaken. Voka Leuven start daarom met een begeleidingsproject. Duurzaam ondernemen houdt in dat er niet alleen rekening wordt gehouden met het hier en nu, maar ook met toekomstige generaties. ... lees meer

Overdrachtsplan familiebedrijven is onderdeel van verantwoord ondernemen

Directeur-grootaandeelhouders (dga’s) en directieleden van Nederlandse familiebedrijven steken massaal hun kop in het zand als het gaat om hun opvolging. Ruim de helft (55%) van de Nederlandse familiebedrijven heeft geen concreet bedrijfsopvolgingsplan klaarliggen en 59% heeft nog geen opvolger gekozen. Tegelijkertijd is er veel irritatie bij dga’s over complexe fiscale regels. PricewaterhouseCoopers vindt dat zowel overheid als dga’s de opvolgingsproblematiek serieuzer moeten gaan nemen. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het vandaag gepubliceerde ‘Family Business’-onderzoek 2007/2008 van PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 1.500 familiebedrijven verspreid over 28 landen. ... lees meer