Philips: weg met de gloeilampen

Philips wil zo snel mogelijk af van de standaard gloeilamp. Die vreet te veel stroom, vindt de grootste lichtproducent ter wereld. Philips wil zijn voornaamste concurrenten, General Electric en Osram (Siemens), overhalen om samen de productie van zulke gloeilampen te staken. ... lees meer

Milieudefensie lanceert radiospot tegen palmolie Essent

Milieudefensie start vandaag met een radiospot haar campagne tegen het gebruik van palmolie door energiebedrijf Essent. De radiospot vraagt luisteraars op de website van Milieudefensie een oproep te tekenen tegen de kaalkap van het regenwoud voor elektriciteitsproductie. Essent gebruikt palmolie voor de opwekking van groene stroom. Door de aanleg van oliepalmplantages verdwijnt tropisch bos in Indonesië en Maleisië. ... lees meer

IBM krijgt als eerste bedrijf logo HIER voor klimaatvriendelijke kantoren

Greenpeace Nederland beloont de energiezuinige kantoorpanden van IBM met een klimaatlogo. Dit logo van de landelijke klimaatcampagne HIER werd nog niet eerder toegekend aan kantoren. IBM Nederland bemachtigde het logo door haar kantoorpanden energiezuinig te maken en groene stroom in te kopen. Om de toekenning bij haar medewerkers te onderstrepen vertoont IBM Nederland hen de klimaatfilm ‘An Inconvenient Truth’. In deze film gaat de voormalige Amerikaanse presidentskandidaat Al Gore in op de verwoestende gevolgen van klimaatverandering. Greenpeace roept alle bedrijven in Nederland op om hun kantoren klimaatvriendelijk te maken. ... lees meer

Greenpeace: Apple meest milieu-onvriendelijke bedrijf

Volgens de update van de Guide to Greener Electronics van Greenpeace blijkt dat computerbedrijf Apple het slechtst presteert. Apple bezet de laatste positie op de nieuwe ranglijst. Sinds de vorige meting in augustus heeft het bedrijf geen enkele verbetering doorgevoerd in zijn milieubeleid. Greenpeace wil dat Apple stopt met het gebruik van giftige stoffen en dat afgedankte Apple-producten op een verantwoorde manier worden verwerkt. ... lees meer

ABN AMRO heeft beste maatschappelijk verslag 2005

Het ABN AMRO Duurzaamheidsverslag 2005 is gekozen tot winnaar van de Accountancy Award 2006. Uit handen van Karien van Gennip, staatssecretaris van Economische Zaken, is de ACC Award op donderdag 7 december 2006 uitgereikt aan Wietze Reehoorn, directielid ABN AMRO Nederland. De ACC Award wordt jaarlijks toegekend aan het beste maatschappelijk verslag door de Vereniging voor Milieu-Accountancy (VMA) en het NIVRA, de beroepsorganisatie van registeraccountants. ... lees meer

MVO Platform: nog weinig transparantie in productieketens

De overheid moet zich meer inzetten om de transparantie van productieketens te vergroten. Dit is de conclusie van het vandaag gelanceerde rapport “Zicht op duurzaamheid? Transparantie in productieketens onderzocht” van het MVO-platform. Het rapport wordt tegelijk gepresenteerd met de transparantiebenchmark van het Ministerie van Economische zaken. Deze benchmark bekijkt de transparantie van bedrijven op basis van hun jaarverslagen. De onderzoekers van het rapport stellen dat dergelijke overheidsinitiatieven te kort schieten bij het stimuleren van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). ... lees meer

Nieuw boek: Een Wereld te Winnen, 16 visies op MVO

Donderdag 30 november is aan oud-premier Lubbers het eerste exemplaar in overhandigd van het boek ‘Een Wereld te Winnen: zestien visies op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’. Lubbers is één van de 16 personen die geïnterviewd werden over hun zienswijze met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder de overige geïnterviewden zitten nog meer bekende Nederlanders: Dick Boer (Ahold), Liesbeth van Tongeren (Greenpeace), Bisschop Muskens en anderen. Initiatiefnemer is promovenda mr. Tineke Lambooy. Enkele geïnterviewden (waaronder Lubbers) zullen het woord richten tot het daar aanwezige gezelschap. ... lees meer

Milieudefensie start Shell-advertentiecampagne

Milieudefensie start met milieu- en bewonersorganisaties uit de hele wereld een advertentiecampagne gericht op Shell. Op 1 februari 2007, de dag dat Shell haar winstcijfers over 2006 bekend maakt, verschijnen paginagrote advertenties in Engelse en Nederlandse kranten, ondertekend door duizenden mensen. Ze roepen de multinational op om haar winst te investeren in het opruimen van hun rotzooi. Ondanks mooie beloften, veroorzaakt Shell wereldwijd nog steeds veel problemen voor mensen en milieu. ... lees meer

Nu ook een Groene Effie voor beste communicatiecampagne op gebied MVO

In 2007 zijn er twee extra Effies te winnen, een Groene Effie en een Smart Budget Effie. De Groene Effie is een prijs voor campagnes die aantoonbaar een bijdrage hebben geleverd aan duurzaamheid, mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen) of milieu. De Smart Budget Effie gaat naar reclamemakers die heel innovatief met een communicatiebudget om zijn gegaan. Hiermee wil de jury laten zien dat aan goede, effectieve reclame niet direct een duur prijskaartje hangt. ... lees meer