Aim for human rights presenteert de best practices gids “Human rights in business”. Centraal hierin staat de tool Human Rights Compliance Assessment, waarmee bedrijven naleving van mensenrechtennormen kunnen waarborgen.
...
lees meer
Adverteerders grijpen steeds vaker naar sportsponsoring. Van de huidige sponsoren geeft 28 procent aan in de toekomst meer in sport te willen doen. De sponsoring van maatschappelijke projecten groeit dit jaar naar verwachting met 9 procent. Een tegenvallend cijfer, gezien de huidige trend van maatschappelijke bewustwording.
...
lees meer
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) roept de Tweede Kamer en de regering op om winkeliers actief te steunen bij hun gezamenlijke en succesvolle Europese aanpak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar ook moet de politiek stappen nemen tegen de “amateuristische aanpak van organisaties als de Fair Wear Foundation”, aldus Sjoerd Veenstra, adjunct-directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel.
...
lees meer
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) ligt in de clinch met de Fair Wear Foundation (FWF). Dat is een gesubsidieerde organisatie die dicteert hoe bedrijven duurzaam moeten ondernemen. De werkgeversclub achter de detailhandel wil echter met een andere ‘waakhond’ verder. Eén detailhandelsconcern, een spijkerbroekenmaker, zou namelijk te maken hebben gekregen met chantagepraktijken. Daarom vindt de RND dat de Tweede Kamer nu moet ingrijpen.
...
lees meer
De Nederlandse detailhandel voelt zich miskend en gedwarsboomd op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel dreigt door protestacties, zoals tegen kleding die met kinderarbeid wordt gemaakt, het beeld te ontstaan dat ‘retailers’ niets doen.
...
lees meer
Het NatuurCollege organiseerde vandaag in Sociëteit de Witte te Den Haag het symposium ‘De Binnenkant van Duurzaamheid’ voor 200 vertegenwoordigers van politiek, overheid, bedrijfsleven en wetenschap. Het thema van het symposium is ‘Van regelgeving naar levenshouding’: een persoonlijke keuze’. Het symposium is geopend door minister Cramer (VROM); vervolgens hebben internationaal gerenommeerde sprekers zoals prof. dr. Ervin Laszlo, prof. dr. Richard Tarnas, prof. ir. Klaas van Egmond en prinses Irene, het thema ingekleurd.
...
lees meer
BAM Woningbouw gaat zich inzetten om het aandeel zeer energiezuinige woningen (zogenaamde passiefhuizen) in zowel de nieuwbouw als de bestaande voorraad de komende jaren flink te laten stijgen. Dit is het resultaat van een overeenkomst die het bouwbedrijf gisteren ondertekende met Stichting Natuur en Milieu.
...
lees meer
Staatssecretaris Heemskerk heeft zijn opvattingen over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen naar de tweede kamer gestuurd. Donderdag 6 maart vind er een algemeen overleg plaats over dit onderwerp met de vaste comissie voor economische zaken.
Heemskerk heeft zijn notitie de titel meegegeven “Inspireren, innoveren, integreren”. De FNV is blij met een aantal ontwikkelingen maar vind dat het allemaal wel wat ambitieuzer en wat minder vrijblijvend mag.
...
lees meer
Inspireren, innoveren en integreren (het motto van de kabinetsnotitie) zijn, zo verwacht het CNV, niet genoeg om de ambitie die het kabinet zichzelf stelt te halen.
...
lees meer
Op 9 april 2008 reikt Dar in De Vereeniging in Nijmegen, alweer voor de vijfde keer de Dar MVO Award uit. Met deze prijs, waaraan een geldbedrag van € 5.000 is verbonden, wil Dar andere ondernemingen uit de regio Nijmegen inspireren en motiveren. Dit door aandacht te vestigen op de manier waarop ondernemers invulling geven aan het begrip Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Uit de vele aanmeldingen heeft de Dar MVO Adviesraad 3 genomineerden gekozen die op een geheel eigen en vernieuwende manier invulling geven aan het begrip Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
...
lees meer
Afgelopen jaar verminderde Nestlé de COÃ??-uitstoot met 16% in vergelijking met tien jaar geleden. Het waterverbruik nam in die periode af met bijna 30%, terwijl de productie met 76% toenam. Dit blijkt uit Nestlé’s eerste Creating Shared Value report.
...
lees meer
Tot voor kort waren biologisch snoep en biologische chocolade vooral het domein van specialisten actief in het reformsegment. Maar anno 2008 lijkt de doorbraak van biosnoep en -chocolade een feit nu ook A-merken als Haribo en Ritter Sport met biosnoep en -chocolade op de markt komen. De A-merkfabrikanten spelen daarmee in op de groeiende markt voor bioproducten en de vraag naar duurzamere voeding. Opvallend is dat producenten biosnoep niet brengen als gezond alternatief.
...
lees meer