New report of EU Parliament: CSR a new partnership

The increase of social and environmental responsibility by business, linked to the principle of corporate accountability, represents an essential element of the European Social Model and of Europe’s strategy for Sustainable Development, according to the European Parliament which adopted an own initiative report by Richard Howitt (PES, UK) on Corporate Social Responsibility. The report underlines that Corporate Social Responsibility (CSR) policies should be promoted on their own merits, neither as a substitute for appropriate regulation in relevant fields, nor as a covert approach to introducing such legislation. Agreeing with the Commission of the term, the EP defines CSR as “the voluntary integration of environmental and social considerations into business operations, over and above legal requirements and contractual obligations” The Commission is called upon to encourage dissemination of good practice resulting from voluntary CSR initiatives and believe that the Commission should also consider establishing a list of criteria for enterprises to respect if they claim to be responsible. ... lees meer

Groen Links: EU Rapport over MVO stap vooruit

Het Europees Parlement heeft op 13 maart de Europese Commissie opgeroepen met meer bindende maatregelen te komen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het parlement wil dat de Europese Unie een voortrekkersrol speelt bij het ontwikkelen van standaarden voor sociaal-rechtvaardig en duurzaam ondernemen. ... lees meer

Canon haalt wereldwijd milieucertificaat ISO 14001 en stelt ambitieuze milieudoelstellingen

Onder het lichtknopje van zijn kamer zit een sticker met daarop het verzoek om bij afwezigheid het licht uit te doen. Martin Trampe, algemeen directeur van Canon Nederland, moet er, als er naar verwezen wordt, om glimlachen. ‘Maar’, zegt hij, ‘iedereen heeft zo’n sticker bij het lichtknopje van zijn of haar kamer en het is zeker geen grapje. Iedereen is er hier in huis van doordrongen dat we er flink wat energie mee kunnen besparen.’ ... lees meer

Amsterdam Airport Schiphol wil extra maatregelen ter vermindering uitstoot broeikasgassen

Amsterdam Airport Schiphol gaat samen met de luchtvaartsector, overheid en kennisinstituten een meerjarenplan opstellen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Dat stelt Gerlach Cerfontaine, president directeur van Schiphol Group, in het verslag Verantwoord Ondernemen 2006, dat vandaag (digitaal) is verschenen. Het verslag belicht onder meer het beleid, de activiteiten en prestaties op het gebied eigen personeel, veiligheid, innovatie, milieu, klanttevredenheid en de betrokkenheid van Schiphol bij maatschappij en de omgeving. ... lees meer

Weg met de groei-indicator

Het bruto binnenlands product (bbp) geeft geen goede weergave van de economische welvaartsgroei, zeggen kritische economen. Zo heeft de bbp-indicator nauwelijks oog voor sociale factoren en milieukosten. Een milieuramp op de Noordzee kan een bijdrage leveren aan (een iets) hogere economische groei. Want de herstelwerkzaamheden leveren allerlei noodzakelijke economische activiteiten op. ‘Maar in feite is hier sprake van een grote kostenpost, een aftrekpost als je kijkt naar de ontwikkeling van de welvaart’, zegt Bob Goudzwaard, emeritus hoogleraar van de Vrije Universiteit van Amsterdam. ... lees meer

Duurzaamheid verdeelt bedrijven

Het Europese bedrijfsleven kan zijn voordeel doen met de ambitieuze energiedoelen die de Europese Unie gisteren vaststelde. De harde normen voor zuiniger energiegebruik leveren Europese concerns een technologische voorsprong op die ze elders goed te gelde kunnen maken. ... lees meer

Ecolabel slaat niet aan in Nederland

De Nederlandse mode-industrie loopt niet warm voor het Europese Ecolabel. Het label staat voor duurzaamheid en kwaliteit. Binnen de Europese Unie zijn 71 modebedrijven gecertificeerd voor het label, waarvan geen enkele afkomstig is uit Nederland. ... lees meer

450 bedrijven gevraagd om openheid merkproducten

De bevolking in ontwikkelingslanden verdient vaak nauwelijks iets aan haar agrarische producten, terwijl westerse bedrijven de grootste winst opstrijken. Dat zoiets niet fair is, zal door weinig mensen worden tegengesproken. Het probleem is alleen dat je aan een product niet kunt zien of het honger en armoede in ontwikkelingslanden veroorzaakt of juist helpt op te lossen. Daarom krijgen vanaf dinsdag 6 maart 450 bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie de kans om openheid te geven over hun merkproducten. ... lees meer