DSM kijkt weer naar kolen

Chemieconcern DSM laat op dit moment onderzoeken of in de oude staatsmijnen, die eigendom zijn van DSM, eventueel CO2 opgeslagen kan worden. Jan Zuidam, vicevoorzitter van de raad van bestuur, vertelt dit vanavond om halfnegen op de zender Het Gesprek. ... lees meer

Carbon Disclosure Project working with corporate giants to assess CO2 emissions and climate disclosure from supply chains in 2008

The Carbon Disclosure Project (CDP), a collaboration of over 315 institutional investors, including Goldman Sachs, Merrill Lynch, Allianz and HSBC, with assets under management of more than $41 trillion, is now working with some of the world’s largest companies to help them assess greenhouse gas (GHG) emissions through their supply chains. ... lees meer

Consument wil luxe en duurzaamheid

Luxe en duurzaamheid zijn de wensen van consumenten voor het komende jaar. Consumenten van nu blijven tegelijk veilig vasthouden aan wat oud, vertrouwd en Hollands is. Dat blijkt uit Brand Magnetism, een continu wereldwijd onderzoek naar de magnetische kracht van merken van bureaunetwerk DDB. Door de schommelingen in de aantrekkingskracht van merken te meten, kunnen onderzoekers consumentenvertrouwen en consumentenvoorkeuren blootleggen. ... lees meer

Verantwoord ondernemen blijkt vaak gebakken lucht

Voor veel ondernemers is duurzaam ondernemen meer een kwestie van imago oppoetsen dan dat zij zich daadwerkelijk zorgen maken over het milieu en een goede samenleving. Een goede pr is bij hen alles waar het om draait, bleek bij een onderzoek in opdracht van telecomconcern BT. ... lees meer

DSM en ROQUETTE ontwikkelen gezamenlijk tussenproduct op bio-basis voor ‘groene’ hoogwaardige materialen

Koninklijke DSM N.V. en de Franse onderneming ROQUETTE, producent van zetmeel en afgeleide producten, hebben hun krachten gebundeld om gezamenlijk te werken aan de implementatie en commercialisatie van de productie van barnsteenzuur op basis van biologische en dus hernieuwbare grondstoffen met behulp van fermentatie. Dit biedt – naast andere toepassingen – mogelijkheden voor de productie van hoogwaardige materialen op biologische basis. Eind 2009 zal in Lestrem (Frankrijk) een demonstratiefabriek gereedkomen. ... lees meer

Mening studenten over een betere wereld

Hoe denken studenten, die straks de arbeidsmarkt op komen, over de grote uitdagingen die globalisering en verduurzaming met zich meebrengen? Om op die vraag een antwoord te krijgen, schreef VNO-NCW een wedstrijd uit onder alle studerenden van Nederland. Het thema van de jaarlijkse Bilderbergconferentie van VNO-NCW, op 1 en 2 februari in Oosterbeek, luidt dit jaar ‘duurzame globalisering’. Over datzelfde thema vroeg de ondernemingsorganisatie studenten een opiniërend artikel te schrijven. Hoe pakken we de uitdagingen op waar onze wereld voor staat? Hoe maken we de economie duurzaam? Welke rol hebben ondernemers? Voor de deelnemers stonden drie geldprijzen, een uitnodiging voor de Bilderbergconferentie en publicatie in Forum op het spel. Een jury, bestaande uit de hoogleraren Teun Hardjono (kwaliteitsmanagement) en Muel Kaptein (bedrijfsethiek), Jan-Willem van den Braak, hoofd van VNO-NCW’s stafgroep Levensbeschouwing en Ondernemen en Forum-hoofdredacteur Roel Smit, koos drie prijswinnaars. Op 2 februari maakt juryvoorzitter Hardjono bekend wie de nummers 1, 2 en 3 zijn geworden. Op de volgende pagina’s de inzendingen van de drie kanshebbers. ... lees meer

Eneco helpt bedrijven CO2-uitstoot flink te verminderen

Bedrijven kunnen vanaf nu hun CO2-uitstoot drastisch verminderen. Met de nieuwe dienst Climate Footprint is ENECO de eerste energieleverancier die niet alleen de jaarlijkse CO2- emissie van organisaties in kaart brengt, maar ook op maat gesneden advies levert om die uitstoot terug te dringen. Daarmee kunnen bedrijven hun nadelig effect op het klimaat – oftewel hun voetafdruk – beperken. Met Climate Footprint kan een organisatie de CO2-uitstoot als gevolg van bijvoorbeeld gas- en elektriciteitsverbruik, het autorijden van werknemers of het papierverbruik, sterk terugbrengen. ... lees meer

How good should your business be?

Corporate social responsibility has great momentum. All the more reason to be aware of its limits How wonderful to think that you can make money and save the planet at the same time. “Doing well by doing good” has become a popular business mantra: the phrase conjures up a Panglossian best-of-all-possible-worlds, the idea that firms can be successful by acting in the broader interests of society as a whole even while they satisfy the narrow interests of shareholders. The noble sentiment will no doubt echo around the Swiss Alps next week as chief executives hobnob with political leaders at the World Economic Forum in Davos. ... lees meer