Climate Change Hits Top of Corporate Agenda

The issue of climate change has made it to the top of the corporate big wheel, with 87 percent of non-financial reports from Global FT500 companies reporting on the issue, according to a report from CorporateRegister.com. CorporateRegister.com’s ‘Corporate Climate Communications’ is the first study to assess global leading companies’ communications on climate change, as opposed to their carbon performance. During 2007, two-thirds of the Global FT500 issued a stand-alone nonfinancial report. Evaluating these the study reveals that 87% address climate change, with 78% publishing greenhouse gas emissions data. ... lees meer

Productie van palmolie zet mensenrechten in Indonesië onder druk

De productie van palmolie in Indonesië zorgt voor enorme schending van de mensenrechten van lokale bewoners. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport ‘Losing ground’ van Milieudefensieen haar Engelse zusterorganisatie EWNI. Het rapport laat zien dat de toename van productie van palmolie, die onder andere wordt veroorzaakt door de stijgende vraag naar palmolie voor brandstoffen in de Europese Unie, nadelig uitpakt voor de lokale bevolking in Indonesië. ... lees meer

Lancering succesvol internationaal ondernemersnetwerk, The Hub, in Nederland

Op 15 februari 2008 wordt de Nederlandse tak van het internationale netwerk The Hub gelanceerd. Ter ere van de introductie in Nederland organiseert The Hub de veiling ‘The Hub: The launch of a new future’. Na de lancering door Joris Lutz samen met de oprichter van de Hub Rotterdam en het eerste Hub-lid, zullen deze avond tientallen maatschappelijk verantwoorde producten en diensten worden geveild. Inspirerende mensen uit het zakenleven, betrokken mensen uit het buitenland en andere genodigden brengen hun bod uit op verrassende en innovatieve producten en diensten, zoals onder andere de zilveren armband ‘Lucky Bracelet’ van Cathelijne Lania, het Daklozendekbedovertrek van Le Clochard en tickets van Skyway voor een zintuigprikkelend dance event. Gedurende de avond kunnen de aanwezigen op diverse manieren kennismaken met de initiatieven van de Hub-members. ... lees meer

Bedrijven willen duurzaam ondernemen

De Leuvense Kamer van Koophandel roept dit jaar een project in het leven dat kmo’s moet begeleiden rond de invoering van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, ook wel Duurzaam Ondernemen. Heel wat kmo’s vinden de beschikbare informatie onduidelijk door de verschillende invalshoeken en de internationale context. Dat maakt dat een groot aantal van de geïnteresseerden afhaken. Voka Leuven start daarom met een begeleidingsproject. Duurzaam ondernemen houdt in dat er niet alleen rekening wordt gehouden met het hier en nu, maar ook met toekomstige generaties. ... lees meer

Overdrachtsplan familiebedrijven is onderdeel van verantwoord ondernemen

Directeur-grootaandeelhouders (dga’s) en directieleden van Nederlandse familiebedrijven steken massaal hun kop in het zand als het gaat om hun opvolging. Ruim de helft (55%) van de Nederlandse familiebedrijven heeft geen concreet bedrijfsopvolgingsplan klaarliggen en 59% heeft nog geen opvolger gekozen. Tegelijkertijd is er veel irritatie bij dga’s over complexe fiscale regels. PricewaterhouseCoopers vindt dat zowel overheid als dga’s de opvolgingsproblematiek serieuzer moeten gaan nemen. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het vandaag gepubliceerde ‘Family Business’-onderzoek 2007/2008 van PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 1.500 familiebedrijven verspreid over 28 landen. ... lees meer

ETNO and UNI Telecom join forces to promote Corporate Social Responsibility goals

The telecoms sector is playing a major role in sustainable development by contributing to economic growth and at the same time developing environmental friendly solutions and encouraging social inclusion, say ETNO and UNI Europa Telecom1, in a joint statement. The social partners of the Telecommunications European Social Dialogue Committee jointly call on telecoms operators, trade unions and employee representatives to cooperate with all stakeholders to promote corporate social responsibility. The declaration was signed at a session of the Telecommunications Social Dialogue Committee on 4th December 2007 in Warsaw. ... lees meer

Mvo omdat het hoort, moet of loont

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is een populaire term. Een algemeen geaccepteerde definitie bestaat niet en er komen steeds nieuwe varianten bij. Is het daarom een holle term waar een ondernemer alles onder kan scharen of geeft hij juist ruimte voor creativiteit? ... lees meer