VVNH importeert in 2006 45% duurzaam geproduceerd hout

Uit de analyse van de enquête-resultaten over 2006 onder de VVNH leden concludeert Probos dat 45% van de totale houtimport van de VVNH leden met een zogeheten Chain of Custody (CoC) certificaat op de markt werd aangeboden. Het totaal inclusief hout zonder CoC certificaat bedroeg zelfs 56%. Ondanks dat de resultaten per productgroep, naaldhout, hardhout en plaatmateriaal uiteenlopen, is de VVNH op weg om haar doelstelling “75% aantoonbaar duurzaam eind 2009” te realiseren. ... lees meer

Jongeren willen acties voor een betere wereld

Jongeren vinden dat acties voor een duurzame wereld wel degelijk een verschil maken en willen hierbij betrokken worden. Dit blijkt uit onderzoek van de Nationale Jeugdraad. Het onderzoek ‘Een betere wereld’ is gehouden onder meer dan 800 jongeren van het Jeugdraadpanel. De acties voor een duurzame wereld hebben, volgens de jongeren, vooral effect wanneer hier gezamenlijk aan gewerkt wordt. Het liefst gaan jongeren er met leeftijdsgenoten mee aan de slag. Het onderzoek is onderdeel van de rapportage Jongeren en duurzame ontwikkeling in 2007 dat naast het onderzoek de uitkomsten van een aantal duurzame debatevents en een duurzaamheidscan van de Tweede Kamer weergeeft. ... lees meer

Center Parcs haalt alle ‘rode’ vis van menu

Center Parcs heeft als eerste in haar branche besloten alle vissoorten uit de rode kolom van de VISwijzer van het menu te verwijderen in alle vakantieparken in Nederland, België en Duitsland. Het gaat om in totaal veertien parken met zo’n vijftig restaurants, waar dagelijks ruim 11.000 gasten komen eten. ... lees meer

Top-ondernemers presenteren plannen voor duurzaamheid

Bernard Wientjes, voorzitter VNO-NCW en Roel Pieper, managing director van Favonius Ventures, presenteren op donderdag 21 februari 2008 hun ideeën voor een duurzamer Nederland. De beide rasondernemers geven hun visie tijdens de debatreeks Meeting the Minds, die plaats vindt in Rotterdam. Wientjes ziet kernenergie als een goede oplossing voor het klimaatprobleem. De vraag is of Pieper het met hem eens is. Pieper vindt dat je het energiebeleid alleen verandert met creativiteit en innovatie. ... lees meer

Financieel dienstverleners vissen bij ngo’s in slinkende vijver duurzaamheidsexperts

‘Door mijn hart te volgen heb ik nu die droombaan die ik nooit had bereikt als ik in de private equity was gebleven en heel bewust aan carrièreplanning had gedaan.’ Aan het woord is Alex van der Velden (32), die vorige week overstapte van de Engelse ngo FairPensions naar pensioenuitvoerder PGGM. Als hoofd Duurzame Beleggingsstrategieën zet hij een team op dat nieuwe duurzame investeringsproducten moet bedenken. Een verantwoordelijke baan, die Van der Velden te danken heeft aan zijn overstap van de Londense City – hij werkte onder meer voor JPMorgan – naar het veel minder goed betalende FairPensions enkele jaren terug. ... lees meer

Unilever ends the use of shark products in its cosmetics

Oceana, the international marine conservation organisation, is engaged in a campaign to end of the use of shark liver oil, known as squalene, in cosmetics products. Europe is a major force in the production and trade of squalene, and the campaign has included investigative visits to fishing ports and cosmetics shops, and discussions with cosmetic companies and squalene manufacturers, to gather information about uses, trade and markets for this product and the sharks it comes from. ... lees meer

Bedrijfsleven over kabinetsvisie: MVO is zaak van bedrijven zelf

Het verenigde bedrijfsleven kan zich goed vinden in de kabinetsvisie op maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). De Raad van de Centrale Ondernemingsorganisaties benadrukt dat het karakter van mvo ‘bovenwettelijk’ is en dus niet per decreet kan worden geregeld. “Het moet eerder van binnen dan van buiten komen.” VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO-Nederland schrijven dat in een brief aan de Vaste Kamercommissie van Economische Zaken. De organisaties reageren op de nota ‘Inspireren, innoveren en integreren’, die staatssecretaris Heemskerk in december openbaar maakte. Daarin stelt hij onder meer dat mvo maatwerk is, omdat iedere sector staat voor andere maatschappelijke uitdagingen én dilemma’s. ... lees meer

Finding the Right Shade of Green in the Era of Greenwashing

Bite Communications’ Cleantech Practice today published “Greenwashing: A Perfect Storm,” a whitepaper that examines a critical corporate marketing and business challenge, where environmental impacts, public interest, media attention and public policy have combined to result in heightened skepticism in respect to “green” marketing. In this increasingly critical environment, brands have higher than ever risks and rewards to consider as they map out their corporate sustainability strategies. ... lees meer