Elektronicaketen BCC geeft duurzame kennis gratis weg

Elektronicaketen BCC gaat zijn unieke informatie over het specifieke energieverbruik van wasmachines, drogers, koelkasten en andere elektrische apparaten van verschillende merken ter beschikking stellen aan zijn concurrenten. Dat maakt Michiel de Haan, commercieel directeur van BCC, vanavond bekend in ‘Een duurzaam gesprek’, een serie van de tv-zender Het Gesprek. ... lees meer

H&M gebruikt geen wreed geproduceerde Australische wol meer

PETA Amerika heeft rond de tafel gezeten met H&M, de kledinggigant die in bijna iedere winkelstraat in Nederland te vinden is (1.500 winkels wereldwijd!). Na meerdere gesprekken met H&M over hoe lammetjes in de Australische wolindustrie worden verminkt tijdens de ‘mulesing’-methode, heeft het bedrijf de ethische beslissing genomen om alleen nog wol in te kopen van leveranciers die geen mulesing toepassen. Goed gedaan, H&M! ... lees meer

Marqt wil duurzaam en vers zijn

Amsterdam is een nieuwe supermarkt rijker. Niet zomaar een markt, maar een Marqt. Gistermorgen openden initiatiefnemers Qurijn Bolle en Meike Beerens – beiden afkomstig van Ahold – hun nieuwe concept. In Marqt worden dagverse producten verkocht, direct van de boer naar de klant. ... lees meer

Universiteit Utrecht moet groener

De werkgroep Duurzaamheid van de Universiteitsraad wil dat de UU overstapt op ‘duurzaam inkopen’. Hiermee wordt niet alleen het milieu geholpen, maar wordt ook het imago van de universiteit als maatschappelijk verantwoorde organisatie versterkt. In een nota die is aangeboden aan het college van bestuur volgt de werkgroep SenterNovem, het agentschap voor duurzaamheid en innovatie van het ministerie van Economische Zaken. Dit verstaat onder duurzaam inkopen dat in alle fasen van het inkoopproces rekening gehouden wordt met sociale- en milieuaspecten. Het gaat om allerlei producten, van wc-papier tot bouwmaterialen en als het even kan ook om ‘duurzame diensten’, diensten die worden aangeboden door duurzaamwerkende bedrijven. ... lees meer

Vlaamse supermarktketens verbaasd over kus-actie van NGO’s

De kus-actie van een aantal NGO’s die woensdag de supermarkten opriepen meer producten van Vlaamse boeren in de rekken te nemen én tegen eerlijkere prijzen, is op verbazing onthaald door de sector. De federatie van winkels, winkelketens, supermarkten en hypermarkten Fedis zegt veel fair-trade producten en producten van eigen bodem te verkopen. “De supermarkten verkopen bijvoorbeeld 70 pct van de Max Havelaar-producten in ons land en ook het aantal producten van kleinere producenten vindt dankzij de supermarkten een relatief grote afzetmarkt. Bovendien werd binnen Fedis recent een commissie duurzaam ondernemen opgericht die geregeld overlegt met de NGO’s. De sector is dan ook een beetje verbaasd over de kusactie van woensdag die zonder veel overleg georganiseerd werd”, aldus gedelegeerd bestuurder Baudouin Velge van Fedis. ... lees meer

Ondernemer in de derde wereld ‘geen uitbuiter’

Ondernemen in opkomende economieën is populair. Niet alleen grote bedrijven als Philips en Volkswagen openen vestigingen in Azië of Afrika, ook het midden- en kleinbedrijf (mkb) vindt zijn weg naar landen waar de lonen laag en de werknemers overvloedig aanwezig zijn. “Wij vertrokken naar China om het voortbestaan van ons bedrijf veilig te stellen”, zegt Bertus Huiskes, directeur van het naar hem vernoemde metaalbedrijf. ... lees meer

MVO Toolkits Marokko and Roemenië

Zaken doen in opkomende markten kan lastige vragen met zich meebrengen: Hoe ga ik om met corruptie? Wat moet ik doen als mijn leverancier kinderen in dienst heeft? Aan welke milieuwetgeving moet mijn onderneming zich houden? ... lees meer