De vereniging van duurzame beleggers heeft een brief gestuurd aan beursbedrijven: geef een bonus voor duurzame doelstellingen.
...
lees meer
Op 12 januari jl. zijn Kamer van Koophandel Nederland en MVO Nederland een partnerschapsrelatie aangegaan. Frans van Steenis, algemeen directeur KvK Nederland, en Willem Lageweg, directeur MVO Nederland, ondertekenden een veelbelovend MVO-samenwerkingsconvenant. Door dit partnerschap gaan duizenden (startende) ondernemers de komende jaren actief aan de slag met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
...
lees meer
Voor het tweede opeenvolgende jaar hebben de Nigeriaanse overheid en Shell een eigen deadline genegeerd om te stoppen met de vervuilende praktijk van het affakkelen van gas bij de oliewinning in Nigeria. Milieudefensie is een offensief gestart om de druk op Shell en de Nigeriaanse overheid op te voeren. Het publiek kan meedoen met een internationale cyberactie om deze oproep te steunen.
...
lees meer
Bestuursvoorzitter Ad van Wijk van het bedrijf voor duurzame energie Econcern is verkozen tot Topman van het Jaar. Van Wijk kreeg tijdens een stemming onder leden van Managers Netwerk Nederland en lezers van FEM de meeste stemmen. Maandagavond kreeg Van Wijk de prijs overhandigd tijdens een uitreikingsceremonie in Noordwijk.
...
lees meer
Per brief van 8 juli 2008 heeft staatssecretaris Heemskerk een eerste globale kabinetsreactie op het SER-advies Ã??Duurzame globalisering:
een wereld te winnenÃ?? van 20 juni 2008 gegeven. Nu is er een uitgebreide reactie aan de kamer verstuurd.
...
lees meer
Het Wereld Natuur Fonds (WNF) beraadt zich op de samenwerking met energieproducent Essent. Het WNF betwijfelt of Essent als onderdeel van RWE nog wel voorloper zal zijn op het gebied van duurzaamheid.
...
lees meer
De economische crisis vergroot de kansen en ambities voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Dat constateert Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, op basis van een rondgang langs diverse brancheorganisaties en tal van MVO-koplopers.
...
lees meer
Marketeers gaan dit jaar back to basics met een hernieuwde focus op de consument. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in research en insights. O ja, en ze willen niets meer horen over Web2.0 en het milieu.
...
lees meer
“EVO en TLN vinden dat het sterk eenzijdige rapport van Transport & Environment geen enkel recht doet aan de enorme vooruitgang die het vervoerend bedrijfsleven heeft geboekt. Zij verwijzen de conclusies van de onderzoekers dan ook naar het ronde archief.
...
lees meer
Er komt geen duurzaam goederenvervoer zolang de voortdurende groei daarvan niet wordt aangepakt. Dat stelt de European Environment Agency (EEA). De EEA pleit daarom onder andere voor een CO2-label op alle voedingsmiddelen, zodat duidelijk is hoeveel CO2 met de productie en het vervoer gemoeid is. De EEA denkt dat consumenten voldoende gemotiveerd zijn of kunnen worden om CO2-arm in te kopen.
...
lees meer
Neuteboom Koffiebranders uit Almelo introduceert met het nieuwe duurzame koffieconcept ‘Redbeans’ de eerste klimaatneutraal geproduceerde koffie die het HIER-logo mag dragen. Om dat te bereiken is een samenwerking aangegaan met Senter Novem en de Provinciale Milieufederaties (partner in de HIER-campagne).
...
lees meer
Het rapport ‘Reizen op grote voet 2005’ van NHTV internationaal hoger onderwijs Breda en NRIT Onderzoek biedt voor het eerst gedetailleerd inzicht in de milieubelasting – uitgedrukt in ecologische voetafdruk en carbon footprint – van zowel binnenlandse als buitenlandse vakanties door Nederlanders. 15% van de vakanties levert een lagere milieubelasting per vakantiedag op dan thuisblijven. Het totaal van de vakanties van Nederlanders zorgt daarentegen voor bijna net zoveel uitstoot van kooldioxide als de gehele Nederlandse chemische industrie samen. De resultaten zijn verkregen door data uit het ContinuVakantieOnderzoek over 2005 te combineren met kentallen voor de milieubelasting.
...
lees meer