Importeur Volkswagen wijzigt advertentiebeleid

Milieudefensie en Pon’s Automobielhandel, importeur van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda in Nederland, zijn afgelopen woensdagmiddag overeen gekomen dat in de toekomst advertenties voor auto’s van Pon duidelijkheid geven over brandstofverbruik en COv(2)-uitstoot. Milieudefensie dreigde eerder deze week met een rechtzaak als Pon zou weigeren haar advertenties en affiches aan te passen. ... lees meer

Holland Casino genomineerd voor MVO-prijs

Goed nieuws voor Holland Casino. Het is namelijk voor het tweede achtereenvolgende jaar genomineerd voor de titel van meest maatschappelijk verantwoorde ondernemer in de internationale casinobranche. Begin dit jaar won Holland Casino voor de eerste keer deze internationale prijs. ... lees meer

MVO speerpunt Horecava 2009

De Horecava 2009, de grootste horecavakbeurs van Nederland, zet zwaar in op innovatie. Op de beursvloer in het Amsterdamse RAI-complex wordt van 12 tot en met 15 januari een speciaal deel ingeruimd voor het thema INNOVEER! Daarnaast is MVO een belangrijk thema. ... lees meer

Te weinig duurzaamheid in Europese ICT aanbestedingen

Sociale – en milieuoverwegingen in openbare aanbestedingen moeten aangescherpt worden. Dit is de conclusie van het zojuist verschenen ProcureITFair-rapport ‘Sustainable Procurement in a European Context: practices of IT procurement in five EU countries’. ProcureITFair doet een beroep op de Europese overheden om duurzaamheid een prominentere rol te laten spelen in hun aanbestedingsmechanismen. ... lees meer

Metaalunie looft ECO-Economy Award uit

De Koninklijke Metaalunie heeft de inschrijving geopend voor de Metaalunie ECO-Economy Award. De winnaar van de Award wordt op 22 april 2009 bekend gemaakt door Hans Alders, voorzitter van de jury. Deze Award is een publieke erkenning voor het mkb-metaalbedrijf dat zich onderscheidt door te investeren in duurzaam ondernemen en daarmee (extra) winst genereert. Duurzaam ondernemen is ondernemen met oog voor milieu- en sociale aspecten. ... lees meer

TNT: Zuinig rijden kan CO2-uitstoot tot 25% terugdringen

Onderzoek door TNT heeft aangetoond dat iedere PUD (Pick-up and Delivery)-chauffeur van TNT zijn of haar CO2-uitstoot met maar liefst 25% kan terugdringen door zuiniger te gaan rijden. Dit betekent dat daardoor ook het brandstofverbruik en de brandstofkosten met 25% kunnen dalen. Om die reden heeft TNT een wereldwijde wedstrijd voor chauffeurs georganiseerd. Het doel daarvan is de tienduizenden eigen chauffeurs en de chauffeurs van onderaannemers bewust te maken van hun rijgedrag en ze te stimuleren om zowel veiliger als zuiniger te gaan rijden. Deze internationale wedstrijd heet Drive Me Challenge en maakt deel uit van Planet Me, een breed programma dat TNT heeft opgezet om haar uitstoot te verminderen. Op 12 november zullen de winnaars van elf locale Drive Me Challenges in de finale strijden om de titel van Beste PUD-Chauffeur van 2008, die in de buurt van Milaan wordt gehouden. ... lees meer

Greenpeace: gecertificeerde palmolie schone schijn

De palmolie-industrie viert vandaag in Rotterdam dat de eerste gecertificeerde duurzame palmolie op de markt is. Maar uit onderzoek van Greenpeace blijkt dat het keurmerk van de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) niet deugt. Het gecertificeerde bedrijf United Plantations kapt in de kwetsbare veenbossen van Kalimantan in Indonesië. De palmolieproducent is leverancier van Nestle en – voor de eerste scheepslading gecertificeerde palmolie – van onder andere Unilever. Om de voortrazende verwoesting te stoppen, is meer nodig dan vrijwillige certificering. De ontbossingspraktijken en schendingen van landrechten door palmolieproducenten blijven nu onbestraft. De palmolie-industrie moet de ontbossing in Zuidoost-Azië per direct stilleggen en leveranciers die doorgaan met ontbossen onder druk zetten. Alleen vanuit die situatie kan de sector komen tot duurzame palmolie. ... lees meer

Corporate Responsibility Budgets Decreasing

While 43 percent of respondents to the BSR/Cone 2008 Corporate Responsibility survey say their corporate responsibility budget will stay the same in the face of the current economic conditions, 31 percent say it will decrease and 26 percent say it’s too early to determine.Still, 77 percent remain optimistic that global business will embrace responsible business practices as part of their core strategies and operations over the next five years. ... lees meer