Duurzame cadeaus voor moeders

Steeds meer bedrijven storten zich op de verkoop van duurzame cadeaus. Zo ook het Naardense GoodforAll ; deze start-up startte vorig jaar met de verkoop van duurzame kerstpakketten aan bedrijven. Dit jaar wil GoodforAll ook verkopen aan consumenten. De eerste -voorzichtige- stap naar een webwinkel is deze week gezet, op de site van het tijdschrift LOF . ... lees meer

Duurzaamheid: balanceren tussen kansen en risico’s

Voedselorganisaties GMA/FPA hebben samen met Deloitte Consulting een onderzoek gedaan naar de sleutelfactoren van duurzaamheid en hoe deze de consumentenmarkt beïnvloeden. Er werden onder andere interviews gehouden met fabrikanten, retailers, toeleveranciers en milieu-experts gedurende april-mei 2007. De studie geeft ook richtlijnen voor bedrijven die duurzame productie overwegen. ... lees meer

Verantwoord ondernemen blijft moeizaam

Commissarissen vinden maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk, maar ze rekenen de verantwoordelijkheid ervoor meer tot de taak van de raad van bestuur. Dat stelt RUG-promovendus Dick de Waard op basis van zijn onderzoek. Het blijkt voor commissarissen een moeilijke opgave om maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet te operationaliseren. ... lees meer

Acties tegen melk Friesche Vlag

Vandaag start Stichting Natuur en Milieu met een campagne tegen de melk van Friesche Vlag. Want Friesland Foods, de producent van Friesche Vlag, weigert tot nu toe over te stappen op veevoer van duurzame soja. De soja die nu gebruikt wordt leidt tot kap van kostbare regenwouden in landen als Brazilië. Dat kan anders. Campina, het andere grote Nederlandse zuivelbedrijf, geeft haar koeien wel duurzame soja. ... lees meer

Belegger op bres voor topvrouw

Carrièrevrouwen krijgen hulp uit onverwachtse hoek. In enkele, vooral Europese landen zijn beleggingsproducten gelanceerd die zich richten op bedrijven met -naar verhouding- veel vrouwen in de top. ‘Als aandeelhouders inzien dat bedrijven met een gemengde top meer winst maken, zal de druk op een evenwichtige verdeling van de directiezetels toenemen,’ zegt productmanager Ilkka Philaia van Tapiola Bank. ... lees meer

Maar ach, ook kleine beetjes helpen

Natuurlijk moet Gert Pieters ook wel eens wat weggooien, maar dat gaat hem toch altijd aan het hart. “Zorgvuldig omgaan met spullen. Dat heb ik van huis uit meegekregen”, zegt de technisch directeur van grafisch bedrijf Pieters in Groede. “Wij gooiden bijvoorbeeld nooit eten weg.” ... lees meer

Bouwsector claimt rol bij duurzaam inkopen

De ambitie van de rijksoverheid om in 2010 alle aan te besteden producten en diensten duurzaam in te kopen wordt door de bouw- en infrasector volledig ondersteund. De afstandelijke en eenzijdige manier waarop de projectdirectie van VROM hier echter invulling aan wil gaan geven, is niet meer van deze tijd en daarom tot mislukken gedoemd. ... lees meer

Klimaatverandering en industriële vervuiling gezien als grootste risico’s voor bedrijven

De Economist vroeg (in opdracht van BT) zeshonderd senior managers wereldwijd naar hun opvattingen over de risico’s voor hun onderneming in de aankomende tien jaar. Respondenten zagen de afname van de globalisering – veroorzaakt door toenemend protectionisme – als een serieus risico. Ook gaven ze toe dat hun bedrijf hierop niet goed was voorbereid. Dit punt is een van de twaalf belangrijkste risico’s die in het rapport worden gesignaleerd. Andere punten zijn het risico van een stijging van de olieprijs, klimaatverandering en de industriële vervuiling. ... lees meer

Amsterdam wil ‘groene Eiffeltoren’

Amsterdam is naarstig op zoek naar een onderscheidend voorbeeldproject om zijn ‘groene’ imago op te poetsen. Vooralsnog gaat de voorkeur uit naar het ‘icoon’ water, dat tijdens het internationale waterjaar in 2010 wereldwijde aandacht moet trekken. Amsterdam mikt op een logische ‘kapstok’ waaraan de regio alle duurzame bedrijvigheid op kan hangen. Net zoals Rotterdam, dat met ‘de duurzame haven’ en een ambitieus CO2-reductieprogramma voortdurend de aandacht trekt. Of Londen, dat tracht om in 2012 de meest ‘verantwoorde’ Olympische Spelen aller tijden te organiseren. ... lees meer

Bedrijven doen wat ze kunnen

Bedrijven worden op dit moment veel gevraagd te helpen bij het oplossen van de grote problemen in de wereld. Volgens Jos Nijhuis, bestuursvoorzitter van PricewaterhouseCoopers, worden de ondernemingen die al ‘goed bezig zijn’ soms overvraagd. ‘Soms is het te veel. Zelfs als bedrijven bezig zijn met speciale programma’s, is het voor sommige maatschappelijke organisaties nooit genoeg. Dat begrijp ik ook wel. Want het is misschien nooit genoeg.’ ... lees meer