Gezocht: Al Gore op klompen

Het verduurzamen van de maatschappij verloopt traag – al was het maar omdat het kabinet niet concreet genoeg is in zijn groene beleid. Daarom is een daadkrachtige, politieke voorganger nodig, stellen politici, ondernemers en onderzoekers. ... lees meer

Kledingproducenten van Aldi en Lidl schenden rechten werknemers

De ChristenUnie-kamerleden Cynthia Ortega-Martijn en Joël Voordewind hebben samen met de SP aan de staatssecretaris van Economische Zaken en de minister van Buitenlandse Zaken schriftelijke vragen gesteld over schendingen van arbeidsrechten van werknemers bij Aziatische bedrijven die kleding maken voor supermarkten als Aldi en Lidl. Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn: ,,Het kabinet moet gaan optreden tegen deze bedrijven die ketenverantwoordelijkheid niet serieus nemen.” ... lees meer

Polymeerindustrie start Cradle to Cradle netwerk

DPI Value Centre en SenterNovem starten een nieuw kennisnetwerk. Het Cradle to Cradle polymeren netwerk is bedoeld voor (MKB-)bedrijven uit de polymerensector, die het Cradle to Cradle concept in de praktijk willen brengen. Het nieuwe netwerk biedt bedrijven een combinatie van theoretische en praktische kennis over hoe Cradle to Cradle in de praktijk kan worden toegepast. ... lees meer

Het gevaar van een duurzame bubbel

Groene ondernemer Edgar Neo (32) startte een jaar geleden met Lotsov, een Rotterdamse organisatie die duurzame bedrijven helpt bij hun groei. Zijn eerste Cleantech Investment Meeting stond voor morgen gepland, maar wordt uitgesteld wegens te grote belangstelling. ... lees meer

Greenpeace voorzichtig positief over visbeleid van supermarkten

Alle grote supermarkten in Nederland hebben een duurzamer inkoopbeleid voor vis ontwikkeld en de eerste verbeteringen in het assortiment doorgevoerd. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace, dat vandaag (dinsdag) openbaar wordt. Alle supermarkten zijn gestopt met de verkoop van door overbevissing bedreigde zwaardvis, marlijn en wijting. Ook het aanbod van de meest kwetsbare vissoorten(1) is afgenomen: zoals roodbaars en zeewolf. ... lees meer

Kwaliteit duurzaamheidsverslagen nog te vaak onevenwichtig

Het aantal ondernemingen dat een duurzaamheidsverslag uitbrengt groeit gestaag, maar de kwaliteit van die rapportages houdt geen gelijke tred met de getoonde groei. De meeste verslagen gaan mank aan een gebrek aan focus. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Keep the balance steady’ van Ernst & Young naar de kwaliteit van duurzaamheidsverslagen van honderd grote Europese ondernemingen. Belangrijkste conclusie in het onderzoek is dat bij duurzaamheidsverslaggeving nog te veel wordt gestuurd op volledigheid. Dat leidt tot onevenwichtigheden in de verslaggeving. Zo munten de meeste verslagen (76%) uit in het noemen van positieve voorbeelden van duurzaamheidsinitiatieven, maar blijven de echte dilemma’s waarmee ondernemingen kampen onvermeld. ... lees meer

Bringing the Consumer Perspective to CSR Reporting

What do companies such as Whole Foods, Burt’s Bees and Lowe’s have that corporate America craves? According to consumers: eco-sensibility. Consumers believe that when they support companies like these, they do more than just shop. They align themselves with businesses that do good things for the environment. This green paper provides research findings from the Earthsense Eco-Insights Survey on how consumers perceive corporate environmental responsibility. Findings are based on Earthsense Business Indicator (EBI) metrics that identify companies which consumers see as sustainability leaders. They also identify the businesses consumers support based on eco-friendly products, and they track changes in perceptions over time. ... lees meer

DSM achieves highest score for transparent sustainability reporting

Royal DSM N.V., the global Life Sciences and Materials Sciences company headquartered in the Netherlands, today announces that its Triple P report 2008 achieves an A+ according to the guidelines of the Global Reporting Initiative (GRI). The A+ rating is the highest score companies worldwide can achieve for the transparency of their sustainability reporting efforts. ... lees meer

Syntens presenteert boek over innovatiereis door duurzaam Zuid-Nederland

Ben er morgen nog! Een zinnetje dat wordt uitgesproken in slechts één seconde, maar waarmee Syntens wil aanzetten tot overpeinzingen en acties voor de lange termijn. Met lange termijn doelt het innovatienetwerk voor ondernemers niet alleen op het bestaan van bedrijven. Maar ook op die van onze planeet en het leven dat erop voorkomt. Want laat het duidelijk zijn: de tegenwoordig steeds vaker gebezigde term duurzaamheid, biedt prachtige zakelijke kansen. Vandaar dat Syntens op 20 februari a.s. gratis het boek Ben er morgen nog aanbiedt. Een boek dat ondernemers inspireert om duurzaam te innoveren. Word een duurzaam bedrijf in een duurzame wereld ofwel ben er morgen nog. ... lees meer

Winst stuntsupers Aldi en Lidl door misbruik vrouwen

De winst die stuntsupermarkten Aldi en Lidl maken op kledingverkoop wordt behaald door onderbetaling en misbruik van vrouwen. Dit blijkt uit een zorgvuldige internationale studie die de Schone Kleren Kampagne heeft laten uitvoeren. Marieke Eyskoot, campagnecoördinator: “Terwijl door de financiële crisis wereldwijd de broekriem wordt aangehaald, betalen vrouwelijke arbeiders en hun families de winsten van de stuntsupers, met hun hongerlonen en gedwongen (gratis) overwerk. Zij kunnen zich dit niet veroorloven – en ze zouden het ook niet moeten hoeven – maar het is de enige manier om wat te verdienen. In Bangladesh heb je minstens € 48 per maand nodig om te kunnen leven; bij een Aldi-leverancier wordt € 13,50 betaald. Dit is onacceptabel, juist gezien de crisis.” ... lees meer