Wat komt er te staan in de ISO 26000 (CSR) Richtlijn?

Veel is al geschreven over het unieke, grootschalige en spannende proces van het ontwikkelen van ISO 26000, Guidance on Social Responsibility. Niet eerder is uitgebreid stilgestaan bij de inhoud van deze nieuwe ISO-richtlijn voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), die volgens de planning in het najaar van 2010 officieel zal verschijnen. Maar nu worden de eerste contouren van ISO 26000 en de interessante elementen van deze richtlijn geleidelijk zichtbaar. Elementen die organisaties daadwerkelijk zullen helpen bij het invoeren van MVO. In dit artikel worden de doelstelling en de meest interessante elementen van ISO 26000 uitgebreid toegelicht. ... lees meer

SAAB-kleding

Poppe van Pelt, creative director bij Selmore:’120 dollar voor een wit geitenwollensokkenshirtje vind ik nogal wat. En dan staat er ook nog “Move your mind” op. “Move your wallet”, zullen ze bedoelen. Wat een gedoe om als merk een graantje mee te pikken van de ecohype. En er dan ook nog zo veel geld voor vragen. Ik denk dat dit vooral leuk is voor de marketingmanager die dit product in het leven heeft geroepen. Maar ik vrees dat er nog heel lang heel veel shirtjes in een enorme garage zullen blijven liggen.’ ... lees meer

ASN Bank eerste Nederlandse bank die CO2 uitstoot beleggingsfondsen openbaar maakt

De ASN Bank onderzocht de CO2 efficiency van de bedrijven waarin ze investeert. Niet eerder bracht een Nederlandse financiële instelling deze gegevens naar buiten. Het Engelse onderzoeksbureau Trucost, gespecialiseerd in het vaststellen van de impact van bedrijfsactiviteiten op het milieu, bepaalde in opdracht van de bank het aandeel CO2 emissie van drie beleggingsfondsen: het ASN Aandelenfonds, ASN Small & Midcap Fonds en het ASN Milieu & Waterfonds. Daartoe werden 190 bedrijven doorgelicht. De fondsen hebben gezamenlijk een investeringswaarde van meer dan 647 miljoen euro. ... lees meer

MVO-aanbevelingen voor commissarissen

Op 18 maart werd tijdens De Nationale Dag van Commissarissen en Toezichthouders het Nationaal Commissarissen Onderzoek 2007 aangeboden aan Paul Koster van de Autoriteit Financiële Markten. In dit onderzoek worden kenmerken, opvattingen en werkwijzen van commissarissen in Nederland gepresenteerd. De 395 respondenten zijn commissaris bij beursondernemingen, niet-beursondernemingen inclusief familiebedrijven, zorginstellingen en woningbouwcorporaties. Een van de belangrijke bevindingen is dat 85% van de commissarissen de voordelen van de diverse corporate governance codes groter vindt dan de nadelen. Dat wordt vooral veroorzaakt door het ontstaan van een duidelijker referentiekader met meer structuur en meer transparante uitgangspunten. Toch ervaart maar liefst 62% van de commissarissen een verschuiving van de werkzaamheden door meer formaliteiten en een grotere nadruk op verantwoordelijkheid. Dit impliceert nieuwe uitdagingen voor de Raad van Commissarissen (RvC). ... lees meer

Landgoed De Groene Kamer hoopt op 1,5 miljoen bezoekers

Tilburg krijgt een uniek winkel- en recreatiegebied aan de zuidwestrand van de stad. Bedrijven investeren vijftig miljoen euro om een winkel- en ontspanningspark van dertig hectare neer te zetten. Het gaat Landgoed De Groene Kamer heten. De nadruk ligt op groen en duurzaam ondernemen. ... lees meer

Soja en hennep voor baby en mama

M.A.R.A. blu is een Nederlands biologisch accessoiremerk met artikelen voor baby’s en mama’s. Gestart in 2006 heeft het merk nu zo’n 50 verkooppunten in Nederland en België. 20 Maart 2008 is de (vernieuwde) webshop online gekomen met daarin opgenomen artikelen van sojastof, sojabont en hennep. ... lees meer

Volume van producten met Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade groeit 26 procent

De 57 licentiehouders van Stichting Max Havelaar hebben in 2007 een volumegroei van 26 procent gerealiseerd van producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade. Het is het derde opeenvolgende jaar dat het volume met meer dan 20 procent groeit. Coen de Ruiter, directeur van Stichting Max Havelaar, vindt dat de groei past in de huidige maatschappelijke ontwikkelingen: “Je ziet dat consumenten hun productkeuze steeds vaker laten afhangen van duurzaamheidsaspecten. Ze willen graag zeker weten dat een eerlijke prijs is betaald, het milieu niet is geschaad en dat er goede sociale omstandigheden zijn. Het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade biedt deze zekerheid.” ... lees meer

Leiderschapscursus confronteert managers van Akzo Nobel met klimaatverandering

Frank Bakkeren moest nog worden ingescheept voor zijn leiderschapscursus op Antarctica, toen het improvisatietalent van de manager Onderzoek en Ontwikkeling bij Akzo Nobel al op de proef werd gesteld. De Argentijnse douane in Buenos Aires weigerde de panelen, kwasten en andere verfspullen door te laten waarmee Bakkeren een nieuwe, weerbestendige verf op de Zuidpool zou testen. ... lees meer