Marketeers gaan dit jaar back to basics met een hernieuwde focus op de consument. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in research en insights. O ja, en ze willen niets meer horen over Web2.0 en het milieu.
...
lees meer
“EVO en TLN vinden dat het sterk eenzijdige rapport van Transport & Environment geen enkel recht doet aan de enorme vooruitgang die het vervoerend bedrijfsleven heeft geboekt. Zij verwijzen de conclusies van de onderzoekers dan ook naar het ronde archief.
...
lees meer
Er komt geen duurzaam goederenvervoer zolang de voortdurende groei daarvan niet wordt aangepakt. Dat stelt de European Environment Agency (EEA). De EEA pleit daarom onder andere voor een CO2-label op alle voedingsmiddelen, zodat duidelijk is hoeveel CO2 met de productie en het vervoer gemoeid is. De EEA denkt dat consumenten voldoende gemotiveerd zijn of kunnen worden om CO2-arm in te kopen.
...
lees meer
Neuteboom Koffiebranders uit Almelo introduceert met het nieuwe duurzame koffieconcept ‘Redbeans’ de eerste klimaatneutraal geproduceerde koffie die het HIER-logo mag dragen. Om dat te bereiken is een samenwerking aangegaan met Senter Novem en de Provinciale Milieufederaties (partner in de HIER-campagne).
...
lees meer
Het rapport ‘Reizen op grote voet 2005’ van NHTV internationaal hoger onderwijs Breda en NRIT Onderzoek biedt voor het eerst gedetailleerd inzicht in de milieubelasting – uitgedrukt in ecologische voetafdruk en carbon footprint – van zowel binnenlandse als buitenlandse vakanties door Nederlanders. 15% van de vakanties levert een lagere milieubelasting per vakantiedag op dan thuisblijven. Het totaal van de vakanties van Nederlanders zorgt daarentegen voor bijna net zoveel uitstoot van kooldioxide als de gehele Nederlandse chemische industrie samen. De resultaten zijn verkregen door data uit het ContinuVakantieOnderzoek over 2005 te combineren met kentallen voor de milieubelasting.
...
lees meer
Motorola lanceert een groene gsm die de concurrentie ver achter zich laat. Om het nieuwe toestel volledig klimaatneutraal te maken, compenseert de fabrikant de CO2-uitstoot van de productie en distributie met investeringen in hernieuwbare energie en herbebossing.
...
lees meer
The reincarnation of discarded polyethylene terephthalate (PET) plastic bottles into Valox iQ* resin from SABIC Innovative Plastics epitomizes Cradle to CradleSM design, an innovative paradigm from the internationally renowned sustainable design firm, McDonough Braungart Design Chemistry, LLC (MBDC). This approach, which replaces the less environmentally compatible “cradle-to-grave” model, aims to eliminate waste entirely by circulating safe and healthful materials within closed-loop systems of continuous reuse. To recognize Valox iQ 8280SF resin’s important contribution to sustainability and reduction of landfill waste, MBDC has announced that Valox iQ 8280SF resin is Cradle to Cradle CertifiedCM at the Silver tier.
...
lees meer
MPS-Florimark Production: een marktgericht topcertificaatSiertelers die een topproduct afleveren, kunnen dat naar buiten toe uitdragen door een topcertificaat te behalen: de MPS-Florimark Production. Afnemers kunnen van de kwaliteit van de telers die het label dragen op aan.
Het certificaat bundelt vier deelcertificaten. Wanneer de teler een topper is op milieu- retail-, kwaliteits- en sociaal gebied, mag hij het embleem van MPS-Florimark dragen. De vier deelcertificaten zijn ook apart te behalen. Door deze combinatie is MPS-Florimark hét label voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de sector.
...
lees meer
Voor de derde keer wordt de Ricoh MVO Scriptieprijs voor zowel het hoger als wetenschappelijk onderwijs georganiseerd. Met als doel een extra stimulans te bieden om de scriptie verder uit te werken, in daden om te zetten of er een echte job van te maken. Een springplank dus voor je MVO carrière, tevens maak je kans op een speciaal geselecteerd duurzaam aandelen pakket ter waarde van €1250,-. Daarnaast krijgt de winnaar coaching en begeleiding aangeboden van CSR Academy, een adviesbureau op MVO-gebied. Een presentatie van de winnende scriptie wordt in P+ gepubliceerd.
...
lees meer
Het imago van Wageningen UR is heldergroen. Maar de praktijk is anders.
Het WUR-bedrijf scoort op duurzaamheid een mager zesje. Dat moet veranderen, roepen studenten al jaren. En achter de schermen wordt sinds kort inderdaad gewerkt aan verbetering. Nieuw beleid moet het bleke groen meer kleur geven.
...
lees meer
De burgervaders van Eindhoven en Nijmegen hebben tijdens de nieuwjaarsreceptie van hun gemeenten hun zorgen geuit over de ontwikkelingen bij NXP. De schijn wordt gewekt dat het grootste semiconductorbedrijf van Nederland door het ‘vrijwillige’ vertrek van de Nederlandse topman Frans van Houten helemaal overgeleverd is aan de grillen van de private equity partijen onder leiding van KKR. FNV Bondgenoten wenst niet bij de pakken neer te zitten en kiest de aanval.
...
lees meer
De ene reis of accommodatie is duurzamer dan de andere. De meeste consumenten ontbreekt het aan inzicht en bijna niemand kiest bewust voor duurzaamheid bij het plannen van een vakantie in eigen land of daarbuiten. Een nieuw consumentenlabel voor duurzaam toerisme moet consumenten op weg helpen naar een duurzamere vakantie.
Het initiatief van Center Parc, Accor Hotels, Bookit en de NS – wordt ondersteund door het ministerie van Economische Zaken.
...
lees meer