Meer dan de helft van de marketeers is van oordeel dat zijn bedrijf op korte termijn zijn investeringen in duurzaam en sociaal verantwoord ondernemen zal opdrijven. Dat blijkt uit een onderzoek van de American Marketing Association. De onderzoekers stellen daarbij dat het voor bedrijven belangrijk is om hun zakelijke en duurzame objectieven intern op één lijn te plaatsen, met een engagement van het management en de medewerkers, vooraleer die doelstellingen extern worden gecommuniceerd.
...
lees meer
Sociale ondernemers laten zien hoe bedrijven winst kunnen maken en zich tegelijkertijd kunnen inzetten voor armoedebestrijding.
...
lees meer
De VBDO is van mening dat bonussen ook gekoppeld moeten worden aan niet-financiële doelstellingen. Door de variabele beloning te baseren op het behalen van duurzame doelen wordt het duurzaamheidbeleid van een onderneming verankerd in de organisatie. Daarnaast wordt het lange termijn denken bevorderd, waardoor het risicovolle gedrag dat tot de huidige crisis heeft geleid wordt ontmoedigd. Onderzoek laat bovendien zien dat gedegen duurzaamheidbeleid leidt tot hogere winstmarges.
...
lees meer
Het kabinet maakt slechts selectief gebruik van een duurzaam waarden- en normenkader. ,,Het kabinet is niet consequent in de toepassing van duurzame normen en waarden. Zo is VROM al maanden bezig met het ontwikkelen van criteria voor duurzaam inkopen, terwijl bij de keuze voor het huisbankierschap duurzaamheid en de norm van maatschappelijk verantwoord ondernemen geen enkele rol heeft gespeeld,” aldus Esmé Wiegman, naar aanleiding van de publicatie ‘Bio-energie, natuurlijk beter?’ van het Wetenschappelijk Instituut (WI) van de ChristenUnie.
...
lees meer
Duurzaam inkopen door de overheid (Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen) kan een CO2-reductie van 3Mton opleveren. Deze bijdrage kan oplopen tot 15 Mton door het stimuleren van de verduurzaming van de private inkopen in de sectoren waar de overheid een belangrijke invloed heeft maar niet de markt domineert.
...
lees meer
Eind maart zijn de criteria vastgesteld door de gezamenlijke overheden voor alle productgroepen die SenterNovem in concept had. Hiertussen bevinden zich ook de criteria voor de productgroep Gebouwen.
...
lees meer
Een kopgroep van zestien ICT-bedrijven is toegetreden tot de MeerJarenAfspraak energie-efficiëntie (MJA). De MJA heeft als doel 30% energie-efficiëntie te realiseren over een periode van vijftien jaar. De volgende bedrijven gaan voor energie-efficiëntie: Atos Origin, Canon, Capgemini, Cisco, Dell, EvoSwitch, Hewlett-Packard, IBM, KPN, Level 3 Communications, Microsoft, Oracle, Ordina, SARA Reken- en Netwerkdiensten, Sun Microsystems en TCN SIG Telehousing. Klik hier voor een impressie. Toetreding staat open voor alle ICT-bedrijven.
...
lees meer
De Dutch Green Building Council (DGBC) presenteert de bètaversie van BREEAM voor de Nederlandse markt, een overkoepelend systeem om de duurzaamheid van gebouwen te beoordelen. Het streven is dat de door DGBC opgeleide Experts en Assessoren vanaf september 2009 aan het werk kunnen met het labelen van gebouwen. De bètaversie van BREEAM wordt inmiddels ingezet op tien verschillende pilotprojecten in verschillende sectoren van het bedrijfsleven. Per 1 juni worden deze afgerond. De zomermaanden zijn dan bestemd voor het verwerken van de informatie die de pilots opleveren.
...
lees meer
Traditioneel ‘grijs’ bouwen is verleden tijd. Ook in onze regio zien we tal van nieuwe, ‘groene’ kantoorgebouwen en woningen verrijzen: energiezuinig en gebouwd met duurzame materialen. Groen bouwen kunnen we tot in lengte van dagen, een onbeperkt houdbare methode dus. ‘Onbeperkt houdbaar’ is het thema van De Vastgoedrapportage 2009. De presentatie is op woensdag 27 mei 2009 in Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen.
...
lees meer
MVO-prestaties overtuigen medewerkers niet: 50% van de organisaties stelt teleur, aldus onderzoek van Krauthammer.
...
lees meer
SIDN, de .nl-registry, en Cleanbits, promotor van groen internet, hebben in maart 2009 gezamenlijk onderzoek gedaan naar het aandeel van CO2-neutrale aanbieders binnen de .nl-zone op het internet.
...
lees meer
De kredietcrisis heeft de verkoop van hergebruikte Océ printers vleugels gegeven. In 2008 verkocht Océ circa 5.000 gereviseerde printers (in 2007: circa 3.000) een stijging van 60%.
Deze wereldwijde stijging biedt klanten in landen zoals Nederland de mogelijkheid om versneld te investeren in nieuwe printers. Hun huidige printers worden dan hergebruikt en zij kunnen weer een stap vooruit maken met de nieuwste technologieën. Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten. De gebruikte printers zijn gemiddeld drie tot vijf jaar gebruikt, geheel gereviseerd, en zijn voordeliger in aanschaf. Océ garandeert dezelfde kwaliteit als die van een nieuwe printer. Dat blijkt uit het vandaag door Océ gepubliceerde Duurzaamheidsrapport over 2008
...
lees meer