Meer dan een prijskaartje, de business case van het verlangen

Ondernemingen nemen weliswaar allerlei initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), maar deze blijven tot nu toe veelal beperkt tot de marges van het ondernemen. Toetsing van mvo-initiatieven aan de gebruikelijke eisen van een business case is bij veel bedrijven de gewoonste zaak van de wereld. Zakelijke afwegingen op de korte termijn blijven zo domineren. ... lees meer

Innocent heeft het coolste sustainability initiatief

innocent is door het Nederlands publiek verkozen tot het bedrijf met het meest coole sustainability initiatief. Dat blijkt uit een onderzoek dat Cool Unlimited heeft gedaan onder 3.000 Nederlandse consumenten. innocent maakt 100% natuurlijke smoothies van duurzame ingrediënten verpakt in duurzaam verpakkingsmateriaal. Tevens compenseren ze hun CO2-uitstoot en geven ze minimaal 10% van hun nettowinst aan goede doelen. innocent wordt gevolgd door The Body Shop en Philips als respectievelijk nummers 2 en 3. ... lees meer

Nederlandse overheid koploper CO2 reductie door duurzaam inkopen

De Nederlandse overheid reduceert 47% CO2 uitstoot1 op haar inkoopactiviteiten door middel van het aanschaffen van zogenaamde ‘groene’ producten, goederen en diensten. Dit is gebleken uit onderzoek verricht door accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) in samenwerking met Significant en Ecofys in opdracht van de Europese Commissie. Van de zeven onderzochte landen heeft Duitsland (9%) het minste CO2 reductie op haar inkoopbeleid kunnen bewerkstelligen. Tevens is gebleken dat Europese overheden door middel van duurzaam inkopen gemiddeld 1% aan kosten besparen. ... lees meer

Ondanks recessie is MVO belangrijk bij aankoopbeslissing consument

Ondanks de recessie en de kredietcrisis vinden consumenten het belangrijk dat bedrijven aandacht blijven geven aan mens, milieu en maatschappij. Driekwart van de consumenten is eerder bereid tot zakendoen met een bedrijf als dat maatschappelijk verantwoord onderneemt. Dat blijkt uit een onderzoek van het Gouds/Rotterdamse communicatiebureau Leene.txt bv onder ruim 1000 consumenten. ... lees meer

Simon van Driel nieuwe voorzitter MVO Nederland

Simon van Driel is deze week geïnstalleerd als de nieuwe voorzitter van MVO Nederland. De heer Van Driel (61) was tot eind vorig jaar zeven jaar directievoorzitter van Loyalis N.V. Hij vervulde een reeks van functies binnen het bedrijfsleven en de overheid. Van Driel is lid van de Eerste Kamer. Daarnaast is hij bestuurlijk actief in het bedrijfsleven, de cultuur en het onderwijs. ... lees meer

ibis eerste hotelketen in Nederland met ISO 14001-certificaat

Als eerste economy hotelketen van Nederland is het ibis gelukt alle Nederlandse hotels te voorzien van een ISO 14001 milieucertificaat. Dit certificaat toont aan dat binnen de ibis hotels al het mogelijke wordt gedaan om rekening te houden met het milieu. Vandaag presenteerde ibis Nederland het certificaat officieel in Artis. In het kader van de certificering biedt ibis Nederland financiële steun aan de Heremiet-Ibis kolonie van de oudste dierentuin van Nederland. ... lees meer

Bekendmaking winnaar ECO-Economy Award

Op woensdag 22 april a.s. maakt de Koninklijke Metaalunie de winnaar bekend van de ECO-Economy Award. Jacqueline Cramer, minister van VROM, zal de award uitreiken. De ECO-Economy Award is een publieke erkenning voor het mkb-metaalbedrijf dat zich onderscheidt door te investeren in duurzaam ondernemen en daarmee (extra) winst genereert. Duurzaam ondernemen is ondernemen met oog voor milieu- en sociale aspecten. ... lees meer