Onderzoek toont hoger beleggingsrendement duurzame gebouwen aan

Duurzaamheid is in de mode op dit moment, maar de financiële effecten van groene investeringen in vastgoed waren tot nu toe nog onduidelijk. Piet Eichholtz en Nils Kok van de Universiteit Maastricht en John Quigley van de University of California (Haas School of Business, Berkeley) hebben de financiële effecten van duurzame bouw in kaart gebracht. In hun artikel ‘Doing well by doing good? Green office buildings’ tonen zij aan dat de toepassing van duurzame materialen en groene technologie in de utiliteitsbouw meer oplevert. Door de hogere huur en een lager risico is het beleggingsrendement maar liefst 16% hoger. De besparing op energiekosten is dan nog buiten beschouwing gelaten. ... lees meer

Kennis Nederlanders over energiebesparing in half jaar 10% gestegen

Onbekendheid met energiebesparende maatregelen is nog altijd de hoofdreden voor energieverspilling. Maar het aantal mensen dat wél mogelijkheden kent om klimaatverandering tegen te gaan is in een half jaar tijd met maar liefst 10% gestegen. Dit zijn enkele opvallende uitkomsten uit het onderzoek dat Klimaatcampagne HIER in samenwerking met Ariel in het kader van Tikkie Terug liet uitvoeren door onderzoeksbureau Ruigrok|Netpanel. De resultaten werden vandaag in Zandvoort gepresenteerd onder leiding van Froukje de Both. Daarna onthulde Froukje een metershoge ijssculptuur van hét symbool van klimaatverandering: de ijsbeer. Daarmee werd het enorme belang van energiereductie nog eens spectaculair onderstreept. ... lees meer

Elektronica bedrijven kaarten problemen in de mijnbouw aan

Vandaag publiceert makeITfair een overzicht van de reacties van elektronica bedrijven rondom de verbetering van duurzaamheid in de toelevering van hun metalen. Het overzicht laat een duidelijke verandering zien in de standpunten van de bedrijven, die een jaar geleden nog weigerden verantwoordelijkheid te nemen voor de schendingen van arbeids-, milieu- en mensenrechten in deze fase van de toeleveringsketen. Nu onderscheidt Hewlett-Packard zich van de andere electronica bedrijven met het initiatief hun toelevering van metalen in kaart te brengen en inhoudelijk te reageren op de ‘List of Principles’ van makeITfair. Onder druk van de makeITfair campagne zeggen de twee duurzaamheidsinitiatieven van de elektronica industrie, EICC en GeSI(1), toe de omstandigheden te willen verbeteren door samen te werken met bestaande mijnbouw initiatieven. ... lees meer

Verkoop duurzaamheid niet te hip

Bedrijven die hun positie willen versterken met een groen imago moeten zich van de gevaren bewust zijn. Groen doet het goed, zowel qua imago als verkoop. De komst van de glossy Green.2 onderstreept dat. Duurzaamheid wordt een nieuwe lifestyle. Dat is goed, zo komen duurzame producten uit de geitenwollensokkensfeer en worden ze aantrekkelijk voor een breed, mainstream publiek. ... lees meer

Groen kantoor floreert door dure energie

De hoge olieprijs laat overal zijn sporen na: benzineslurpende auto’s zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken en chemiefabrikanten verhogen hun prijzen in recordtempo. Maar ook aan de vastgoedsector gaat het duurder worden van energie niet voorbij. ‘De hoge olieprijs zet duurzame gebouwen ontzettend op de kaart’, zegt Piet Eichholtz, hoogleraar vastgoed aan de Universiteit Maastricht. ‘Nu zijn de utiliteitskosten nog maar zo’n 2% van het totaal’, vult promovendus Nils Kok aan. ‘Maar dat kan snel gaan stijgen.’ ... lees meer

Groen kantoor is lucratiever

Milieuvriendelijke, energiezuinige kantoorgebouwen zijn niet alleen een ethische belegging, maar ze leveren ook een hoger beleggingsrendement op. Dat blijkt uit een uitgebreid marktonderzoek onder Amerikaanse kantoren dat is uitgevoerd door de Universiteit Maastricht en de Californische universiteit Berkeley. ... lees meer

LEI doet onderzoek naar het verkopen van duurzaamheid

Hoewel het goed gaat met de biologische landbouw in Nederland, groeit het marktaandeel voor biologische producten niet zo snel als verwacht. Het LEI, onderdeel van Wageningen UR, heeft in opdracht van Bioconnect onderzocht hoe de consument er toe gebracht kan worden om te betalen voor de meerwaarde die biologische zuivelproducten hebben voor bodem, plant en dier. In de studie werd daarbij specifiek ingezoomd op Demeterzuivel en Boerenfairmelk. ... lees meer

Wereldprimeur: milieu-ngo’s pionieren met maatschappelijk jaarverslag

De Vlaamse milieukoepel Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace België pakken allebei uit met een maatschappelijk jaarverslag volgens de GRI-normen. Heel binnenkort volgen nog andere organisaties uit het middenveld. Daarmee is de Vlaamse en Belgische ngo-wereld de trendsetter op wereldvlak. In geen ander land hebben non-profitorganisaties al GRI-duurzaamheidsverslagen gepubliceerd. ... lees meer

Center Parcs schenkt uitsluitend zuivere koffie met pure zuivel

Center Parcs schenkt vanaf vandaag in al haar parken uitsluitend zuivere koffie met daarin pure zuivel. Alle 5,7 miljoen kopjes espresso, cappuccino en caffè latte die Center Parcs jaarlijks aan gasten schenkt, zijn voortaan uitsluitend afkomstig van duurzaam geteelde koffie én biologische koemelk. Het is een nieuwe, belangrijke stap in Center Parcs streven om zo duurzaam mogelijk te ondernemen. ... lees meer

Negen op de tien Europeanen milieubewust

Negen op de tien Europeanen (89%) hebben de laatste dertig dagen op verschillende manieren bijgedragen aan de bescherming van het milieu. Het Nederlandse percentage ligt ongeveer even hoog ( 92%), maar in Nederland nemen burgers gemiddeld meer maatregelen om het milieu te beschermen (Drie in de maand voorafgaand aan het onderzoek) dan gemiddeld in Europa (2,6). In Luxemburg wonen de meest milieubewuste mensen. Hier neemt maar liefst 97 procent van alle burgers in de maand voorafgaand aan het onderzoek een of meer milieubewuste maatregelen. Luxemburgers nemen gemiddeld ook de meeste maatregelen van alle Europeanen (3,7). Dit blijkt uit de resultaten van het Eurobarometer-onderzoek dat gedaan werd door TNS Opinion in opdracht van de Europese Commissie. Het onderzoek werd gedaan onder 26.700 mensen in 27 EU-lidstaten. TNS NIPO nam het Nederlandse deel van het onderzoek voor haar rekening. ... lees meer