Ongeschreven regels Chinese bedrijfsleven zijn barrière voor duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen in China staat gelijk aan het nemen van een hindernisbaan die een groot uithoudingsvermogen vraagt. ‘Op politiek niveau is het kwartje gevallen, maar lang niet diep genoeg’, zegt directeur maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) Frans Verspeek van onderzoeks- en adviesbureau Ivam. ‘Duurzaam ondernemen sluit aan op het streven van de Chinese politieke leiders naar een ‘harmonieuze samenleving’. Maar duurzaamheid betekent voor Chinezen toch vooral: “over twintig jaar nog bestaan”. ... lees meer

Tweede editie Toon van Tuijl Designprijs

Op 21 juli is de inschrijving gestart van de Toon van Tuijl Designprijs, de jaarlijkse prijs voor ontwerpen voor producten, geproduceerd in of voor een ontwikkelingsland. De ingezonden ontwerpen worden beoordeeld op de impact die het product heeft op de economische groei en sociale omstandigheden in ontwikkelingslanden. Zoals het creëren van werkgelegenheid, het verbeteren van arbeids- en leefomstandigheden van mensen die minder dan 2$ per dag verdienen of het verduurzamen van het productieproces. De prijs wordt op 18 oktober 2008 uitgereikt aan twee winnaars tijdens het grootste design evenement van Europa: de Dutch Design Awards in Eindhoven. ... lees meer

MVO belangrijk concurrentiethema MKB

Kwaliteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor de concurrentiepositie van ondernemingen in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. Uit het International Business Report van accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton blijkt dat 84 procent van de ondernemers in het MKB product- en servicekwaliteit op de eerste plaats zetten. Direct daarna volgen onder andere opleidingsniveau van medewerkers (72 procent), behoud van belangrijke medewerkers (62 procent) en kostenmanagement (52 procent). Ethisch verantwoord ondernemen (41 procent), prijsbeleid (41 procent) en internationale marktcontacten (36 procent) bezetten de laagste posities op de Nederlandse ranglijst. ... lees meer

Ondernemingen integreren steeds meer duurzaamheid in inkoop

Het belang van procurement – de inkoop van goederen en diensten – wordt bij veel grote ondernemingen ondergewaardeerd. Hierdoor lopen de bedrijven belangrijke kostenvoordelen mis. Hoewel procurement bij veel bedrijven is uitgegroeid van inkoopagent tot een functie die verantwoordelijk is voor het optimaliseren en managen van de gehele waardeketen, heeft procurement bij veel bedrijven nog geen plaats aan de directietafel. Uit internationaal onderzoek van KPMG onder 600 senior executives bij grote ondernemingen blijkt dat ruim de helft van de procurement professionals het gebrek aan belangstelling voor de functie als het belangrijkste obstakel ziet voor een grotere bijdrage aan de strategie van de onderneming. Het imagoprobleem dat de functie van procurement bij veel bedrijven heeft, wordt versterkt door het feit dat ruim 50% van de onderzochte managers die geen relatie met procurement hebben vinden dat de nadruk van de functie teveel op het kostenaspect ligt en te weinig op de toegevoegde waarde. ... lees meer

Imago geneesmiddelenindustrie slecht

Het imago van de farmaceutische industrie is slecht. Het heersende beeld van de sector is dat medicijnfabrikanten te weinig innoveren, niet transparant zijn en vooral aan hun eigen belang denken. Dit blijkt uit een onderzoek dat door onderzoeksbureau Motivaction is uitgevoerd in opdracht van Nefarma, de koepelorganisatie voor de farmaceutische industrie. ... lees meer

Report Names Most Controversial Companies

ArcelorMittal, Citigroup, Chevron, China National Petroleum Corporation (CNPC), ExxonMobil, Nestlé, Samsung, Shell, Total, and Wal-Mart were red-flagged by ECOFACT as the most controversial companies in the world. The companies were routinely in the news and criticized by non-governmental organizations in the first half of this year. ... lees meer

Milieudefensie: Aandeel duurzame houten tuinmeubelen in vier jaar verdubbeld

Onderzoek van Milieudefensie naar ‘fout hout’ bij tuinmeubelverkopers wordt op gedegen manier gedaan, stelt de organisatie in reactie op kritiek van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Ook wil Milieudefensie, dat het onderzoek sinds 2005 ieder jaar doet, de detailhandel niet ‘in een kwaad daglicht te plaatsen’, zoals de RND stelt. Het onderzoek is bedoeld om het aandeel duurzame houten tuinmeubelen in de winkels te verhogen: koplopers worden geprezen, achterblijvers krijgen een duwtje in de rug. ... lees meer

Meer dan 400 organisaties compenseren CO2-uitstoot bij Climate Neutral Group

Ruim vierhonderd organisaties compenseerden in 2007 hun CO2-uitstoot bij Climate Neutral Group. Dat is meer dan een verdubbeling vergeleken met 2006. Climate Neutral Group compenseerde in 2007 bijna 200.000 ton CO2 voor haar klanten, één promille van de hele Nederlandse uitstoot. Dat meldt de Nederlandse marktleider op het gebied van CO2-compensatie in zijn jaarverslag. ... lees meer