Van hype naar duurzaam succes

Duurzaamheid is geen hype die overvliegt. Dat maakt de groeiende groenmoeheid onder consumenten een zorgelijk verschijnsel voor bedrijven die duurzaamheid wél serieus nemen. ‘Groene’ producten die alleen duurzaam zijn aan de buitenkant, verliezen hun geloofwaardig-heid. Gelukkig kan het ook anders. Bijvoorbeeld door ‘duurzaam’ breder op te vatten dan alleen ‘milieuvriendelijk’. En vooral door duurzaamheid te benutten als een bron van innovatie.. ... lees meer

Gamba’s en zeekraal kweken met Rotterdamse restwarmte

Op de Maasvlakte staat een gewone kas. Tenminste, van buiten, want waar je binnen tomaten of paprika’s zou verwachten zwemmen tropische garnalen in grote zoutwaterbassins. Dit is de Happy Shrimp Farm van Gilbert Curtessi en Bas Greiner, die de garnalen op een duurzame manier kweken. Het innovatieve bedrijfje met 24 werknemers is inmiddels door de gemeente Rotterdam als hét voorbeeld van innovatie in de haven gepresenteerd. Waarom is dit duurzaam? Als je in Nederland tropische dieren wilt kweken moet je tenslotte tropische temperaturen realiseren: 30 graden Celsius is optimaal. Dit kost veel energie. ... lees meer

Rookgordijn

Verantwoord ondernemen is steeds meer de norm. Kennelijk nog niet voor de tabaksindustrie, verantwoordelijk voor de grootste medische ramp van deze eeuw. In juli is dan eindelijk het rookverbod in onze horeca van kracht geworden. Een ferme maatregel van een overheid die verder uitblinkt in een warrig antirookbeleid. Zo heb ik nooit begrepen waarom ik als lid van het College ter beoordeling van Geneesmiddelen me urenlang en tot in alle details met nicotinepleisters moet bezighouden bedoeld voor de behandeling van rookverslaving, terwijl op elke hoek van de straat sigaretten vol met nicotine, teer en andere schadelijke stoffen vrij verkoopbaar zijn. ... lees meer

Innovation Award 2008 Digikring Amsterdam in teken klimaat

Op 16 oktober 2008 reikt Digikring Groot Amsterdam voor de tweede keer de Innovation Award uit. Samen met het Klimaatbureau Amsterdam schrijft Digikring Groot Amsterdam de prijs dit jaar landelijk uit met als specifiek thema ‘ICT & CO2 ‘. Innovatieve bedrijven die vanuit het perspectief van nieuwe media en ICT een invulling geven en bijdrage leveren aan dit actuele onderwerp, kunnen zich inschrijven op www.ict-co2.nl. ... lees meer

Meerderheid bedrijven doet aan duurzaam ondernemen

Communicatieverantwoordelijken willen meer inspanningen doen om de activiteiten van hun bedrijf op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen te benadrukken. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van het bureau Ragan Communications. Daarbij willen de communicatieverantwoordelijken zowel meer communiceren als hun afdelingen corporate social rensponsibility (CSR) beter ondersteunen. Maar er is een groot verschil van mening over de kanalen die gebruikt moeten worden om de inspanningen van het bedrijf op dat vlak bekend te maken. ... lees meer

MVO-pionier De Haan vertrekt bij BCC

Directeur Michiel de Haan vertrekt bij electronicaketen BCC. Hij gaat naar Dirk van den Broek. De Haan zou in eerste instantie een sabbatical nemen, maar werd door een headhunter gevraagd over te stappen naar de supermarktketen. ... lees meer

Nieuw venture capital fonds Yellow & Blue voor schone energie

Met Yellow & Blue Fund Management bv roept Nuon een venture capital-fonds in het leven met een startkapitaal van € 40 miljoen. Met dit durfkapitaal gaat Yellow & Blue wereldwijd investeren in technologie die schone energie en efficiënt energiegebruik oplevert. Yellow & Blue is een zelfstandig bedrijf met een eigen bestuursstructuur en Raad van Commissarissen. De nieuwe venture capitalist wil samen met andere internationale venture capital-fondsen investeren in technologische uitvindingen waarvan het prototype al bewezen heeft dat het werkt en dus de tekentafel- of laboratoriumfase ver achter zich heeft liggen. Nederlandse investeerders lieten tot nu toe kansen liggen op het gebied van schone energie. Nuon onderkent dit feit en neemt nu het voortouw door € 40 miljoen vrij te maken in deze snelgroeiende markt. Daarmee is Yellow & Blue een feit. ... lees meer

Autoleasebedrijven kunnen service op MVO-gebied verbeteren

Uit het jaarlijkse fleetmanagementonderzoek van marktonderzoeksbureau Heliview blijkt dat Arval voor het derde jaar de meest tevreden klanten heeft. Voor het onderzoek geven zo†n zevenhonderd fleetowners hun mening over meer dan dertig aspecten met betrekking tot de dienstverlening van leasemaatschappijen ... lees meer

235 aanmeldingen voor PICNIC Green Challenge’08

De PICNIC Green Challenge, de internationale wedstrijd van de Nationale Postcode Loterij en het crossmedia event PICNIC, maakt bekend dat het 235 inzendingen heeft ontvangen, die kunnen bijdragen aan het terugdringen van de klimaatveranderingen. Deelnemers komen van over de hele wereld, waaronder India, Verenigde Staten, China, Ecuador, Israel, Verenigd Koninkrijk en Nederland. ... lees meer