Groenrijk maakt korte metten met fout hout

Groenrijk heeft ambitieuze doelstellingen voor 2009 en daaropvolgende jaren ingesteld voor de verhoging van het aandeel gecertificeerd hout in hun tuinmeubelenassortiment. Dit heeft Groenrijk aangegeven in een gesprek met Milieudefensie op woensdag 3 september. In mei dit jaar won Groenrijk nog de ‘Botte Bijl-award’, de prijs die Milieudefensie jaarlijks uitreikt aan het bedrijf dat het slechtst presteert op het aanbod van duurzaam geproduceerd hout en het houtbeleid. ... lees meer

TNT, Unilever en AirFrance/KLM handhaven leiderspositie in Dow Jones Sustainability Index

Uit de vandaag bekend geworden review van de Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) blijkt dat de Nederlandse ondernemingen TNT en Unilever hun wereldwijde sectorleiderschap hebben geprolongeerd. TNT blijft super sector leider voor de sector “Industrial Goods & Services” en Unilever in de sector “Food & Beverage”. AirFrance/KLM is wederom sectorleider voor de sector “Travel & Leisure”. Akzo Nobel, dat vorig jaar DSM passeerde, werd van de troon gestoten door BASF voor de sector “Chemicals”. Ook Philips moest het veld ruimen voor een Duitse onderneming. adidas AG nam namelijk de koppositie over in de sector “Personal Household & Goods”. ... lees meer

Pensioenfondsen helemaal niet uit wapenindustrie

Het pensioengeld van Nederlandse burgers wordt nog steeds op grote schaal belegd in militaire bedrijven, bijvoorbeeld in bedrijven die betrokken zijn bij de productie van kernwapens. Uit de beleidscriteria van pensioenfondsen blijkt vooralsnog niet dat ze van plan zijn daar verandering in te brengen. Een persbericht van de VBDO heeft gisteren ten onrechte bij veel media de indruk gewekt dat pensioenfondsen massaal uit de productie van wapens zijn gestapt. ... lees meer

Duurzame kerstpakketten dé trend van 2008

Duurzaam ondernemen – ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) genoemd – is ondernemen waarbij evenwicht bestaat tussen economische-, sociale- en milieubelangen. Duurzame ondernemers kijken niet alleen naar hun winst- en verliescijfers, maar ook naar de gevolgen van hun bedrijfsactiviteiten voor mens en milieu. En niet alleen naar de huidige gevolgen daarvan, maar ook naar de gevolgen in de toekomst. Deze nieuwe vorm van ondernemen heeft veel gevolgen voor diverse branches. Eén van deze branches is de kerstpakkettenbranche. ... lees meer

We zitten in nieuwe industriële revolutie

De term duurzaam ondernemen is jarenlang vooral het domein geweest van partijen en belangenclubs met een hoog geitenwollensokkengehalte. Concerns als AkzoNobel hebben echter ingezien dat sustainability de marges flink kan opstuwen en dus hard ingezet op deze revolutionaire manier van zakendoen. ... lees meer