Online helpdesk gaat duurzaam inkopen faciliteren

De adviesbureaus DHV en Significant zijn de online helpdesk www.helpdeskduurzaaminkopen.nl gestart. Dit initiatief komt voort uit het voornemen van de Nederlandse overheid om duurzaam te gaan inkopen. Vanaf 2010 moet het grootste deel van de inkoop en aanbesteding van producten, diensten en werken (in omvang circa 40 miljard euro) voldoen aan uitgebreide milieu- en sociale criteria. Dit loopt uiteen van kantoormeubilair en catering tot aanbesteding van groenonderhoud, openbaar vervoer en de aanleg van wegen. Daarnaast zijn er ook steeds meer ondernemingen die vanuit eigen duurzaamheidbeleid duurzaam gaan inkopen. Hierdoor ontstaat in toenemende mate behoefte aan kennis over duurzaam inkopen. Om zowel deze overheden als bedrijven hierin te ondersteunen zijn de adviesbureaus DHV en Significant deze online helpdesk gestart. ... lees meer

BCC geeft energiemeter en persoonlijke tips om geld en natuur te sparen

BCC en Milieu Centraal starten vandaag met de actie ‘Meten is Weten’. Het doel is om consumenten inzicht te geven in hun eigen energieverbruik. Consumenten kunnen bij winkels van BCC gratis een energiemeter lenen, waarmee zij zelf kunnen zien hoeveel energie hun huishoudelijke apparaten verbruiken. Tevens kunnen ze op www.groenestekker.nl ontdekken wat de persoonlijke mogelijkheden voor besparing zijn. ... lees meer

Grootschalige samenwerking Ariel en Nederlands Poolstation primeur in Nederland

Wasmiddelenproducent Ariel en het Nederlands Poolstation in Spitsbergen slaan de handen ineen voor een bijzondere actie: wie vanaf morgen t/m 31 december 2008 een actieverpakking Ariel koopt, schenkt een onderzoeker van het Nederlands Poolstation één uur gebruik van onderzoeksfaciliteiten op Spitsbergen. Ariel is het eerste merk dat in het belang van het klimaat een grootschalige samenwerking aangaat met het Nederlands Poolstation. De actie geldt voor de meest verkochte producten van Ariel, Ariel vloeibaar voor de witte en gekleurde was en Ariel poeder voor de witte was, en maakt naar verwachting tien jaar extra klimaatonderzoek mogelijk. ... lees meer

Recordstijging Groene Post

TNT Post biedt met Groene Post aan klanten de mogelijkheid om hun postzendingen CO2-neutraal te versturen. Sinds begin 2008 zijn meer dan 100 miljoen groene poststukken verzonden. Dit aantal neemt het komende jaar explosief toe nu ook KPN heeft besloten om hun postzendingen te vergroenen. Meer dan 80 miljoen brieven en pakketten van KPN, zullen via Groene Post klimaatneutraal worden verstuurd. ... lees meer

TNT opent het eerste klimaatpositieve gebouw

TNT opent op maandag 27 oktober a.s. het eerste klimaatpositieve gebouw. De oplevering van dit pand in Veenendaal is de eerste in een reeks van groene gebouwen die TNT in de toekomst wil opleveren. Het post- en expressbedrijf streeft er naar om de CO2-uitstoot van alle panden, drie miljoen m2 onroerend goed verspreid over 65 landen, drastisch te verlagen. ... lees meer

Schimmelplaten winnen € 500.000 in PICNIC Green Challenge 2008

Met een revolutionair afbreekbaar bouwmateriaal heeft Eben Bayer de PICNIC Green Challenge 2008 gewonnen. De loco-burgemeester van Amsterdam, Lodewijk Asscher overhandigde de cheque van € 500.000 aan de 23-jarige Amerikaan. Zijn vinding betreft isolatiemateriaal op basis van organisch afval dat is bewerkt met schimmels. Met het prijzengeld, dat beschikbaar is gesteld door de Nationale Postcode Loterij, kan het idee binnen twee jaar op de markt worden gebracht. “Het isolatiemateriaal Greensulate laat zien hoe goed de combinatie van creativiteit, duurzaamheid en ondernemerschap kan worden ingezet om de strijd met klimaatverandering aan te gaan. En dat is wat de PICNIC Green Challenge beoogt”, aldus Lodewijk Asscher. ... lees meer