Ondanks de crisis tonen wereldwijd veel mkb-bedrijven bereidheid om duurzame toepassingen te introduceren. Zelfs als dat een negatief effect heeft op het bedrijfsresultaat. Dit komt naar voren uit het jaarlijkse International Business Report (IBR 2009) van accountancy- en adviesorganisatie Grant Thornton. In Nederland gaf 42 procent van de ondervraagde mkb-bedrijven aan bereid te zijn om duurzame toepassingen te introduceren, zelfs als dat het bedrijfsresultaat negatief beïnvloedt. Bij de vraag hoe milieuvriendelijk zij het Nederlandse bedrijfsleven beschouwen, kwam de balans tussen ‘erg vriendelijk’ en ‘erg onvriendelijk’ uit op +37 procent. EU-breed en wereldwijd ligt dit op respectievelijk +23 procent en +30 procent. Een hoopgevende uitkomst met oog op Wereld Milieu Dag deze vrijdag.
...
lees meer
AkzoNobel, DSM, Unilever, Universiteit Wageningen en overheden trekken samen op om het voedsel in Afrika te verrijken.
...
lees meer
Nederlandse bedrijven importeren volop tin, koper en bauxiet uit ontwikkelingslanden. De mijnbouw daar veroorzaakt ernstige milieuproblemen en mensenrechtenschendingen. Dit blijkt uit het rapport ‘Mining matters’ dat Milieudefensie vandaag heeft uitgebracht. De milieuorganisatie concludeert dat maatschappelijk verantwoord ondernemen in de mijnbouwsector nog in de kinderschoenen staat. Milieudefensie roept de Nederlandse overheid en Nederlandse metaalbedrijven daarom op maatregelen te treffen om de massale problemen te verminderen.
...
lees meer
IBM’s second annual global corporate social responsibility survey of senior business executives again shows significant gaps between their goals and their ability to attain them. Nearly all of the 224 respondents said they remain committed to incorporating CSR principles into their business strategies – despite the global recession — to improve business performance, societal contribution and reputation.
...
lees meer
Vanaf 2 juni is in alle Super de Boer winkels het gehele assortiment biologische vleeswaren voorzien van het ‘Beter Leven’ kenmerk van de Dierenbescherming. Super de Boer ontving in navolging van zijn bekroonde biologische vleesassortiment en scharrelplus eieren ook voor zijn nieuwe biologische vleeswaren drie sterren van de Dierenbescherming, de hoogst haalbare norm met betrekking tot diervriendelijkheid en -welzijn. De vleeswaren voeren tevens het aan zeer strenge regels verbonden EKO Keurmerk.
...
lees meer
De internationale Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS) heeft bepaald dat waardevolle natuurgebieden langs rivieren en bronnen moeten worden beschermd en landrechten van de lokale bevolking gerespecteerd.
Bovendien mogen nieuwe plantages niet meer worden aangelegd in gebieden met waardevolle natuur. Dit is vastgelegd in baanbrekende criteria en principes waar 108 grote bedrijven, maatschappelijke organisaties en boeren zich aan verbinden.
...
lees meer
Duurzaamheid: nu de crisis het nieuws en onze mindset beheerst, dreigt de belangstelling voor het thema weer een beetje onder te sneeuwen. Maar waarom zouden duurzame en commerciële ambities elkaar ‘bijten’? Op het symposium ‘betaalbare duurzaamheid’ filosofeerde VolkerWessels met relaties over duurzaamheid in crisistijd en in de toekomst.
...
lees meer
Nederland doet in vergelijking met andere Europese landen te weinig aan het verduurzamen van de economie. Niet alleen investeert het kabinet zelf te weinig in een duurzamere samenleving, ook schieten de stimuleringsmaatregelen om bedrijven, consumenten en lagere overheden tot meer duurzaamheid te bewegen tekort.
...
lees meer
De economische crisis blijkt voor bedrijven een extra stimulans om hun wagenpark op maatschappelijk verantwoorde wijze te beheren. De inzet van zuinige auto’s met een groen milieulabel zorgt namelijk ook voor kostenvoordelen. Kostenbesparing op het wagenpark wordt in deze tijd dus steeds belangrijker gevonden dan het groene imago hiervan. De economische crisis heeft daarmee dus een positief effect op het milieu. Dit is de belangrijkste conclusie uit het jaarlijkse onderzoek van onderzoeksbureau Heliview in opdracht van BMW Group Nederland.
...
lees meer
Activisten van Milieudefensie voeren op dit moment actie bij het hoofdkantoor van Ahold in Amsterdam. Het logo van Ahold op de gevel aan de Piet Heinkade 167 wordt groen overgeschilderd. Met deze ‘greenwash’ wordt gehekeld dat Albert Heijn zich verschuilt achter de zogenaamde ‘Rondetafel voor verantwoorde soja’. Gisteravond heeft de Rondetafel in Brazilië een aantal criteria afgesproken die de industriële sojateelt het stempel ‘verantwoord’ moeten geven. Milieudefensie roept het bedrijf op om echte stappen te zetten om de foute veevoersoja daadwerkelijk uit te bannen.
...
lees meer
Josephine Green, directeur Trends en Strategie bij Philips, voorspelt een sociale eeuw. De tijd van marktkapitalisme, individualisme en consumentisme is voorbij.
...
lees meer
Een belangrijke primeur en een inspirerend voorbeeld voor andere kmo’s,” omschreef UNIZO-gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt het eerste kmo-duurzaamheidsverslag in ons land van drukkerij Wils in Sint-Amands. Een duurzaamheidsverslag is een openbaar rapport met de bedrijfskeuzes inzake milieu, duurzame handel en sociale verantwoordelijkheid. Zo kunnen klanten, leveranciers en omgeving het duurzaamheidsgehalte van een bedrijf beoordelen.
...
lees meer